Mezilidská komunikace je nepochybně něčím, co nás odděluje od zbytku živočišné říše. Ostatně jak víme, na počátku bylo slovo a dnes světu vládnou informace. Telekomunikace v České republice jsou ovšem nepochybně něčím, co jinde nemá obdoby a jak možná nevíme, nejlépe by tomuto našemu světu ve státě slušelo jméno Telekocourkov.
Patrně většina občanů při sledování medializovaných trampot Jana Krause s reklamací iPhonu mohla mít na základě vlastních zkušeností s tím či oním operátorem pocit, že jde vlastně o jejich příběh. I já jsem před dvěma lety chtěla změnit operátora a přestože smluvně šlo vše hladce, zadrhával se přenos ještě řadu týdnů na (ne)předávání servisního čísla, jemuž nepomohl ani bezpočet telefonátů a osobních urgencí. Mezitím mi operátor odpojil nejen telefon, ale i internet, který je pro mou práci nepostradatelný. Jak jsem zjistila na sociálních sítích, šlo o zavedenou praxi, nikoli o smolnou náhodu. Účelová taktika totiž úspěšně odrazovala další uživatele od záměru přejít k jinému poskytovateli služeb. Můj problém oba operátoři nakonec vstřícně po čase vyřešili, ale pro další spotřebitele se nic nezměnilo.
Z principu jsem tedy požádala Český telekomunikační úřad (ČTÚ), aby našel systémové řešení, které nedovolí klást administrativní překážky pro spolehlivý a rychlý přechod k jiným operátorům.
A pozor: jakmile úřad zasáhl, místo kontroverzního systému tzv. servisních čísel, bylo zavedeno interní číslo, tzv. identifikátor a přechody zůstaly dál noční můrou. Dost mne tenhle "náš Kocourkov" naštval a rozhodla jsem se, že to kvůli našim spotřebitelům nevzdám. Ale až po dalším kole mých stížností a to v průběhu skoro dvou let byl problém konečně vyřešen.
Mohla bych mít radost, ale nemám. Závazné právo na snadnou přenositelnost čísel jsme totiž s kolegy v mém výboru v Evropském parlamentu prosadili už v roce 2009 v rámci tzv. Telekomunikačního balíčku*. Členské státy nečekaly na stížnosti europoslanců a samy tomu brzy přizpůsobily svá národní pravidla - jenom Česká republika zvolila taktiku mrtvého brouka! A tak zatímco jsme u nás museli čelit další roky bezprecedentním překážkám, v řadě evropských zemí šli naopak ještě dál nad rámec směrnice EU. Třeba Belgičané mohou zrušit smlouvu s operátorem hned, aniž by museli čekat měsíce či léta, než jim doběhnou uzavřené (nevýhodné) smlouvy.
Vyšlo na Blogu Aktuálně
MUDr. Zuzana Roithová, MBA
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: kdu.cz