Borka (KSČM): Zřekne se poslanecká sněmovna své kontrolní funkce? Ohrozí bezpečnost naší země?

02.02.2017 4:31

Salámová metoda a Ústava České republiky

Borka (KSČM): Zřekne se poslanecká sněmovna své kontrolní funkce? Ohrozí bezpečnost naší země?
Foto: kscm.cz
Popisek: KSČM - logo

Skupina poslanců podala návrh na změnu Ústavy České republiky, který umožní vládě bez jakéhokoliv omezení, rozhodnout o vyslání vojáků do zahraničí na 60 dnů. Navíc usnadňuje schválení pobytu vojáků jiné země na území ČR či vyslání jednotek Armády ČR například do misí v rámci sil rychlé reakce NATO nebo bojových uskupení (takzvaných battlegroups) EU.

Podle současného zákona (článku 43 Ústavy ČR) platí, že rozhodování o vyslání vojáků do zahraničí přísluší parlamentu. Na kratší, než šedesátidenní misi smí vojáky vyslat vláda. To ale pouze v případě společné obrany proti napadení, při účasti na mírových operacích podle rozhodnutí mezinárodní organizace a účasti na záchranných pracích při živelních pohromách a průmyslových nebo ekologických haváriích. Ústavní novela by tyto tři podmínky zrušila. Vláda musí o takovém  rozhodnutí  neprodleně informovat Parlament, tedy Poslaneckou sněmovnu a Senát.   

Jak tvrdí poslanci, kteří návrh připravili, nenaruší tato změna stávající praxi při schvalování účasti Armády České republiky na dlouhodobých misích. Jaká je ale pravda?

V současné době je stav takový, že se Sněmovna zbavuje odpovědnosti a dlouhodobě rezignuje na svoji kontrolní funkci tím, že usnesení vlády neprojedná nebo ho projedná poté, co ministerstvo obrany splnilo žádosti cizích států a navíc aktivně plnilo mezinárodní dohody a z toho plynoucí závazky. Takto nastavený mechanismus bohužel vyhovuje jak představitelům moci zákonodárné, tak moci výkonné. Prakticky se však jedná o obcházení Ústavy ČR a v principu jejím pohrdáním.

Vlastní důvodová zpráva nového návrhu navíc nepřímo dokládá, že rozhodnutí vlády a pasivita sněmovny je z  pohledu plnění článku 43 Ústavy ČR realitou, uvedený článek zodpovědné subjekty nerespektují.

Změna Ústavy by „vylepšila“ současný stav tím, že by zlegalizovala nastavený mechanismus. Tak by zcela vědomě byl odstraněn obranný charakter Armády ČR , respektování závazků mezinárodního práva a další snížení kontrolní funkce Parlamentu.

Každá akce navíc vyvolává reakci. Představme si, že naše vláda vyšle vojáky na pomoc kurdským jednotkám bojujícím proti Islámskému státu nebo bránit demokracii na Ukrajině. V tu chvíli bezprostředně ohrozí bezpečnost naší země, protože Turecko ani Rusko si takovou intervenci určitě líbit nenechají.

Podle mého názoru by k této závažné změně měla být vedena široká odborná diskuse zahrnující veřejnost nebo vyhlášení celostátního referenda. Takto připravený návrh úpravy Ústavy ČR nepatří do programu jednání Poslanecké sněmovny. 

Převzato z profilu.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

21:03 Richter (ANO): Neschválení tohoto bodu může vyvolávat pocit, že policie něco tají

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 ke zřízení poslanecké komise k vyšetření stř…