Podle analýzy, kterou v roce 2015 udělal útvar městského architekta, bylo z celkového počtu 249 objektů v památkové zóně města Uherského Hradiště 48 objektů označeno za reklamou vážně znečištěné a architektonicky znehodnocené, což je 1/5 všech domů.
„Pokyny, které vydáváme, nenahrazují zákonné podmínky a předpoklady pro umístění reklamních a informačních zařízení. Jsou doporučujícími zásadami, kterými město zahajuje proces očištění prostředí městské památkové zóny a ochranného pásma od nepovolené reklamy a které slouží k nastavení obecných pravidel pro jejich regulaci,“ nechal se slyšet starosta města Uherské Hradiště Stanislav Blaha.
V první polovině roku 2016 budou vlastníci či uživatelé objektů, u kterých průzkum prokázal největší nedostatky, obesláni písemnou výzvou k řešení a odstranění závadných reklamních a informačních zařízení.
„Je zřejmé, že v záplavě nejrůznějších informací a popisů se často vytrácí hlavní smysl reklamního sdělení. Neúčinnější reklamou je kvalita, kultivovanost a stručnost, která je v harmonickém vztahu s architekturou domu. To znamená, že reklama je velikostně, barevně, proporčně a technickým provedením přizpůsobena svému umístění. Bohužel tak tomu v řadě případů vůbec není, o kvalitě výtvarného a designového zpracování ani nemluvě,“ vyjádřil se hlavní architekt města Uherské Hradiště Aleš Holý.
Podle Holého jsou pokyny návodem zejména pro vlastníky, nájemce či provozovatele nemovitostí v městské památkové zóně a konkrétních aktivit souvisejících s propagací činnosti jednotlivých provozoven. „Zásady obsahují výčet zařízení, která lze na území památkové rezervace pro reklamu a propagaci používat, včetně přípustných materiálů a rozměrů, i povinností, které musí být splněny před instalací takových zařízení. Dále obsahují pravidla pro firemní označení budov,“ konkretizoval architekt Holý.
Umístění reklamních a informačních zařízení musí respektovat Stavební zákon, Památkový zákon, zejména u novostaveb také Autorský zákon a z hlediska označení provozoven také Živnostenský zákon. Všechna již instalovaná reklamní a informační zařízení budou posuzována dle platných zákonů, ze kterých také vyplývají případné sankce.
Majitelé reklamních a informačních zařízení, kterým chybí příslušná povolení či ti, kteří bez potřebných povolení prováděli tyto zásahy, to bez sankcí mohou napravit do 30. 6. 2017.
V případě, že nepovolené zařízení na objektech historicky hodnotných odstraní a nahradí novým, které bude odpovídat platným předpisům i těmto obecným pokynům, mohou požádat o dotaci z Fondu obnovy historické architektury.
Již pátou aktualizaci Programu regenerace městské památkové zóny schválilo Zastupitelstvo města Uherské Hradiště 7. prosince 2015. Program je strategickým materiálem a metodickým nástrojem komplexní obnovy a údržby objektů i prostorů v městské památkové zóně, je souborem účelově zaměřených investičních i organizačních opatření, které přispívají k ochraně kulturního dědictví.
Kompletní verze „Pokynů“ je uveřejněna na internetových stránkách města Uherské Hradiště.
autor: PV