Štefek (KSČM): Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum je jistě úvaha správným směrem...

29.09.2013 22:21

Zastupitelstvo Středočeského kraje odsouhlasilo v září formu úhrady dluhů za stavbu Leteckého muzea Metoděje Vlacha v Mladé Boleslavi, stavba byla taktéž v září předána kraji a počátkem října proběhne Leteckým stavebním úřadem řádná kolaudace.

Štefek (KSČM): Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum je jistě úvaha správným směrem...
Foto: kscm.cz
Popisek: Logo KSČM

„Zdá se, že chmury ohledně budoucnosti stavby jsou zažehnány a nic již nebrání slavnostnímu otevření muzea. Jenomže tak tomu není. Mít v kraji moderní, živé letecké muzeum, které prostřednictvím létajících exponátů, multimédií a prvků adrenalinu dokáže oslovovat desetitisíce návštěvníků ročně a přispěje i rozvoji technického vzdělávání, které kraj potřebuje, to je úvaha správným směrem. A spojit ho s průmyslovým centrem – Mladou Boleslaví a „Škodovkou“- jistě také. Jen najít ve vhodném čase zdroje na realizaci a provoz.
 
Problémovou však vidím samotnou realizaci, a to nejméně ve čtyřech bodech. Bylo rozhodnuto o stavbě na cizím pozemku. Investice měla být dle původního záměru 75 milionů korun, kofinancovaná z 85% z evropských fondů (ROP), ve schváleném záměru se však vyšplhala až na více než 150 milionů korun. Stavební práce byly zahájeny před schválením projektu v ROP. Informace o neschválení žádosti v ROP přišla na kraj v červenci 2012, na Radě kraje se projednávala až v říjnu 2012, když již byl „hangár“ postaven.
 
Nové vedení kraje se tak muselo vypořádat s problémem, jak zajistit finance na zaplacení stavby, která nebyla v plánu investic. Myšlenka prodat velice účelově definovaný objekt na cizím pozemku, se specifickou nájemní smlouvou, se ukázala jako nepříliš realizovatelná. Kraj tak bude nakonec stát stavba o 19 milionů korun víc, nicméně platba bude uskutečněna až v roce 2015.
 
Prázdný, byť architektonicky zajímavý „hangár“ totiž potřebuje interiéry, které jsou rozpočtovány v částce od 1,5 do 20 milionů. Na poslední chvíli se podařilo prosadit možnost realizace interiérů přes evropské fondy, a na tom pečlivě pracujeme. Expozice již takovým finančním problémem není, bude spíše rejdištěm pro chytré hlavy.
 
Posledním problémem je pak volba provozovatele a otázka provozních nákladů. Původní záměr totiž počítal s tím, že provozovatelem bude příspěvková organizace kraje Muzeum Mladoboleslavska, která by na provoz tohoto muzea potřebovala navýšit roční dotaci o minimálně 2 miliony korun, které se budou shánět dost těžko. Nezbývá než roztočit další kola jednání a věřit, že formou nájmu či jinou podobou smluvní spolupráce se do díla zapojí i další zúčastněné či možné subjekty, od Škody Auto přes Aeroklub Mladá Boleslav po Národní technické muzeum. K tomu nám dopomáhej Vlach.“

Zdeněk Štefek člen Rady Zastupitelstva Středočeského kraje

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Zdeněk Štefek - profil

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dufek (KDU-ČSL): Musíme u migračního paktu vymyslet taktiku, ne na sebe pokřikovat

19:02 Dufek (KDU-ČSL): Musíme u migračního paktu vymyslet taktiku, ne na sebe pokřikovat

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu.