Úkolem zimní údržby místních komunikací a chodníků je zmírňování závad ve sjízdnosti a schůdnosti na těchto komunikacích a chodnících vzniklých zimními povětrnostními vlivy a jejich důsledky a to tak, aby zimní údržba byla zajišťována s přihlédnutím ke společenským potřebám na straně jedné a ekonomickým možnostem vlastníka těchto komunikací a chodníků na straně druhé.
Zákon o pozemních komunikací stanovuje lhůty pro zajišťování sjízdnosti místních komunikacích a schůdnosti chodníků:
a) I. pořadí důležitosti do 4 hodin po spadu sněhu,
b) II. pořadí důležitosti do 12 hodin po spadu sněhu,
c) III. pořadí důležitosti po ošetření komunikací I. a II. pořadí nejpozději však do 48 hodin.
V případě mimořádně nepříznivých klimatických podmínek (dlouhodobé nepřetržité sněžení, srážky) se přednostně udržují pouze komunikace (vozovky a chodníky) zařazené ve třídě I.
V předcházejících létech se správci komunikací TSMK dařilo tyto lhůty zkracovat díky dobré organizaci a pořízenému technickému vybavení. V loňském roce byly všechny komunikace vždy uklizeny nejpozději do 12 hodin.
Zimní údržbu zabezpečují Technické služby města Klatov, které dle vývoje počasí, vyhlásí zimní pohotovost a opětovně zřídí stálou nepřetržitou dispečerskou službu. Je možno se na ně obracet se svými požadavky na tel. 376312021. Technické služby mají zabezpečen dostatek kvalitní posypové soli z Německa a dostatek inertního materiálu, který bude při údržbě upřednostňován. Posypová sůl se bude používat až na zbytkovou vrstvu sněhu, která již nelze odstranit nebo snížit mechanickými prostředky. Do sněhové vrstvy se nebude posyp solí provádět.
Celkem je udržováno 127 km vozovek a 108 km chodníků.
V případě napadání větší sněhové nadílky bude přistoupeno k úklidu sněhu s odvozem z plochy náměstí Míru a příjezdových komunikací k náměstí, autobusových zastávek, případně některých parkovacích a ostatních ploch k zajištění dopravní obslužnosti. V souvislosti s případným úklidem sněhu je nutno si uvědomit, že vozidla, která stojí v úzkých ulicích, mnohdy brání úklidu sněhu. Je proto nutné respektovat přechodná dopravní značení, které upozorňují na termíny úklidových prací v jednotlivých ulicích.
Při zajišťování schůdnosti chodníků a přechodů pro chodce v centru města budou využity, stejně jako v loňském roce, také pracovníci zabezpečující veřejně prospěšné práce.
Pro chodce je nesmírně důležité používat obuv odpovídající povětrnostním podmínkám. Při případném úrazu a následném vymáhání finančního odškodnění je přihlíženo také k tomu, zda chodec přizpůsobil chůzi a obuv dané povětrnostní situaci, kterou mohl předvídat.
V nařízení města jsou uvedeny i úseky místních komunikací, na kterých se pro jejich malý dopravní význam nezajišťuje sjízdnost nebo schůdnost odstraňováním sněhu nebo náledí. Jedná se např. o komunikaci přes les Husín v k.ú. Tajanov, nebo cyklostezku v úseku od městského parku k nádraží ČD v Lubech. Stejně tak nebudou udržovány účelové komunikace (stezky) podél tzv. „Severozápadního obchvatu Klatov“. Po těchto úsecích si pak lze při dostatku sněhu i zajezdit na běžkách.
František Kocfelda, vedoucí HO MěÚ Klatovy
Peter Pošefka, ředitel TSMK
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV