Zpackaný registr. Nekonečná brazilská telenovela. Nečasi, skonči to

30.07.2012 17:54

Registr vozidel postihlo i během tohoto pondělí několik výpadků. Úředníci si třeba stěžovali na pomalost systému. Ministerstvo dopravy se ale vymlouvá na přetíženost internetové sítě.

Zpackaný registr. Nekonečná brazilská telenovela. Nečasi, skonči to
Foto: Hans Štembera
Popisek: Premiér Petr Nečas

Zatímco vicepremiérka Karolína Peake (LIDEM) volá po hlubším auditu na funkčnost registru a míní, že ministr Dobeš musí vysvětlit i některá svá personální propojení, podle zástupců ČSSD pak jde o nekonečnou brazilskou telenovelu.

Úřady spustily registr vozidel v osm hodin. Na většině míst bez problémů fungoval, některá města ale hlásila potíže. V Pardubicích se ráno úředníci sice přihlásili, ale když se pak snažili v systému zaregistrovat auta, systém hlásil chybu. Aplikaci se podařilo zprovoznit asi hodinu po spuštění.

Prahu, Žamberk či Plzeň postihly krátké výpadky v řádu několika minut. Ve všech případech se situaci podařilo vyřešit restartováním počítačů a opětovným spuštěním aplikace. 

V Praze na Bohdalci registr vozidel sice fungoval, ale také měl – stejně jako třeba Pardubice – problémy. Ty přetrvávají s napojením na evidenci obyvatel. Většinou se tak musí téměř všechna data zadávat do databáze ručně, proto dochází k velkému zpoždění. Dalším důvodem zpoždění je také odezva systému, která je stále poměrně dlouhá. Proto zde od rána do poledne odbavili asi jen 140 lidí.

„Hned ráno si řidiči rozebrali 300 pořadových lístků, a dokud nebudou odbaveni, další čísla úředníci nevytisknou. Mnoho řidičů, kteří přišli na úřad až v průběhu dopoledne, tento postup rozladil a odešli,“ informoval pak k tomu Český rozhlas.

Za výpadek mohla Praha, hlásila televize

V osm hodin ráno pak úředníci v již zmiňovaných Pardubicích lidem oznámili, že systém nefunguje a že musí počkat. Systém se pak naplno rozběhl krátce po deváté hodině, kdy úředníci rozdali pořadová čísla. Za výpadek podle zjištění České televize zde nemohlo pardubické registrační pracoviště, ale ústředí v Praze. Televizi to řekl šéf odboru dopravy pardubického magistrátu Vladimír Bakajsa. Podle ministerstva dopravy se pardubický úřad nemohl přihlásit do systému, protože do podsystému starých vozidel nezaregistroval svou IP adresu.

Situaci kolem fungování registru aut sleduje i během své dovolené premiér Petr Nečas, který čeká na vyhodnocení dnešního stavu. Na tom totiž závisí osud ministra dopravy Pavla Dobeše. Minulý týden mu kvůli potížím systému dal premiér ultimátum. V pátek řekl, že pokud registr zase zkolabuje, počítá s Dobešovou rezignací. Nečas zdůraznil, že pro něj je nejdůležitější, aby byli systémem obslouženi lidé. 

Gazdík neví, zda je to k odvolání

Jenže fungování registru nezajímá jen premiéra, ale i další vládní stranu TOP 09. Předseda poslanců TOP 09 Petr Gazdík ovšem nechce posuzovat, zda nastal čas pro jeho odvolání. 

 „Já to neumím posoudit jako poslanec, neboť nejsem členem exekutivy: Proto nemohu říci, zda za to mohou podřízení pana ministra, nebo firma, či pan ministr. To je skutečně na posouzení exekutivy a já nemám nyní dost informací na to, abych mohl něco takového od boku střílet,“ řekl Gazdík ParlamentnímListům.cz.

„Ta situace skutečně není jednoduchá. Mně je velmi líto těch lidí, kteří mají tyto problémy. Věřím, že ta firma, případně ti, kteří za to nesou odpovědnost, budou postiženi panem ministrem, případně z toho pan ministr, pokud to takto bude pokračovat, vyvodí svou odpovědnost sám,“ zmínil dál Gazdík a dodal: „To, že by z toho měla být vyvozená jak personální, tak finanční odpovědnost, to je ale jasné bezesporu.“

Podle Dobešovy stranické kolegyně a místopředsedkyně vlády Karolíny Peake je nutné, aby registr fungoval bezchybně. Žádá také zpětný audit.  

