Babiš: Ceny léků ze zkumavek a křivulí

25.03.2014 14:30 | Zprávy

Připadlo by vám podivné, aby cenu pohřebních služeb určovaly samy správy hřbitovů a krematoria? Nebo cenu vody vodárny a ceny cigaret trafiky? To by to dopadlo! Ze hřbitovů by se brzy staly výnosné developerské projekty, voda by byla dražší než víno. Proto stát některé ceny musí regulovat. S cenami léků je to podobné.

Babiš: Ceny léků ze zkumavek a křivulí
Foto: Hans Štembera
Popisek: Andrej Babiš, ministr financí

Do roku 2007 byla regulace cen léků v rukách ministerstva financí. Určit cenu není žádná legrace. Žádá si to rozebrat detailně skutečnu nákladovou cenu, aby nás výrobce neoblafnul, započítat cla, další dovozní přirážky a náklady, vše korigovat limitem nákladů v tuzemsku, přidat k tomu velmi důležité kritérium vývoje kurzu koruny, inflaci země výrobce, naši i tu evropskou, kupní sílu obyvatel a spoustu dalšího.

Zcela transparentní a přehledně stanovenou maximální cenu konkrétního léku se každý mohl dovědět vždy pravidelně 1. července v cenovém věstníku ministerstva. V Česku se do té doby dařilo držet o čtyřicet až šedesát procent levnější léky, než byly průměrné evropské ceny. Vše bylo jasné, srozumitelné, prokazatelné, obhajitelné. Proti rozhodnutí bylo možné se odvolat, chybu v ceně napravit. Na základě těchto cen pak ministerstvo zdravotnictví a zdravotní pojišťovny rozhodovaly o úhradách nemocným lidem a zdravotnickým zařízením podle toho, jak byli lidé nemocní, jak lékaři léčili. Tedy podle toho, čemu rozumějí oni a kolik na to mají peněz.

V roce 2007 se však stalo něco neobvyklého. Tehdejší ministr financí Kalousek a ministr zdravotnictví Julínek se dohodli a nechali ve vládě převést kompetence cenové regulace léků na ministerstvo zdravotnictví a jemu podřízený Státní ústav pro kontrolu léčiv (SÚKL). Kozel se stal zahradníkem.

Agendu dostal na starost první náměstek Šnajdr, do té doby dlouhodobý vrcholový pracovník zastoupení nadnárodní farmaceutické firmy Pfizer. A začaly se dít věci. Z jasných a exaktních ekonomických pravidel se stala složitá a nepropracovaná metoda porovnání s referenčními státy, jejichž počet se postupně redukoval na pouhé tři, přibyly další nestandardní regulační prvky, regulace se začala změkčovat a ceny léků zvyšovat, bylo méně léků s regulovanou cenou, pacienti si sahali hlouběji do kapes.

Samozřejmě, toho všeho by si určitě někdo všiml. A tak se vše dovedně maskovalo tím, že nebylo možné každoročně provést revizi cen léků – ta se nakonec prodloužila až na tři roky. Možnost revizí cen se postupně zkomplikovala natolik, že jen současné odhady takto nenávratně ztracených peněz se pohybují od dvou do deseti miliard korun.

Tento článek je uzamčen

Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PL

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ANO

MUDr. Ivan David, CSc. byl položen dotaz

Nerostné bohatství na Ukrajině

Na CNN jste tvrdil, že Ukrajina již nerostné suroviny, které jsou na jejím území nevlastní, že je vlastní někdo jiný. Jak to víte? Myslíte, že tak na USA šije nějakou boudu, a proto došlo i k vyhrocení oné schůzky, kde se měla smlouva podepsat? A kdo je tedy podle vás vlastní?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Munzar (ODS): Problém státního rozpočtu je v jeho výdajích

20:03 Munzar (ODS): Problém státního rozpočtu je v jeho výdajích

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu ke Dni daňové svobody