Birke (ČSSD): Ťok vzkazuje občanům, že si mohou dělat, co chtějí

02.09.2016 11:45

Pokoutným podepsáním smlouvy na výběr mýta doporučuje ministerstvo dopravy občanům: Můžeme si dělat, co chceme.

Birke (ČSSD): Ťok vzkazuje občanům, že si mohou dělat, co chtějí
Foto: archiv starosty
Popisek: poslanec a starosta Náchoda Jan Birke (ČSSD)

Ministerstvo dopravy v čele s ministrem Ťokem překročilo svým podpisem smlouvy na výběr mýta s firmou Kapch během nedělního oběda další Rubikon. Téměř v přímém přenosu jsme mohli vidět, jakým pokoutným způsobem lze obejít smysl zákona a eliminovat „otravnou“ konkurenční firmu. Pokud budou podobným způsobem postupovat občané a firmy, projde jim to také?

Kdybych tímto šibalským způsobem postupoval při uzavírání smluv v Náchodě, ještě ten večer čelím trestnímu oznámení, ráno by mě zastupitelstvo odvolalo z funkce a do své kanceláře bych se už nedostal. V případě, že tak postupuje ministerstvo spravované hnutím ANO je vše v pořádku a podepsání smlouvy je vydáváno za úspěch.

Vyjednávání o nové podobě smlouvy bylo podle vyjádření tiskového mluvčí ministerstva dopravy prý velmi intenzivní a „práce běžely i o víkendu“. Jsem přesvědčen o tom, že pokud by ministři dopravy za hnutí ANO pracovali takto intenzivně také na přípravě otevřeného výběrového řízení na nového provozovatele mýta, určitě by ho stihli připravit a Česká republika by kvůli pokračování nevýhodné spolupráce s Kapschem nepřicházela o miliardy.  

Uzavírání smlouvy na základě jednacího řízení bez uveřejnění o víkendu není standardní postup. Ministerští úředníkům nezbývá než ujišťovat veřejnost, že uzavření smlouvy prý proběhlo podle zákona. Posouzení není na mě, ale na právnících. Já jsem si v této souvislosti vybavil citát římského filozofa Senecy, který říká: co nezakazuje zákon, to zakazuje stud. Na ministerstvu dopravy Senecu určitě nečetl ani ministr dopravy Ťok, ani jeho náměstek Kopřiva, který smlouvu podepsal. Bohužel.

Na závěr je důležité připomenout, že firma SkyToll, kvůli které se jednalo a podepisovalo o víkendu, zveřejnila již v březnu letošního roku svůj návrh na provoz mýta, který byl ve srovnání s dnešními náklady na provozování systému firmou Kapsch bez jakéhokoliv jednání s nimi přibližně o 20 % levnější. Takže  je na místě otázka: Nedalo se jednáním s konkurencí dosáhnout lepší ceny a ušetřit  další stovky milionů? A odpověď?

Autor je odborný mluvčí ČSSD pro oblast dopravy.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

15:14 Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prorodinné politice KDU-ČSL