Babičko, koupíte si hrnce a zdarma zájezd. "Předváděčkám" zvoní hrana

11.06.2012 21:38

O podivných výletech cílených na seniory, kteří jsou následně uzavřeni v restauracích a nevybíravými metodami přesvědčováni k nákupu předraženého a nekvalitního zboží, mnozí i k podepsání úvěrů, toho ParlamentníListy.cz napsaly v minulosti mnoho. Přesto se tak stále děje a obětí přibývá. Nyní snad přece jen dochází k obratu. Z občanského zákoníku bylo odstraněno ustanovení, které hojně zneužívali právě tito pořadatelé předváděcích akcí a podomní prodejci.

Babičko, koupíte si hrnce a zdarma zájezd. "Předváděčkám" zvoní hrana
Foto: Hans Štembera
Popisek: Důchodci v parku

I když od uzavřených smluv mohli spotřebitelé odstoupit do 14 dnů, tedy ve lhůtě dostatečné na to, aby si uvědomili nevýhodný nákup, některé firmy se stále pokoušejí jim toto právo vzít a vymýšlejí nové triky, jak toho docílit.

„Za posledních 12 měsíců se na nás obraceli občané v stovkách, spíše již tisících případech se žádostí o pomoc,“ popsal ParlamentnímListům.cz vedoucí právní poradny společnosti dTest Lukáš Zelený. A přidal i popis některých konkrétních případů.

Firmy, co mění své názvy po roce a sídlí na jedné adrese s dalšími desítkami jiných

„Jedna známá firma, která vznikla teprve vloni, s největší pravděpodobností po pouhém přejmenování a bankrotu (či ukončení činnosti) firmy s jiným názvem, ale stejnými osobami, figuruje od února do dubna v mnoha stížnostech. Sídlí na jedné adrese s dalšími 171 firmami v Praze 8. Správní řízení s ní vede Česká obchodní inspekce hned v několika krajích, včetně Prahy, bylo na ni a její praktiky směrem k seniorům podáno také několik trestních oznámení. Ti prodejci lákali seniory na své akce dokonce na jméno Karla Schwarzenberga, byť samozřejmě ministr zahraničí s tím neměl nic společného. Seniorům během akce přednášeli o zboží dlouhé hodiny, chodili s nimi ze zamknutých místností dokonce i na WC. V závěru jim hodili několik krabic vína s tím, že kdo si co ukořistí, něco si odnese. Přitom právě na dárky všem účastníkům seniory na akci nalákali,“  řekl ParlamentnímListům.cz dál Zelený.

Jelikož takových případů je stále více, vyslyšeli zákonodárci konečně nyní volání spotřebitelských organizací po vyšší ochraně českých spotřebitelů, především pak seniorů. A z občanského zákoníku odstranili ustanovení, které hojně zneužívali tito pořadatelé předváděcích akcí a podomní prodejci.

Zlepší se postavení zákazníků novelou zákona?

Dojde tím ke zlepšení postavení zákazníků u veškerých nákupů uskutečněných mimo prostory obvyklé k podnikání. Tedy zejména při podomních prodejích a nechvalně známých předváděcích akcích. Prodejcům by se už nadále nemělo vyplatit nutit zákazníky, aby podepsali pozvánku na osobní návštěvu k sobě domů, ačkoliv k žádnému pozvání nedošlo a předváděcí akce se konala například v restauraci. Za dosavadní právní úpravy po takovém podpisu přišel kupující o právo odstoupit od smlouvy úplně, nebo se ho domáhal složitým dokazováním.

Výrazné zlepšení práv zákazníků spočívá ve vypuštění ustanovení o možnosti sjednání osobní návštěvy ze zákona. Zákazníci by tedy již neměli být zbaveni možnosti, aby si ve 14 dnech rozmysleli, zda nákup učiněný často pod nátlakem opravdu chtějí uskutečnit.

„Novelu občanského zákoníku jednoznačně vítáme. Z četných stížností našich klientů víme, že dosavadního ustanovení zneužívali neféroví prodejci, kteří chtěli odepřít zákazníkům jejich zákonné právo na odstoupení od smlouvy,“ uvedl k novince ParlamentnímListům.cz vedoucí poradny časopisu dTest Lukáš Zelený. Nutno dodat, že sdružení dTest se tématem nekalých praktik, ke kterým dochází při prodeji mimo běžné podnikatelské prostory, dlouhodobě zabývá a zejména seniorům v této oblasti pomáhá.

Jak to dosud funguje?

Příslib lákavých dárků, na místo kterých obdrží ti, co na akci přijdou, drobnosti v hodnotě několika korun, či nic. Zato absolvují mnohahodinový nátlak ke koupi předražených produktů, jež následně nelze vrátit. Program, který by leckdo dobrovolně absolvovat nechtěl. Někteří organizátoři předváděcích akcí si přesto neváhají říci i o vstupné.

Firem s tímto podivným druhem podnikání je přitom velké množství, i když možné je, že se v nich točí stále stejní lidé. „Podle informací od klientů vše začíná zpravidla pozvánkou na kulturní akci a příslibem hodnotných dárků. Spotřebitelé se nechají zlákat, následně ale hovoří o agresivním chování prodejců a až pětihodinovém nátlaku k uzavření nevýhodných smluv. Posléze u nás hledají radu, jak se z nepříjemné situace dostat,“ popisuje šéf právní poradny Zelený.

A dodává, že bohužel dosud odstoupení od takto uzavřené smlouvy nebylo skoro vůbec možné. Klienti totiž byli spolu s podpisem smlouvy zpravidla donuceni podepsat i ustanovení, ve kterém potvrdili, že si sjednali návštěvu prodávajícího za účelem objednávky. Toto obejití zákona znemožňovalo pozdější vrácení zboží, což by ale u smluv uzavřených na předváděcích akcích jinak možné mělo být. Výjimkou navíc nebyla na to navazující úvěrová smlouva, která kupující dostává v řadě případů do kolotoče nevýhodných splátek, dluhů i exekucí.

Senioři musí vypnout telefon, doprovázeni jsou i na WC, aby neutekli…

„Prodejci zúčastněné nutí vypnout si telefony, brání jim z akce odejít, byť třeba na toaletu, a navíc si vše natáčí na kameru,“ říká Jan Votočka, právní poradce časopisu dTest, a dodává: „Zákazníkům následně upírá jejich zákonné právo od smlouvy uzavřené na předváděcí akci odstoupit.“

Zákon dává každému spotřebiteli možnost ve 14 dnech odstoupit od smlouvy uzavřené mimo prostory obvyklé k podnikání a rozmyslet si tak neuvážený a často i vynucený podpis smlouvy. Výjimkou z tohoto pravidla jsou dle zákona situace, kdy si zákazník za účelem nákupu daného zboží výslovně a z vlastní vůle prodejce pozve, nejčastěji k sobě domů.

Této výjimky společnosti na předváděcích akcích dosud zneužívaly tak, že spotřebiteli předložili při koupi k podpisu nejen smlouvu, ale i určitou pozvánku, ve které zákazník deklaroval, že si prodejce pozval domů, či na vybrané místo za účelem nákupu. Při odstoupení od smlouvy společnost odmítla vrátit peníze a argumentovala podpisem zákazníka na „pozvánce“.

Co píší poškození lidé v diskusi u jedné z firem?

ParlamentníListy.cz  se zaměřily na jednu z firem, o které se v těchto souvislostech nejčastěji hovoří a píše. Z celé řady komentářů přinášejí tři, jež obrázek toho, jakým způsobem „podnikají“, maximálně dokresluje.

Například žena vystupující pod nickem Monika, popisuje zkušenost starší ženy ze svého okolí, která se jí svěřila. „Byla na předváděčce, podepsala jim tam smlouvu, ale pak si to rozmyslela. Zboží nechtěla. Vyhrožovali jí exekutorem, pokud jim nezaplatí hned v hotovosti, i když žádné zboží nepřevzala. Vzali ji dokonce k bance a počkali si, až vybere peníze. Ty si od ní ihned odebrali - bylo to 14 tisíc korun.

Jiná žena, podepsaná jako Mirissa, popsala aktuálně, nyní v pondělí, zkušenost své matky.

Ve středu 6. června 2012 byla na předváděcí akci kdesi u Ratibořic, nebo bylo to prezentováno jako prohlídka zámku v Ratibořicích. Mučili lidi na předváděcí akci asi šest hodin, sprostě jim nadávali a vyhrožovali. Mamka si domu přivezla nějaký hrnec za 10 tisíc korun. K tomu podepsala úvěrovou smlouvu a dostala nějakou nesmyslnou VIP kartu. Ještě na té akci jim sice řekla, že odstupuje, že to chce zrušit, ale bylo jí řečeno, že to nejde, že by musela zaplatit 10 tis. za tu kartu. Doslova ji donutili, aby to podepsala. Jsou to hulváti a podvodníci, měli by být v base! Tak jsme sepsali jak odstoupení od smlouvy, tak zrušení úvěru od Home Creditu, dnes vozík se zázračným hrncem odešleme na provozovnu do Roudnice společně s dopisem a budeme se modlit, aby to nepřišlo zpět. Jinak nevím, co budeme dělat. Nemám slov k takovýmto firmám,co u nás existují…

Do třetice z mnoha jiných ještě zážitek ženy podepsané jako Marie. „Šlo o zájezd z 6. dubna 2012 s cílem Zlín-Baťova vila  spojený s "předváděcí akcí" v Kvasicích. Chování, co tam předvedla firma  vzhledem ke svým klientům, mě nutí, abych veřejně varovala další zájemce o akce pořádané CA Hrady-Zámky s.r.o. Předváděcí akce na zboží nejasných užitných a technických vlastností byla plná vulgarit a manipulací vůči přítomným. Další jsem pochopila, když jsem si v Rejstříku živnostenského podnikání vyhledala obě zainteresované pořádající společnosti s ručením omezeným a zjistila jsem, že mají v předmětu podnikání i poskytování nebo zprostředkování spotřebitelského úvěru. To byl totiž argument, který na mne za plentou vytáhl jeden z přidrzlých mládenců. Prý když nemám peníze, tak si mám půjčit. Na pochybné zboží s nadsazenou cenou, které vůbec nepotřebuji? Na letáku přitom bylo inzerováno, že v nabídce bude Zdravotní program šitý na míru pro každého. Moji míru tolerance však překročili.“

Jak se bránit, radí i brožura

V loňském roce například vedle poradenství poskytovaného i telefonicky, právníci dTestu připravili také brožurku nazvanou "Jak nespadnout do pasti". I když vyšla však v nákladu 150 tisíc výtisků, je v tuto chvíli rozebrána.

„Při příležitosti této novelizace připravujeme však již aktualizovanou verzi této brožury. Lidé si ji mohou již nyní stáhnout na našich webových stránkách (www.dtest.cz/novela),“ prozradil pro ParlamentníListy.cz ještě Lukáš  Zelený.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Alena Hechtová

Mgr. Bc. Vít Rakušan byl položen dotaz

Jak můžete někoho obvinit bez důkazů?

Vaše vláda nálepkuje dost často, vy hlavně a chcete bojovat proti dezinformacím, ale jdete podle vás příkladem? Je podle vás v pořádku, že někoho obviníte a pak nejste schopný u soudu říci, na základě čeho a svá obvinění doložit? A omluvíte se SPD nebo se odvoláte? https://www.parlamentnilisty.cz/p...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

ČT má k nezávislosti daleko asi jako na Mars... Čeští politici pozorně sledují, co se stane na Slovensku

20:21 ČT má k nezávislosti daleko asi jako na Mars... Čeští politici pozorně sledují, co se stane na Slovensku

Podpoří změny ve slovenských veřejnoprávních médiích objektivitu a vyváženost, anebo povedou k ohrož…