Semelová: Odpovědnost za předraženou stavbu metra A musí nést konkrétní lidé

26.11.2013 18:21

Odmítáme, aby občané platili ze svých daní za podvody, korupční jednání, předražování a nekompetenci zodpovědných úředníků, politiků a firem.

Semelová: Odpovědnost za předraženou stavbu metra A musí nést konkrétní lidé
Foto: red
Popisek: Poslankyně a zastupitelka Prahy 1 za KSČM, Mgr. Marta Semelová

Pokud něco usnadňuje Pražanům i návštěvníkům metropole cestování ve složité dopravní situaci hlavního města, pak je to metro. Zajišťuje přepravu rychlou a šetrnou k životnímu prostředí. Proto jeho výstavbu bezesporu podporujeme. Co však odmítáme, je to, aby občané platili ze svých daní za podvody, korupční jednání, předražování a nekompetenci zodpovědných úředníků, politiků a firem. Výstavba metra trasy A do Motola je toho ukázkovým příkladem. Proto jsme na jednáních Zastupitelstva hlavního města Prahy v září a následně počátkem listopadu žádali jako klub KSČM, aby se zastupitelstvo touto vážnou situací zabývalo. Marně. Vše podstatné se totiž projednává utajeně, pod pokličkou, a my jako zvolení opoziční zástupci města jsme odkázáni na informace, které proniknou do médií. Zdůrazňuji, že se jedná o informace velmi závažné a že současný stav prošetřuje policie. Není divu. Předražení a neprůhledné zakázky jsou zcela evidentní.

Trasa metra ze stanice Dejvická do Motola má přijít na 22,6 miliardy korun, tj. 3,5 miliardy za kilometr, přičemž ve světě je obvyklá výrazně nižší cena, většinou jde o částku kolem 2 miliard korun. Hlavnímu městu přitom může nakonec chybět 19 miliard, protože díky zřejmému porušení zákona přijde s největší pravděpodobností o evropské peníze. Podle informací z tisku totiž pražský dopravní podnik přepsal během stavby původní projekt a manipuloval veřejnými soutěžemi. Problémy se však skrývají už v zadávací dokumentaci, konkrétně jde o cenu stavebních prací a podmínky veřejné soutěže, kterým nakonec údajně vyhověla pouze nabídka sdružení Metrostav-Hochtief, která plánovanou cenu navýšila o 700 milionů korun. Kvůli manipulaci s veřejnou zakázkou ve prospěch pozdějšího vítěze, diskriminačním podmínkám a neprůhledným hodnotícím kritériím udělilo ministerstvo dopravy, které dohlíží na evropské dopravní dotace, dopravnímu podniku čtyřmiliardovou pokutu. O zjištění dalších nedostatků se pokusil také Milan Křístek, který nastoupil jako generální ředitel dopravního podniku po Martinovi Dvořákovi. Poté, co auditor zjistil závažné chyby při zadávání víceprací, byl odvolán nejenom Křístek, ale i auditor Lukáš Wagenknecht.

Další problémy se objevily v souvislosti s údajně špatným projektem, podle kterého se nedalo stavět, a tak vstoupily na scénu obvyklé vícepráce, tedy práce, které se provádějí nad rámec smlouvy o zhotovení díla. Ty jsou dle směrnic Evropské unie uznávány maximálně do výše 10 procent zakázky. V případě dostavby trasy A metra do Motola však byly zjištěny ve výši 41 procent. Navíc, podle informací Aktuálně.cz auditoři prokázali, že některé vícepráce firma IDS převzala, i když na ně předtím nebyla podepsána smlouva a dokonce ani neproběhlo tzv. jednací řízení bez uveřejnění, které v takových případech předepisuje zákon. Zakázky se v takovém případě nesmí zadávat ani proplácet.

Dopady všeho, co se kolem dostavby metra děje, jsou závažné. Uvedená pokuta ve výši čtyř miliard korun (osmi miliard z EU), o něž zřejmě hlavní město přijde, a konečně hrozba, že Evropská investiční banka, s níž má dopravní podnik úvěrovou smlouvu, bude žádat okamžitou splatnost 11 miliard korun, které si Praha půjčila na 30 let (klub KSČM tuto půjčku nepodpořil).

A tak se ptám: Kdo za to všechno ponese osobní, hmotnou a trestní zodpovědnost? Kdo to všechno zaplatí? Občané ze svých daní či z peněženek za zdražené jízdné a rušené slevy pro děti, studenty nebo seniory? Vinu přece nesou konkrétní lidé a ti by měli být hnáni k odpovědnosti.

Mgr. Marta SEMELOVÁ, předsedkyně klubu KSČM v Zastupitelstvu hlavního města Prahy

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kscm.cz

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Babiš (ANO): Kvóty jsme zrušili, a to, co vy jste navrhli a prosadili, jsme odmítli, opakovaně

16:05 Babiš (ANO): Kvóty jsme zrušili, a to, co vy jste navrhli a prosadili, jsme odmítli, opakovaně

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu.