Mladá Boleslav: První přeprava letecké pošty historickým větroněm

04.10.2017 14:21

Na mladoboleslavském letišti došlo k významné události. Přistál tam po hodinovém aerovleku s pilotem Janem Krejčím nově postavený historický kluzák EL-2-M Šedý vlk, který přivezl leteckou poštu. Z letounu vystoupil pilot a stavitel kluzáku Jiří Leník, který celou akci vymyslel a zorganizoval. V ruce držel dobový kufřík s dopisními obálkami, na kterých byly platné známky s motivem letadla Metoda Vlacha orazítkované v městě Ranná u Loun.

Mladá Boleslav: První přeprava letecké pošty historickým větroněm
Foto: cenapp.cz
Popisek: Mladá Boleslav

"K tomuto historickému přeletu s leteckou poštou platí heslo Dnes podáte a ještě dnes doručíme," řekl Jiří Leník. Obálky převzal vedoucí Leteckého muzea Metoděje Vlacha Vladimír Handlík a dopravil na poštu v Mladé Boleslavi, která ochotně obálky také orazítkovala. Po příjezdu zpět na letiště byly obálky opatřeny ještě kulatým razítkem leteckého muzea. Staly se tak zajímavou sběratelskou raritou. V omezeném množství budou k dispozici v leteckém muzeu, které bylo partnerem celé akce.

Druhým pilotem, který ve větroni přilétl, byl Jiří Elsnic, prasynovec původního konstruktéra po 84 letech. Akci přihlíželo velké množství diváků, kteří si nově postavený historický větroň rádi z blízka prohlédli. Po dvouhodinové návštěvě, při které si naši hosté prohlédli letecké muzeum a vypili dobrou kávu v letecké kantýně, odstartoval aerovlek se Šedým vlkem přímo před zraky diváků a odletěl zpět na letiště Ranná.

Historický kluzák Šedý vlk – historie a současnost

V roce 1933 navrhl Ludvík Elsnic nadčasově elegantní dvousedadlový kluzák EL-2-M Šedý vlk a ten se stal prvním hromadně rozšířeným typem vhodným k provádění nejen základního výcviku plachtařů, ale i též k plnění výkonných letů včetně základní akrobacie. V době do vypuknutí druhé světové války bylo postaveno zhruba padesát kusů a do dnešní doby se z nich dochoval pouze jediný, nelétající kus. Po jedenácti letech poctivé práce byl Jiřím Leníkem z letiště Raná u Loun dokončen a v červenci tohoto roku i úspěšně zalétán nový kluzák EL-2M-LS, vycházející z původního typu, který byl pro potřeby současného náročného provozu patřičně strukturálně zesílen.

Základní údaje kluzáku EL-2M-LS, reg. zn. OK-WKO 26
Rozpětí: 14,78 m
Délka: 7,25 m
Vlastní hmotnost: 182 kg
Maximální hmotnost: 400 kg
Minimální rychlost: 38 km/h
Maximální rychlost: 130 km/h

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Děčín: Test směsného komunálního odpadu. Téměř polovinu objemu tvoří dále vytříditelné složky

7:37 Děčín: Test směsného komunálního odpadu. Téměř polovinu objemu tvoří dále vytříditelné složky

Po několika měsících provedlo město Děčín spolu s technickými službami další test kontejneru na směs…