ČSSD: Nepřipustíme, aby se z EET stal trhací kalendář

28.11.2016 15:48

Zákon o elektronické evidenci tržeb patří k nejdůležitějším opatřením, kterými naše vláda bojuje za narovnání podmínek v podnikání a proti daňovým únikům. ČSSD jeho prosazení a spuštění proto vždy podporovala. Zákon je připravován od roku 2014, byl zde tedy prostor pro diskusi o jeho podobě a také dostatečný čas na přípravu. Je proto nepochopitelné, že ministr financí přichází se zásadními změnami v EET pouze několik málo dnů před spuštěním ostrého provozu.

ČSSD: Nepřipustíme, aby se z EET stal trhací kalendář
Foto: CSSD.cz
Popisek: Logo ČSSD

Oznámení a předložení těchto změn je vážnou strategickou chybou přípravy spuštění systému EET, která znejišťuje podnikatele i veřejnost a nahrává politicky těm, kdo EET nikdy nechtěli. Ministr financí, který v minulosti opakovaně odmítal jakékoliv výjimky, spustil nyní zcela překvapivě zásadní diskusi o rozsahu EET, která může trvat několik dalších měsíců, a to v době, kdy jsou mnozí podnikatelé již do EET zapojeni nebo se na něj v rámci platného harmonogramu připravují. Nyní ale nebude jasné, koho se definitivně EET týkat bude, a koho ne.

ČSSD nechce připustit, aby ze z EET stal trhací kalendář. Pokládáme za chybu otevírat další a další možnosti, jak se EET vyhnout, neboť to popírá původní smysl zákona – narovnat podnikatelské prostředí. Každá výjimka působí současně nespravedlivě vůči těm, komu povinnost evidovat elektronicky tržbu zůstane. 

Stejně nespravedlivě působí Babišovy výjimky z EET na čtyři miliony zaměstnanců, kterých se nikdo neptá, jaké chtějí platit daně, jak jsou spokojení či zda chtějí výjimky ze své zákonné povinnosti. EET má přispívat k tomu, aby daně platili nejen zaměstnanci, ale i OSVČ. 

ČSSD si nechce zahrávat s trpělivostí veřejnosti, především zaměstnanců i poctivých zaměstnavatelů a podnikatelů, kteří od samého počátku deklarovali jasnou podporu systému EET bez výjimek. Návrhy, předložené ministrem financí proto při hlasování v Poslanecké sněmovně nepodpoříme.

Babišovy výjimky zvyšují korupční rizika. Stanovení limitu 250 tisíc korun ročního příjmu, do kterého bude možné se EET vyhnout, otevírá podle našeho názoru prostor šedé ekonomice, zvyšuje korupční riziko v daňové správě a usnadní vyhýbaní se povinnosti registrovat se jako plátce DPH. Vznikne absurdní situace, kdy podnikatel, který přesvědčí finanční úřad o tom, že nemá roční příjem vyšší než 250 tisíc korun, se EET vyhne, zatímco jeho kolega podnikající ve stejném oboru a ve stejné obci s ročním příjmem např. 280 tisíc již bude muset tržby prostřednictvím EET evidovat. 

Výhrady ČSSD k návrhu na vyloučení plateb prováděných platební kartou prostřednictvím internetu:

Bez provedení řádného vyhodnocení dopadů navrhované změny není možné ověřit, zda její realizace není v rozporu s cílem schváleného zákona a nepovede k prostoru pro pokračování daňových úniků.

Je téměř nepochopitelné, že po poměrně dlouhých konzultacích, které předkladatel MF vedl s představiteli dotčených subjektů, zejména s AMSP a dalšími asociacemi, nevěděl o uváděných „technických problémech a větších nákladech“ u tak významného segmentu jako internetový obchod již v průběhu procesu hodnocení dopadů regulace a dokonce uvádí, že „pro daňovou správu nejsou tato data stěžejní“. Stejně nepochopitelné je předložení těchto návrhů změn bez řádné analýzy jejich dopadů.

Výhrady ČSSD k vyloučení poplatníků, kterým je daň stanovena paušální částkou (do limitu 250 tisíc Kč ročně)

Subjekty, na které se nově povinnosti v rámci EET vztahovat nebudou, ale celou dobu přípravy EET počítaly s tím, že na ně EET dopadne – tj. patrně s tím měly určité náklady, věnovaly se tomu z dnešního pohledu bezdůvodně. To nezvyšuje kredibilitu státu, který vynucuje opatření a ty potom sám ruší. Současně je to předmětem kritiky podnikatelů.

Otázky jsou také nad reálnou proveditelností rušit povinnosti pro určité skupiny subjektů. Část subjektů bude vystavena povinnostem zavést EET pouze dle toho, že jejich podnikání spadá do 1. fáze zavádění EET. To znamená, že se připojí k něčemu, co bude do účinnosti daňového balíčku (který změnu přinese) následně zrušeno. MF ČR neuvedlo, zda bude tedy zapojení subjektů k EET v rámci 1. fáze pouze formální a zda bude k těmto podnikatelům více tolerantní. Je možné, že část subjektů bude s vědomím a tolerancí MF ČR porušovat účinné zákony.

Opět jako u předešlého návrhu chybí provedení analýzy rozpočtových dopadů navrhované změny, jejích nákladů a přínosů, tak aby nebyly ohroženy deklarované cíle systému EET a očekávané přínosy z jeho zavedení. V uvedeném případě pak zcela absentuje vyhodnocení korupčních rizik CIA v souvislosti s kompetencí FÚ v řízení o stanovení daně paušální částkou.

MF ČR si tímto svým návrhem velmi zahrává s trpělivostí té části veřejnosti
– především zaměstnanců i poctivých zaměstnavatelů, kteří od samého počátku deklarovali a stále deklarují jasnou podporu systému EET bez výjimek.

Místo nápravy podnikatelského prostředí se toto prostředí fakticky deformuje. Obáváme se, že pokud MF ČR bude dále trvat na tomto návrhu a podaří se mu ho prosadit, může takto zdeformovaná EET o stávající širokou podporu lehce přijít.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…