Rozšíření mýtného pro kamiony na vybrané silnice nižších tříd by podle předběžných výpočtů mělo ročně vynést 3,2 miliardy korun. Průměrná sazba kamionového mýtného by měla být stanovena přibližně na tři koruny za kilometr. Na konferenci o budoucnosti mýtného systému to uvedl ředitel úseku provozovatele elektronického mýta Ředitelství silnic a dálnic (ŘSD) Václav Nestrašil.
Podle Nestrašila je ale elektronický systém velmi složitý a drahý a tak bude nutné určit, na jakých úsecích bude vhodné mýtné zavádět.Počáteční investici do vybudování mýtného systému na silnicích nižších tříd očekává ŘSD ve výši přes čtyři miliardy korun.
"Mýtné je jedním z možných způsobů, jak udržet úroveň silnic v přijatelném stavu," řekl Jan Tichý, náměstek hejtmana Pardubického kraje. Podle něj jsou silnice II. a III. tříd ve velmi špatném stavu a zvýšený průjezd kamionů tyto komunikace dále devastuje.
Hlavním účelem rozšíření mýtného je podle Nestrašila především regulace průjezdů kamionů po silnicích nižších tříd, jejich přesun na dálnice a rychlostní komunikace. V neposlední řadě má tento krok donutit přepravce více využívat pro dopravu zboží železnice.
Pravděpodobná varianta zakázky na mýtný systém bude podle Nestrašila vypsána na 15 let s možným vypověděním bez sankce po deseti letech.
V současném mýtném systému je zaregistrováno 560 tisíc vozidel, z tohoto počtu připadá 65 tisíc na automobily s hmotností mezi 3,5 a 12 tunami. Na celkovém objemu vybraného mýtného, který v loňském roce dosáhl 6,5 miliardy korun, se tato auta podílejí zhruba deseti procenty. Od 1. ledna letošního roku mýtné podražilo o čtvrtinu, čímž se průměrný tarif zvedl na hodnotu pěti korun na kilometr.
Čtěte také:
- John: Policie by mohla kontrolovat mýtné. Zvýšilo by jí to rozpočet
- Kde se hodně jezdí, tam Bárta zvedne mýtné. Třeba na D1
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: olb