Než tedy začne tato poplašná zpráva z kategorie euromýtů žít vlastním životem, pokusím se z pozice zpravodajky této části Balíčku pravidel o technické způsobilosti vozidel zareagovat a vnést do celé záležitosti jasnější světlo a především konkrétní informace o připravované zprávě.
Nejprve něco o socialistech a komunistech. Výsledný text zmíněného nařízení o silničních kontrolách užitkových vozidel je dojednaným širokým kompromisem většiny parlamentních frakcí. V případě zprávy o silničních kontrolách užitkových vozidel hlasovalo 34 poslanců Výboru pro dopravu a cestovní ruch pro návrh a 5 poslanců proti návrhu. Návrh podpořili poslanci evropských lidovců, socialistů, liberálů, zelených a levice. Už jen pověstnou třešničkou na dortu je fakt, že na posledním zasedání Rady ministrů dopravy (za účasti ministra Stanjury z ODS) byl s návrhem vyjádřen obecný souhlas. Věru socialistická a komunistická eurošikana. Místopředseda Evropského parlamentu by se alespoň v tomto směru mohl držet skutečnosti.
S povrchní lehkostí se pan místopředseda Vlasák ve svém komentáři hrozí představy tzv. rizikového profilu dopravce. Ten znamená, po jeho uvedení do praxe (což bude s odstupem několika let, pravděpodobně v roce 2018), že dopravci, kteří svůj vozový park udržují v řádném technickém stavu, budou vybíráni k silničním kontrolám méně často, než ti, u kterých byly během periodických nebo namátkových silničních kontrol zjištěny jasně definované nedostatky. Rizikový profil není žádnou nevyzkoušenou novinkou. Funguje již řadu let například ve Velké Británii, kde se tímto způsobem vozidla k silničním kontrolám vybírají.
Pokud by měl pan kolega zájem, je jistě možné podívat se na některé z míst prováděných technických kontrol přímo v terénu. Je to názorná a užitečná zkušenost. Další obava o počet prováděných kontrol je mimochodem rovněž zcela lichá, protože v kategorii nad 3,5t, o kterou zde jde, je v České republice požadovaných 5% splněno již v současné době. K žádnému navýšení počtu kontrol tedy nedojde. Odpověď na otázku, z jakých zdrojů čerpal pan místopředseda podklady pro své katastrofické scénáře, jsem z jeho kanceláře, bohužel, neobdržela. Podrobnosti návrhu zde nemohu popisovat do všech detailů. Návrh bude nyní konec konců ještě podroben vyjednávání mezi Evropským parlamentem a Radou. Přesto, stručné odpovědi na nejčastěji kladené dotazy jsme se pokusili shrnout ve článku pod odkazem níže. Poslední poznámka je trochu obecnějšího rázu. Mrzí mne, že obavy ze vzniku údajné eurošikany dopravců pan kolega Vlasák nevyjádřil ani na jednom z jednání Výboru pro dopravu a cestovní ruch, kde se návrh opakovaně projednával. Škoda, že nezavítal ani na veřejné slyšení tohoto výboru ke zmíněnému Balíčku o technické způsobilosti vozidel za účasti zástupců dopravců, kontrolních orgánů a dalších zástupců odborné veřejnosti. To by snad mohlo vysvětlit, jak se takový euromýtus kolegy Vlasáka zrodil.
MUDr. Olga Sehnalová, MBA
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: cssd.cz