Drzost, hloupost, radši mlčte. Politici, co na nás koukáte z velkých plakátů, čtěte

04.09.2013 12:27

Příliš chvály od marketingových expertů nenasbíraly politické strany za svá hesla či slogany pro předčasné volby. Vytýkají jim obecnost, návrat do minulosti, ale také drzost. Hesla jsou jen chabým pokusem prodat neprodejné. Je prý tristní, když se u značek jako ČSSD, ODS, SPOZ nebo dokonce KSČM objevují taková slova jako spravedlnost, poctivost či demokracie.

Drzost, hloupost, radši mlčte. Politici, co na nás koukáte z velkých plakátů, čtěte
Foto: cssd.cz
Popisek: Billboard Bohuslava Sobotky

Příštích více než sedm týdnů nás budou z billboardů oblažovat hesla, která politické strany už většinou vytasily pro předčasné volby. „Některé slogany politických stran jsou velmi obecné a víceméně se snaží pouze shrnout to, co prezentují jako svůj dlouhodobý politický směr. Sem patří zejména hesla ČSSD, ODS ale koneckonců i KSČM,“ uvádí pro ParlamentníListy.cz Roman Němec, ředitel firmy IDEAS ADVERTISING nabízející služby v oblasti reklamy a marketingové komunikace.

Viceprezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace (AČRA MK) je zároveň přesvědčen, že tyto strany patrně sázejí na to, že jsou na politické scéně natolik dlouho, že nepotřebují voliče překvapovat. „Podle mého úsudku osloví pouze skalní přívržence těchto politických stran, těžko si mohou dělat ambice přesvědčit nové voliče,“ domnívá se Roman Němec.

Slogany bojují s neuvěřitelně špatnou reputací politických stran

„Přiznám se, že mě slogany převážně pobavily. Je třeba si uvědomit, že neuvádějí nový produkt či službu, ale naopak bojují s neuvěřitelně špatnou reputací politiky jako celku i jednotlivých stran. A z tohoto úhlu pohledu je tristní vidět u značek jako ČSSD, ODS, SPOZ a už vůbec nemluvím o KSČM (!) slova jako spravedlnost, poctivost, demokracie…“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz Martin Potůček, ředitel společnosti Guideline, která se specializuje na reklamu a public relations.

„Když si několikrát za sebou koupíte nekvalitní výrobek, budete mu znovu věřit, když si na billboardu přečtete slogan hlásající, že teď už bude kvalitní a všechno bude jinak? Když navíc víte, že v zákulisí stojí ti samí lidé, občas jen pod jinou značkou? Myslím, že inteligentní, rozumně uvažující člověk ne,“ myslí si Martin Potůček.

„Politické slogany jsou vždy trochu směšné a nedůvěryhodné, protože je píší ti, kteří je vždy porušují. V tomto smyslu mají výhodu strany a politici bez minulosti. Slogan na produkt by měl vystihnout jeho benefity a to, co od něj zákazník očekává. Slogan politické strany je přetěžký úkol: vždy totiž slibuje něco, co všichni voliči vědí, že nelze nikdy bezezbytku splnit,“ upozorňuje pro ParlamentníListy.cz Pavel Brabec, prezident Asociace českých reklamních agentur a marketingové komunikace.

ČSSD má heslo bez emocionálního náboje

S heslem „Prosadíme dobře fungující stát“ jde do voleb ČSSD. „Je to příliš dlouhé, příliš složité, bez emocionálního náboje, na druhou stranu věcné. Jistou část voličů to může oslovit, ale nemyslím si, že by to bylo heslo, které mobilizuje voliče sociální demokracie,“ říká pro ParlamentníListy.cz odborník na politický marketing a někdejší ředitel sekce PR a marketingu ČSSD Petr Dimun.

Nejsilnějším soupeřem ČSSD v minulosti vždy byli občanští demokraté, kteří se budou snažit oslovit voliče heslem o svobodě a spravedlnosti. „ODS se s těmito hodnotami vždy spojovala. Na druhou stranu si nemyslím, že by nyní mohla toto heslo opravdu razit jako důvěryhodné vzhledem k tomu, co několik minulých volebních odpovědí předváděla,“ podotýká Petr Dimun. „U nás politický archaismus, navíc od strany, která ´spravedlnost´ tvořila tak, jak ji všichni známe," přidává se Pavel Brabec.

Lidovci brnkají na obecnou nespokojenost s aktuálním stavem

„Dáme zemi do pořádku“ je hlavním volebním sloganem KDU-ČSL, která touží po třech letech po návratu do sněmovny. „Když jsem toto heslo viděl, tak jsem si vzpomněl na heslo Čtyřkoalice, které svého času – tuším, že v krajských volbách 2004 – znělo ´Dáme věci do pořádku´. To znamená, je to návrat do minulosti. Ale na druhou stranu mi to heslo připadá jako mnohem lepší než heslo sociální demokracie,“ porovnává hesla tradičních stran Petr Dimun.

„KDU-ČSL využívá principu politického přesvědčování starého jak politika sama – tedy brnkání na obecnou nespokojenost s aktuálním stavem, což je mimochodem princip využitelný kdykoliv a prakticky kýmkoliv. Otázkou je, zda dokáže svoje rozhodné heslo podpořit reálnými argumenty a návodem, jak to udělat. V opačném případě osloví možná okruh voličů, kteří touží po jednoduchých řešeních a nechtějí se praktickými otázkami zabývat. Ostatní však slibu neuvěří,“ míní Roman Němec.

MVDr. Pavel Bělobrádek, Ph.D., MPA

  • KDU-ČSL
  • originální osobnost, konečně,jako každý člověk
  • poslanec

U TOP 09 není heslo důležité, jde o resuscitaci Karla Schwarzenberga

Se svým volebním heslem ještě nepřišla TOP 09, ale dá se předpokládat, že bude mít spojitost s obranou demokracie a svobody. „TOP 09 je natolik personifikovaná strana osobností Karla Schwarzenberga, že není důležité ani to heslo, jako spíš do jaké míry se jim znovu podaří Karla Schwarzenberga politicky ´resuscitovat´,“ domnívá se Petr Dimun.

Naději na svou premiérovou účast ve sněmovně živí SPOZ, ANO 2011 i Úsvit přímé demokracie. Zemanovci zvolili na billboardy heslo „Řekněte ne zlodějům! Stop Kalouskovi!“ Marketingovým odborníkům se však příliš nezamlouvá. „Slogan SPOZ je agresivní a drzý. Takové slogany bývají, bohužel, efektivní, ovšem pouze v určité omezené sociální vrstvě obyvatel,“ poznamenává Roman Němec.

„SPOZ jasně ukazuje, že sice o sobě říká, že je od sociální demokracie napravo, ale toto heslo mi připomíná heslo sládkovců,“ přidává se Petr Dimun. „Útočné, vymezující heslo. Se ´zloději´ lze souhlasit, ´Kalousek´ je přes čáru, je tam více zbytečně více osobního, než pragmatického pohledu,“ hodnotí předvolební heslo SPOZ prezident AČRA Pavel Brabec.

ANO 2011 se kampaní blíží lidem, ale čiší z ní kult osobnosti

Černým koněm voleb by se mohlo stát ANO 2011 Andreje Babiše, které odstartovalo billboardovou kampaň nejdříve ze všech. „Nejsme jako politici. Makáme“ nebo „Aby se za nás děti nestyděly“ tak už na nás promlouvají ve veřejném prostoru několik týdnů. „Andrej Babiš konečně pochopil, že jeho voliči nejsou na pravici, ale jsou to voliči na levici. Takže sám budu zvědav, do jaké míry tato hesla budou fungovat a do jaké míry se předpovědi, že bude spíš lovit od středu doleva, naplní,“ zamýšlí se pro ParlamentníListy.cz Petr Dimun.

„Jak nechce být politik ´politikem´?. Nejasné, miskomunikace. Odkaz na ´děti´ je dobrý – latentní emoce fungují vždy,“ tvrdí Pavel Brabec. „ANO 2011 se snaží přiblížit maximálně k lidem, z kampaně ovšem až příliš čiší kult osobnosti Andreje Babiše. A na ten je český volič velice citlivý, v důsledku čehož vyvolává přirozenou obezřetnost. Až čas ukáže, jaká část voličů uvěří tvrzení, že to pan Babiš myslí dobře a nesleduje jen svoje obchodní a mocenské zájmy,“ konstatuje viceprezident AČRA Roman Němec.

Okamurův Úsvit by měl co nejdelší dobu mlčet

Úsvit přímá demokracie Tomia Okamury vyzývá svým programem „Odvážně ke změně!“ a požaduje přímou demokracii s odvolatelností politiků, budoucnost bez dluhů i konec zvyšování daní. „Úsvit pana Okamury se snaží být konkrétní a nabízí voličům ´řešení´ toho, co si myslí, že je vnímáno jako největší problém. To jistě zaujme, nejsem si ale jist, že to bude stačit k získání potřebného počtu přívrženců neúspěšného prezidentského kandidáta,“ podotýká pro ParlamentníListy.cz Roman Němec.

Tomio Okamura

  • SPD
  • Předseda hnutí Svoboda a přímá demokracie (SPD)
  • poslanec

„Já jsem přesvědčený o tom, že strana Tomia Okamury by měla co nejdelší dobu mlčet a měla by vsadit na posledních čtrnáct dní až tři neděle před volbami a tam by měla opravdu velmi tvrdě sdělovat svá stanoviska. To je jediná šance, jak může přesvědčit právě tu skupinu nejvíce nerozhodnutých voličů,“ radí Petr Dimun okamurovcům, jak na to.

Všechna hesla jsou jen chabým pokusem prodat neprodejné

„Při těchto volbách se jen prohloubí standardní problém voliče – chci volit, ale nemám koho. A slogany na tom nic nezmění. Primární je obsah značky. A u těch, které mají, bohužel, reálnou šanci uspět, zásadní změnu nevnímám. Jinými slovy všechna ta hesla jsou jen chabým pokusem prodat neprodejné a rozhodovat bude opět aktuální situace a spousta špíny vzájemně na sebe naházené – stejně jako při poslední volbě prezidenta – a zrovna jako u ní se obávám nedobrého výsledku pro tuto zemi,“ shrnuje svůj pohled na předvolební snažení politických stran marketingový odborník Martin Potůček.


 

reklama

autor: Jiří Hroník

Odchod do důchodu

Paní Schillerová, přijde mi to, nebo nějak často měníte své názory? Teď tvrdíte, že je pro vás navýšení věku odchodu do důchodu nepřijatelné, ale podle jiných, s tím souhlasili a zrovna vy jste to jako ministryně sama navrhovala - https://tn.nova.cz/zpravodajstvi/clanek/396856-schillerova-chce-zvysi...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

V Senátu smůla, tak chtěli zkusit Sněmovnu. Za to ale dostal Bartoš naloženo

21:00 V Senátu smůla, tak chtěli zkusit Sněmovnu. Za to ale dostal Bartoš naloženo

Ratifikační proces Istanbulské úmluvy nedávno zarazili senátoři, když tento mezinárodní dokument odm…