Ondráček (KSČM): Motoristé vs. cyklisté a chodci

20.10.2013 21:27

Dva cyklisty ve věku 15 a 20 let srazil a vážně zranil minulý týden čtyřiatřicetiletý řidič na Ostravsku, když jim při jízdě osobním vozidlem nedal přednost na hlavní silnici.

Ondráček (KSČM): Motoristé vs. cyklisté a chodci
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

Oba cyklisté při následném pádu utrpěli těžká zranění zejména hlavy. Kriminalisté případ prošetřují pro podezření ze spáchání trestného činu těžkého ublížení na zdraví z nedbalosti, za který trestní zákoník stanoví až čtyřletý trest odnětí svobody. 

Při takto napsané zprávě se chce řidiče trestat a můžeme se podivovat, že mu hrozí trest tak mírný. Jenže oba cyklisté jeli za snížené viditelnosti bez předepsaného osvětlení a ani jeden z nich neměl ochranou helmu. Po doplnění těchto informací se chce zase trestat ty cyklisty a mnoho z nás řidičů si klade otázku, kde máme policii, aby dohlížela nad bezpečností a plynulostí silničního provozu. Jsou podzimní dny, kdy ráno, když jezdíme do práce, je ještě tma a viditelnost je často ještě snížena mlhami a s přibývajícími dny to bude stále horší. A i přesto potkáme ve městech a obcích, ale zejména na silnicích II. a III. tříd cyklisty a chodce, kteří se pohybují po krajnicích bez jakéhokoli osvětlení či reflexních prvků na svých oděvech.

Řidič vozidla při střetu s cyklistou vyvázne bez zranění a často i bez větších škod na svém vozidle, ale pro cyklisty mívají středy s motorovými vozidly fatální následky. Vina za střet je většinou na straně řidiče a to i přesto, že cyklista svým nezodpovědným chováním ke vzniku dopravní nehody výrazně přispěl. Ale nejde ani tak o vinu či nevinu jako o následek. Žít s pocitem, že jsem zabil je pro mnohé horší než případný trest. Myšlenky, zda jsem tomu mohl předejít a zda se to muselo stát, se pak stále vrací.

Policie vypisuje mnoho dopravně bezpečnostních akcí, které se zaměřují zejména na řidiče, na kontrolu dodržování zákazu požívání alkoholu nebo návykových látek, na technický stav vozidel, poutání bezpečnostními pásy až přes kontrolu použitelnosti autolékárniček. Stále málo je však policejní pozornost věnována těm ohroženějším účastníkům silničního provozu, tedy chodcům a cyklistům, jak se oni v silničním provozu chovají a zda dodržují to co mají. Nejde však o to postavit dva policisty k přechodu pro chodce tak, aby každý z nich mohl vstoupit do vozovky z jedné strany a zastavit provoz. Tam by totiž stačil policista pouze jeden a možná by tuto činnost na některých místech nemusel vykonávat ani policista. Možná, že by se mnoha následkům dalo zabránit, ale to by naše policie musela být více vidět, a to i v době, kdy je viditelnost snížena. 

JUDr. PhDr. Zdeněk Ondráček, Ph.D., kandidát KSČM pro volby do PS PČR v Královéhradeckém kraji

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

23:08 Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k stavu životního prostředí v České republice