Seďa (ČSSD): Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně

24.01.2014 5:28

Zvolená metoda per partes k projednávání branných zákonů je od samého počátku chybná. A to dokonce původně hodlalo ministerstvo obrany některé z těchto zákonů projednat ve zkráceném procesu podle §90 (2) Jednacího řádu Poslanecké sněmovny PČR.

Seďa (ČSSD): Branné zákony měly být od samého počátku projednávány společně
Foto: Daniela Černá
Popisek: Antonín Seďa, poslanec ČSSD

Základním problémem je totiž nutnost provázanosti jednotlivých zákonů, které vznikly na základě schválených koncepcí. A právě provázanost jednotlivých zákonů je tím kruciálním problémem, protože odhalí skutečné cíle předkládaných novel a jejich finanční náročnost. Poukazovat na skutečnost, že jak koncepce, tak některé zákony byly již projednány v příslušném výboru je liché, zejména z důvodu nové politické reprezentace a jejich programových priorit.

Příkladem chybného postupu bylo i projednání tisku 14, novely zákona o ozbrojených silách. Pokud bych měl tento zákon hodnotit objektivně, pak vůbec nebyl důvod k jeho rychlému projednání. Zejména z toho důvodu, že mělo dojít k provázanosti zákona se zákonem o vojácích z povolání. Připomínek k tomuto zákonu by bylo mnoho, ale to, co bylo nejproblematičtější, byla změna postavení náčelníka Generálního štábu Armády České republiky, který namísto doposud platného zabezpečení velení bude nově velet armádě. Přitom velitelem ozbrojených sil je prezident republiky a ministr obrany vydává rozkazy. Podle odborníků je tato změna návratem před listopad 1989 a touto změnou dochází k omezení civilního řízení a kontroly armády. A nic na tom nemění dnešní stanovisko současného ministra obrany či NGŠ.

Dalšími problematickými ustanoveními mohou být rušení vojenských záchranných útvarů z organizační struktury AČR, zavedení úkolových uskupení, nekoncepční zavedení rizikového příspěvku pro občanské zaměstnance v zahraničí či ne jednoznačně definovaná možnost použití vozidla ozbrojených sil služebnímu orgánu k cestě do místa výkonu služby a zpět. Jako demokrat respektuji politickou vůli kolegů a kolegyň ponechat takto problematické znění zákona. Jsem však přesvědčen, že je nutné alespoň změnit problematické ustanovení §7 zákona o ozbrojených silách v průběhu druhého čtení. A to i přesto, že změna textu nemusí reálně nic znamenat. Navrhované znění totiž není dobrým signálem pro naši stále ještě mladou demokracii.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: cssd.cz

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Stanjura: Je dobré ponechat si prostor pro případné krize

13:09 Ministr Stanjura: Je dobré ponechat si prostor pro případné krize

Vláda schválila Rozpočtovou strategii sektoru veřejných institucí na roky 2025 až 2027 a k ní přilož…