Adam (Úsvit): Je až absurdní, jak nelogicky tento stát hospodaří s financemi

03.07.2014 12:32

Vyjádření ke snížení dotace na brněnské MotoGP

Adam (Úsvit): Je až absurdní, jak nelogicky tento stát hospodaří s financemi
Foto: Úsvit
Popisek: Petr Adam

Vláda rozhodla o dotaci na MotoGP ve snížené výši, a to i přes jasně deklarovaný slib jak samotným ministrem školství Marcelem Chládkem, tak i přes přísliby premiéra Bohuslava Sobotky a ministra financí Andreje Babiše. Původně se počítalo se čtyřiceti miliony korun, vláda ale nakonec tento návrh o čtvrtinu snížila a do Brno pošle třicet milionů. 

O ekonomické výhodnosti cele této věci netřeba pochybovat. Z mnoha analýz jasně vyplývá, že tato akce dokáže českému státu a tedy i jejím občanům vydělat každoročně asi 1,5 miliardy korun.

Je totiž absurdní, jak nelogicky tento stát hospodaří s financemi. Dát 150 milionů na biatlon je v pořádku, dat ještě vyšší částku na Mistrovství světa v klasickém lyžování v Liberci je také v pořádku, přitom všichni dobře víme, jak toto mistrovství dopadlo. Dát 80 milionů na propagaci olympijských her v Praze na Letné také nikomu nevadí a nikdo nepátrá po tom, kam tyto peníze ve skutečnosti šly - a stačilo by se podívat třeba na pronájem plochy.

V případě MotoGP je však každá koruna opodstatněná, přitom financování této akce a je dlouhodobě problematické. Kvůli tomu nelze hovořit o padesátileté tradici, protože 49. ročník bude zřejmě poslední.

Navíc vláda prodává 14 letounů L-159 americké firmě Draken, za což by měl stát inkasovat kolem čtvrt miliardy korun, přičemž rezort obrany si původně od Aera koupil v roce 1997 72 strojů za 52 miliard korun. Nákupní cena jednoho letounu je tedy 694 milionů a prodejní 17 milionů. Kde se stala chyba? 4,9 miliardy je pryč a my se tu dohadujeme o desítky milionů na „rodinné stříbro“?

Co mě ještě dojalo, je, že se loni v únoru zrušil prodej osmi L-159 cca za 250 milionů jako nevýhodný a dnes jich dáváme za stejnou cenu rovnou 14. Přitom tržní cena L-159 byla v roce 2003 13 milionů dolarů a kurs byl tehdy průměrně 28, 2 korun. O rok později se začalo uvažovat o odprodeji, takže by cena za nový kus (Aero je touž dodalo s obrovským zpožděním) vyšla asi na 366, 5 milionu podle cen z let 2003-2004.

Mgr. Petr Adam - poslanec Úsvitu za Jihomoravský kraj

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Úsvit přímé demokracie

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Síkela: Nejlepším zákonem roku 2023 pro byznys je novela, která zavádí sdílení elektřiny

16:21 Ministr Síkela: Nejlepším zákonem roku 2023 pro byznys je novela, která zavádí sdílení elektřiny

Novela energetického zákona LEX OZE II z dílny Ministerstva průmyslu obchodu (MPO), která zavádí sdí…