Brno: Lidé mohou připomínkovat návrhovou část Plánu mobility

25.02.2017 12:39

Město Brno dokončilo další etapu přípravy takzvaného Plánu mobility – návrhovou část. Tato návrhová část je nyní zveřejněna na webových stránkách projektu www.mobilitabrno.cz. Čeká ji projednání s veřejností, odborníky a zástupci městských částí. Termín pro zaslání připomínek a komentářů je 30. 4. 2017.

Brno: Lidé mohou připomínkovat návrhovou část Plánu mobility
Foto: brno.cz
Popisek: Brněnský magistrát

„Mobilita se týká nás všech, každý z nás ráno musíme vstát a dopravit se do práce, odvést děti do škol, školky, jít nakoupit, nebo na výlet. Všichni vnímáme, že město je tak nějak celkově přecpané dopravou. Cílem dokumentu je řešit významné dopravní tahy v podobě Velkého městského okruhu a radiál a obchvatů, ale také nabídnout lidem možnost se do práce dostat MHD, na kole, nebo dokonce pěšky. Je to na každém, jakou možnost si zvolí. Jako město musíme lidem dát možnost si vybrat,“ uvedl náměstek pro oblast dopravy Matěj Hollan.

„Jako v předchozích fázích jsme naplánovali veřejnou debatu, budou zasedat také pracovní skupiny s odborníky a zájmovými organizacemi, studenty, bude se projednávat na městských částech v zastupitelstvech, s okolními městy, ze kterých k nám míří zejména individuální doprava. Každý tak dostane prostor se vyjádřit k tomu, co mu ve městě chybí v tématu dopravy,“ doplnil Matěj Hollan.

Návrhová část Plánu mobility je vypracována na základě analytické části, kde byl posouzen stávající stav dopravního systému města. Návrhová část vychází především ze schválené Vize mobility, která stanovuje oblasti změn a strategické cíle v oblasti mobility pro roky 2030 a 2050.

Návrhová část dokumentace se zabývá primárně územím města Brna. V takto vymezeném území jsou navrženy investiční akce do dopravní infrastruktury, které jsou specifikovány v zásobníku projektů. Z hlediska dopravní infrastruktury a přepravních vztahů není možné dopravní problém města Brna omezit pouze na jeho katastrální hranici, neboť denní dojížďka za prací, do škol, za nákupy a za zábavou z Brněnské metropolitní oblasti je vysoká a nelze ji opomíjet. V této oblasti Plán mobility pouze doporučuje vhodná opatření, neboť jsou mimo řešené území, případně jsou financovány z jiných zdrojů, než je rozpočet města Brna.

Zveřejněním návrhové části Plánu mobility je zahájen proces projednávání. Připomínky k návrhové části je možné zaslat e-mailem na adresu ZDE nebo poštou na adresu Odbor dopravy MMB, Referát městské mobility, Kounicova 67, 601 67 Brno. Připomínky a komentáře mohou být zaslány do 30. 4. 2017.

V rámci projednání Plánu mobility se také uskuteční veřejná diskuse dne 7. 3. 2017 od 17:00 do 19:00 v Sále Otakara Motejla v Kanceláři veřejného ochránce práv. Na tuto diskusi naváže jednání pracovních skupin Plánu mobility, které proběhne již 9. března 2017 opět v sálech Kanceláře veřejného ochránce práv.

Více informací najdete na webových stránkách Plánu mobility (ZDE)

Důležité pojmy

Co je Plán mobility?
Plán mobility je dokument, který navrhuje opatření v oblasti dopravy – mobility. Seznam projektů je připraven na základě odborných analýz, ale také ve spolupráci s obyvateli města, experty atd. V tomto seznamu jsou opatření či projekty, jejichž realizace bude nejvíce přínosná pro život ve městě. Nemusí se vždy jednat pouze o výstavbu nových komunikací či tramvajových tratí, ale také o tzv. měkká opatření, jako je podpora využití aplikací informujících o dopravě či změna organizace dopravy.
Plán mobility má několik částí – analytická část, vize plánu mobility, návrhová část a tzv. akční plán. Každá z těchto částí je projednána s odbornou i laickou veřejností a poté předložena voleným orgánům města ke schválení. Díky tomu zjistíme, která z navržených opatření jsou nejefektivnější.

Co je analytická část?
Aby bylo možné navrhnout opatření, která povedou ke zlepšení životního prostředí ve městě, je nejprve nutné popsat současný stav mobility ve městě, definovat problematické oblasti, ale také popsat věci, které fungují. Proto byla v rámci Plánu mobility nejprve zpracovávaná tzv. analytická část.
Ta obsahuje analýzu současného stavu všech dopravních módů (individuální automobilová doprava, parkování, cyklistická a pěší doprava, veřejná doprava, železniční a letecká doprava atd.). Jsou popsány také stav životního prostředí ve městě či ekonomické a demografické faktory ovlivňující poptávku po mobilitě.
Pro každou z těchto oblastí je zpracována SWOT analýza, která definuje slabé a silné stránky, možné příležitosti či ohrožení. Problematické skutečnosti, popsané v analytické části Plánu mobility, jsou řešeny v návrhové části. Naopak pozitivní aspekty v systému městské mobility budou v návrhové části uchovány.
Analytická část Plánu mobility byla odevzdána na konci října 2014 a následně projednána se zástupci odborných institucí, úřadů a veřejností a schválena Radou města Brna v červnu 2015.

Co je vize plánu mobility?
Vize Plánu mobility je připravena na základě informací z analytické části. Formuluje cíle, definuje oblasti změn, kterých má být dosaženo. Pro ně pak návrhová část připravuje opatření a projekty, jejichž realizace podpoří dosažení cílů vize Plánu mobility.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

migranti

Dobrý den, prohlášení Nerudové o migrantech jsem taky nepobral. Ale můj dotaz zní, zda se ví, kolik je v ČR aktuálně migrantů? A co si myslíte o migrantech z Ukrajiny? Máme je přijímat?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hradec Králové: Do Afriky poputují více než dvě stovky kol

13:05 Hradec Králové: Do Afriky poputují více než dvě stovky kol

Město Hradec Králové se v září loňského roku připojilo k iniciativě Kola pro Afriku. S pomocí občanů…