Bělobrádek: Se rozpočtem úplně spokojen nejsem, ale je to výsledek koaličního jednání

10. 12. 2014 13:30

Projev na 23. schůzi Poslanecké sněmovny dne 10. 12. 2014

Bělobrádek: Se rozpočtem úplně spokojen nejsem, ale je to výsledek koaličního jednání
Foto: Hans Štembera
Popisek: Pavel Bělobrádek

Děkuji za slovo. Vážený pane místopředsedo, kolegyně, kolegové, já bych tady zareagoval na dva dotazy. Tím prvním je, zda jsem spokojen s rozpočtem, nevím přesně, jestli byl dotaz se svým rozpočtem. No, pan ministr Babiš řekl, že ministři byli spokojeni se svým rozpočtem. Vzhledem k tomu, že nejsem ministrem, tak mohu říct, že já osobně se svým rozpočtem úplně spokojen nejsem, ale je to výsledek koaličního jednání a toho, co se nám podařilo vyjednat. Je to prostě kompromis. Myslím si, že člověk, který je spokojen, tak zakrní. Já jsem zvyklý nebýt spokojen ani sám se sebou, ani se svým okolím, ani se stavem této země, a to je taky jeden z důvodů, proč se veřejně angažuji. Protože kdo je spokojen, nemá žádný další cíl a já takovýchto cílů mám celou řadu, protože si myslím, že naše země má na víc. Myslím si, že i naše strana má na víc, a proto jsem se stal předsedou strany, která byla ve velmi složité situaci, mnozí ji podceňovali, mnozí ji pohřbívali, mnozí ji měli za stranu, která je mrtvá, která je reliktem minulosti. A ejhle, ukázalo se, že když přijde člověk, který není spokojený s tou situací, který není spokojen s tím, jak se věci mají, tak že se dá udělat i to, co se nikomu nikdy v této republice nepovedlo.

Tudíž odpovídám ještě jednou - nejsem zcela spokojen, ale dokážu s tím žít, protože mi za prvé nic moc jiného nezbývá a za druhé je to kompromis a došlo k navýšení rozpočtu.

K dalším připomínkám. Nevystupoval jsem tady z toho důvodu, že si myslím, že jsou otevřené zdroje, ze kterých si můžete zjistit věci, na které jste se ptali, že nejsou tak, jak je tvrdíte. Podle kompetenčního zákona neexistuje žádný můj resort. Já prostě resort nemám. Nemám žádnou svoji rozpočtovou kapitolu. Z tohoto důvodu můj rozpočet tady není.

Slova o tom, že můj úřad přešlapoval na místě, musím odmítnout jako nespravedlivý, zcela nerelevantní a zcela urážející. Myslím si, že v tom počtu lidí, které mám, jsme odvedli práci skutečně velkou. Je tady spousta hmatatelných výsledků a stačí se pobavit jenom s těmi lidmi, se kterými jsme vedli nejenom diskuse, ale už připravovali konkrétní řešení.

Nemyslím si však, že půda Poslanecké sněmovny při projednávání rozpočtu je tím pravým místem. Mohu vám dát některé věci písemně, pokud jste si je zatím nezjistili z veřejných, dostupných zdrojů, pokud nesledujete výstupy. A pokud skutečně nevíte, co se děje, za to já úplně nemohu. Nejsem skutečně schopen vám všem dávat podrobný sumář toho, co se udělalo. Ale je pravdou, že jsou tady stovky a stovky projednaných věcí. Jsou tady teze nového zákona, je tady otázka změn, které se provádějí, je tedy (nesrozumitelné) strategie. A mohl bych o tom hovořit dál.

Teď snad přímo k rozpočtu. Nemám rozpočtovou kapitolou. Ústředním orgánem vědy, výzkumu a inovací je Ministerstvo školství. Domnívám se, že bude muset dojít i ke změnám v rámci MPO, protože inovace v podstatě nemá nikdo striktně dány. Jsem přesvědčen, že musíme vycházet i z mezinárodního auditu české vědy, který jednoznačně říká, že je zde potřeba centrální autority, tak jako to máme v jiných zemích, například v Německu, ke kterému často vzhlížíme. Máme tady komisaře v Evropské komisi. Domnívám se, že právě to velmi škodí celému našemu systému, protože je roztříštěn. Máme tady jedenáct rozpočtových kapitol, ze kterých se hradí věda a výzkum. Pro vaši informaci je to sedm ministerstev, Úřad vlády České republiky, Technologická agentura, grantová agentura a Akademie věd.

Z tohoto je jasné, že situace složitá a Rada vlády pro výzkum, vývoj a inovace, které mám tu čest předsedat, tyto peníze navrhuje na přerozdělení. Část těchto peněz potom ještě jde do vědy a výzkumu z resortních peněz mimo náš prospekt. Například bych ho uvést Ministerstvo zdravotnictví, které má vlastní, dříve se to jmenovalo Interní grantová agentura, dnes je to přejmenováno a to už je trošku jiný příběh.

Nicméně na rok 2005 (chtěl říct 2015) je pro vědu a výzkum vládou schválený rozpočet 26,9 miliard. Nedochází k poklesu. Tyto prostředky jsou rozděleny do jedenácti rozpočtových kapitol, které jsem zmiňoval. Oproti schválenému rozpočtu národních zdrojů pro výzkum, vývoj a inovace na rok 2014 je navrženo navýšení schváleného rozpočtu o 300 milionů Kč. Z toho 100 milionů Kč jde na konsolidaci vědeckovýzkumných center, přičemž probíhá revize těchto center a v prvním čtvrtletí bude řešeno, jestli se budou navyšovat další peníze, a to na základě skutečně toho, abychom věděli, na čem jsme. My dnes ještě nejsme schopni říct, a já to svým předchůdcům úplně nevyčítám, a to z jednoho prostého důvodu, protože byly koncipovány tak, že meziročně se počítalo s dvoumiliardovým růstem peněz, které do této oblasti půjdou. Nikdo nemohl vědět, že bude krize. Takže já myslím, že to nelze vyčítat. (Hluk v sále.)

Na druhou stranu je to situace, ve které jsme. Není vzhledem k udržitelnosti musíme rozlišit ty, které jsou bezproblémové, které budou mít možná nějaké potíže a které jsou rizikové. K tomu nedošlo a primárně je to zodpovědností Ministerstva školství, přičemž Ministerstvo školství je ústředním orgánem výzkumu a vědy.

V dále máme 200 milionů v kapitole Ministerstva školství, které administrativně navýšilo rozpočet pro vědu a výzkum v rámci přesunutí ukazatelů v kapitole Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy konkrétně přesunutím finančního ukazatele vysoké školy na ukazatele vědy a výzkumu.

V částce 26,9 miliard Kč, a to mě velmi mrzí, že někteří nejste schopni rozlišit rozpočet roku 2015 a rozpočet roku 2014 a celkově i objem peněz, které půjdou na VaV v roce 2015, není započítáno v rozpočtu. Tam se to neobjevuje na rok 2015, 900 milionů Kč, které byly na základě mého návrhu posílen rozpočet jednotlivých ministerstev.

Protože já ministerstvo nemám, nejsem ministr a peníze, o kterých debatujeme, se rozlišují do jedenácti kapitol, z nichž ani jedna není moje, protože žádnou nemám. Jedno procento HDP je včetně evropských fondů a končící plánovací období významným způsobem posiluje tuto kapitolu, protože se více čerpá, vzhledem k tomu, že je konec, respektive už jsme za koncem tohoto období.

Z tohoto mého projevu je doufám jasné, že mnohé z toho, co jste říkali, není pravda, z toho, co jste říkali, je vidět, že byste potřebovali některé informace. Rád vám je poskytnu, třeba i písemně, pokud je nad vaši možnost si je sehnat z veřejných zdrojů nebo popřípadě na výboru, který máte tady v Poslanecké sněmovně. Děkuji za pozornost. (Potlesk poslanců KDU-ČSL.)

MVDr. Pavel Bělobrádek, Ph.D., MPA

  • KDU-ČSL
  • originální osobnost, konečně,jako každý člověk
  • poslanec

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: PSP ČR

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Udženija (ODS): Takto chaoticky sestavenou menšinovou vládu podpořit nemůžeme

10:47 Udženija (ODS): Takto chaoticky sestavenou menšinovou vládu podpořit nemůžeme

Glosa Alexandry Udženije ke jmenování nové Vlády ČR