 „Velmi pozorně nyní sleduji situaci na ministerstvu dopravy. Za klíčové považuji plné a bezproblémové fungování centrálního registru vozidel. Je nezbytně nutné, aby registr fungoval pro občany. Následným krokem musí být hloubkový audit jak k funkčnosti registru, tak k jeho ceně i formě zadání. Po ministru dopravy budu požadovat i vysvětlení některých jeho personálních propojení, na která upozorňují média. Koneckonců, neptala bych se na to poprvé,“ uvedla pro ParlamentníListy.cz Peake.  

„Je potřeba se podívat, kde k těm chybám došlo, kdo za ně může, případně vyvodit personální odpovědnost i třeba na nižších úrovních na ministerstvu a napravit všechny chyby, které v tom systému jsou,“ dodala Peake.  

Socialista: Měl by odejít sám.

Místopředseda ČSSD Michal Hašek se domnívá, že by měl ministr dopravy Pavel Dobeš ještě dnes rezignovat. Pokud tak neučiní on sám, měl by být premiérem odvolán. „Potíže s registrem vozidel již připomínají nekonečnou brazilskou telenovelu,“ řekl Hašek.

"Od rána jsem tu situaci sledoval... Myslím, že by pan ministr měl přestat strkat hlavu do písku a tvrdit, že je registr vozidel bez potíží," dodal jihomoravský hejtman a místopředseda ČSSD.

Otázkou je to, jak si počíná v resortu

Místopředseda KSČM Petr Šimůnek ale není v názoru na odvolání ministra jednoznačný. „Nevím, jestli tento důvod je dostatečný na odstoupení ministra. Otázkou je spíše to, jak je celkově vedeno ministerstvo dopravy. A nejen to, jde tady i o ministerstvo vnitra. Jenže to všechno byla aktuální otázka při hlasování o nedůvěře vládě.  V tu chvíli měli pochopit situaci a měli rezignovat sami na posty ministrů,“ řekl ParlamentnímListům.cz Šimůnek.

„Chyba podle mne byla už v tom, když přejížděli na nový registr vozidel. Měli zvolit tu formu, že by ten stávající registr jel souběžně, že by třeba ti úředníci týden nebo dva dávali data do nových souborů a při tom by se přišlo na určité chyby. Takhle to není kompaktní a byla to obrovská chyba, která se stala. To se ale nemusí v budoucnu týkat jenom tohoto,“ dodal Šimůnek.

Ministerstvo dopravy zatím připouští pouze drobné problémy lokálního charakteru.

„Co já mám zprávy, tak asi na třech místech dnes došlo k problémům. Ty se ale týkaly připojení na internet. Takže to jsou lokální výpadky v řádu několika minut. Toto je věc, u které asi nemůžeme stoprocentně garantovat, že nikdy nenastane,“ odůvodnil chyby například náměstek ministra dopravy Ivo Toman. 

IT odborník: Základní systémový návrh byl od začátku špatně vymyšlen

IT odborník a publicista Petr Koubský současný stav nepovažuje za „funkční registr“. Podle něj je chyba už v základním systémovém návrhu, který byl od začátku špatně postaven a vymyšlen.

„Naprosto nebylo nutné, aby vedle sebe běžely starý i nový systém, to se řeší předběžným odzkoušením s různými typy dat. Nedostatečné odzkoušení je součástí té základní chyby. Teď se ji podařilo poslepovat, aby to bylo ještě přijatelné, ale dobrý systém se z toho takto nikdy neudělá,“ řekl v rozhovoru pro Český rozhlas Koubský. 

Hlavní chybou podle něj je, že se do nového systému dostal až milion chybných údajů ze starého registru. 

 „Základní datový kmen nikdy neměl obsahovat takové množství chyb. Očividně došlo k nějakému nedostatku při převodu ze starého systému na nový a neměl se tímto množstvím chyb vůbec spustit. Existuje spousta technik čištění dat. Aby to spravovali úředníci za chodu na přepážkách, to je naprosto absurdní,“ dodal Koubský.

Ptejte se politiků, ptejte se Vašich volených zastupitelů, pište, co Vám osobně vadí. Registrujte se na našem serveru ZDE.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Olga Böhmová

Andrej Babiš byl položen dotaz

dobrý den, sdělte prosím, jak to bylo:

viz: https://aeronet.cz/news/sok-pred-vanoci-vsechno-je-jinak-podle-dokumentu-hlasovala-pro-globalni-kompakt-cela-ceska-vlada-nikdo-se-nezdrzel-hlasovani-a-nikdo-nebyl-proti-ministr-zahranici-tomas-petricek-rekl/?utm_source=www.seznam.cz&utm_medium=z-boxiku

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Chytré popelnice. Samy hlásí, že jsou plné. Jenže to Pirátům drhne

12:25 Chytré popelnice. Samy hlásí, že jsou plné. Jenže to Pirátům drhne

Pražská firma řešící moderní technologie, která spadá do gesce Pirátů, utratila více než 23 milionů …