Ostrava: Tramvajové koleje jsou nyní tiché

22.08.2017 9:13

Statutární město Ostrava ve spolupráci s Dopravním podnikem Ostrava v průběhu letních prázdnin připravilo pilotní projekt tiché a zelené tramvajové tratě na frýdlantských mostech. Do kolejí byla aplikována unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací. Jedná se o tzv. absorbéry hluku, které jsou navíc osazeny buď živou vegetací nebo umělým trávníkem.

Ostrava: Tramvajové koleje jsou nyní tiché
Foto: archiv
Popisek: Tramvaj - ilustrační foto

Do stávající koleje nejvytíženější tramvajové trati v Ostravě na frýdlantských mostech je aplikována zcela nová a unikátní česká technologie tlumení hluku a vibrací z kolejových vozidel, zejména hluku vznikajícího odvalováním kola po kolejnici, a hluku trakčních motorů. Jedná se o takzvané kolejové absorbéry hluku s funkcí retence vody systému BRENS, který je vyráběn pouze z recyklovaných materiálů z automobilního průmyslu. A to z recyklované pryže ze starých pneumatik a z recyklovaných syntetických a technických textilií používaných v autech. Tyto bezodpadové výrobky naplňují kritéria uzavřené ekonomiky a využívají dosud nezpracovávaný technologický a průmyslový syntetický odpad.

Díky vlastnostem slovenského základního syntetického materiálu STERED může být povrch kolejových absorbérů opatřen živou vegetací trávníků nebo může být opatřen umělým trávníkem. Jeden směr na frýdlantských mostech je osazen živou vegetací a druhý zase umělým povrchem. Všechny varianty povrchu zachovávají velmi dobré absorbční vlastnosti a umožňují odpařování vody v městském prostoru. Tím dochází ke zlepšení městského klimatu, snížení prašnosti a přehřívání ulic a bulvárů. Technologii odhlučnění koleje je možné aplikovat jak do stávajících tramvajových tratí, tak při návrhu a stavbě nových moderních dopravních staveb. Pro zvýšení bezpečnosti a plynulosti tramvajové dopravy současně i pro snížení hluku a vibrací je možné vně kolejí zřídit lehkou a snadno demontovatelnou nízkou protihlukovou bariéru tvořenou syntetickým recyklátem v drátěných koších, který se nechá na vnější straně porůst lokálními a nenáročnými rostlinami.

Pilotní projekt kolejových absorbérů hluku s funkcí retence vody mezi frýdlantskými mosty a zastávkou Karolina umožní provozní ověření funkcionality tohoto protihlukového opatření. Získané zkušenosti a dosažené výsledky povedou k optimalizaci v dalším směřování humanizace tramvajových tratí v Ostravě, zlepšování životního prostředí zastavěné krajiny a přizpůsobení se globálním klimatickým změnám.

reklama

autor: PV

Mgr. Karel Krejza byl položen dotaz

Naše obrana

Jak bude ČR dál podporovat Ukrajinu, když jsou naše zásoby vyčerpány (tvrdí to Černochová)? A kde se najednou vzaly finance na nákup další munice? Zajímalo by mě taky, nakolik jsme zásobeni sami pro sebe a jestli máme vůbec dost velkou armádu (asi ne, když se uvažuje o obnovení povinné vojny)? Proto...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Vsetín: Začíná stavba nového autobusového nádraží a komunikací v přednádraží

10:28 Vsetín: Začíná stavba nového autobusového nádraží a komunikací v přednádraží

V pátek 3. května se slavnostně otevře nové vlakové nádraží včetně budovy dopravního terminálu. Zatí…