S platnými novinkami a změnami Vás budeme postupně seznamovat v několika následujících vydáních Radnice, ale i na webu města. Jako první přiblíží změny odbor dopravy magistrátu. Od Nového roku se v souvislosti s novelou zákona č. 56/2001 Sb. o podmínkách provozu vozidel na pozemních komunikacích změnil systém převodu aut, zápis nových vozů do registru a další dopravní agenda. Podle nových pravidel se vozidlo současně odhlašuje i přihlašuje. Novela tak odstraňuje takzvané polopřevody vozidel. V registru tak bude vždy jednoznačný vlastník vozidla. Bude tak ihned zřejmé, kdo je zodpovědný za jeho provoz a kdo má nést následky při porušení předpisů. „Po mnoha letech je tato novela výraznou změnou v naší práci,“ říká vedoucí odboru dopravy magistrátu Petr Černohlávek. „Akt přeregistrace vozu - změny vlastníka - se teď odehrává při jedné návštěvě na jednom úřadě, kam se současně dostaví prodávající i kupující se všemi dokumenty potřebnými k převodu vozidla. To se týká jak soukromého prodeje, tak i například prodeje a nákupu vozu přes autobazar,“ vysvětluje nový způsob převodu vozidla Petr Černohlávek.
Jeden, druhý nebo i oba účastníci převodu se mohou nechat nahradit zmocněncem, mohou mít i jednoho společného. Ten musí být nově vybaven úředně ověřenou plnou mocí. Elektronický systém registru vozidel, který bylo potřeba před koncem roku nově softwarově nastavit, funguje bez problémů. Personál odboru prošel školením na ministerstvu dopravy a mnohé znalosti si úředníci doplňovali i samostudiem. „Zákon byl znám poměrně brzy, podstatně horší to však bylo s prováděcími vyhláškami, které byly zveřejněny až 31. prosince, což není ideální,“ posteskl si Petr Černohlávek. „Takže si naši lidé vzali vyhlášku přes Silvestra a Nový rok domů k nastudování.“
I díky tomu se nový systém rozeběhl bez potíží. Lidé, jak jednotlivci, tak autobazary, hledali informace už před koncem roku a měli zájem provést převod co nejlépe a správně. V tu dobu také na přepážkách odboru dopravy zaznamenali silný provoz. Autobazary se hojně zajímaly o takzvané polopřevody, kdy byl vůz už odhlášen od původního majitele, ale zatím čeká na kupujícího. Majitelům těchto zpola převedených aut dává novela zákona půl roku čas, aby situaci napravili. Pokud to neudělají, jejich vůz administrativně zanikne. Podobnou povinnost mají také lidé, kteří si vozidlo nechali dočasně vyřadit (převedli do depozitu) před 30. červnem 2013. Ti musejí do konce roku 2015 nahlásit příslušnému úřadu, kde je vozidlo umístěno a jaký je účel jeho využití. Pokud tak neučiní, hrozí i jim administrativní zánik vozu.
„Novela tohoto zákona nastavuje pořádek. Teď už se nemůže stát, že vozidlo nebude evidenčně nikoho. Skutečný stav tedy bude korespondovat se stavem v evidenci,“ shrnuje hlavní význam novely Petr Černohlávek. Změna zákona ale bude výhodná například i pro ty, kteří si budou chtít dovézt auto z členských států EU. Bude-li mít nový či ojetý vůz platné a úplné registrační doklady z členského státu, nebudou muset jeho noví vlastníci platit správní poplatek 1500 korun spojený s dokládáním evropské homologace. Kromě toho proběhne dovoz vozidel z EU jen v jednom administrativním kroku.
Obecné informace k tomuto tématu jsou na webu města www.hradeckralove.org v sekci odboru dopravy, zde: http://www.hradeckralove.org/urad/odbor-dopravy. Stránky jsou podle možností aktualizovány a doplňovány.
autor: Hradeckralove.org