Černoch (Úsvit): Hospodářská zvířata zažívají transporty smrti. Kdy řekneme STOP?

03.03.2015 5:29

Případy týrání zvířat i psích „množíren“ vyvolávají mezi lidmi velký rozruch. Děsivé případy, kdy je němým tvářím, které se nemohou bránit, ubližováno, se však netýkají jen domácích zvířat. Ale v mnohých případech i zvířat hospodářských.

Černoch (Úsvit): Hospodářská zvířata zažívají transporty smrti. Kdy řekneme STOP?
Foto: Hnutí Úsvit
Popisek: Marek Černoch, poslanec za Úsvit

Zásadní problém, na který upozorňuje i řada nejrůznějších iniciativ, vidím v délce transportu hospodářských zvířat. Ten totiž mnohdy přesahuje hranice únosnosti.

Zvířata jsou převážena napříč Evropou, prakticky jako zboží. Za vše mluví čísla. Za první polovinu roku 2012 jsme vyvezli 39 543 prasat do Maďarska, nebo 12 868 kusů skotu do Nizozemska. V žádném případě se tak nejedná o malé počty. Vzhledem k tomu, že mnoho dopravců nedodržuje s vidinou vyššího zisku předepsané normy, zvířata jsou na sebe namačkaná, trpí stresem a často dochází k jejich zranění. Díky neexistujícímu omezení doby transportu, jsou nucena balancovat při jízdě bez odpočinku klidně desítky hodin, a to za každého počasí. V létě tedy mohou trpět přehřátím a v zimě mrazem.

Tyto podmínky jsou hrozivé pro zvířata, ale v konečném důsledku i pro lidi. Díky okolnostem transportu hrozí, že zvířata se nakazí nejrůznějšími nemocemi. A budeme-li se na situaci dívat antropocentricky, v konečném důsledku to může ohrozit právě i lidské životy. Například ve Velké Británii se díky těmto převozům a obchodování na trzích, enormně rozšířila slintavka a kulhavka.

I když Česká republika byla v některých ohledech napřed před evropskými nařízeními, rozhodně to pro vyřešení situace nestačí. Česká Státní veterinární správa totiž už v roce 2004 zavedla povinné školení pro řidiče a posádky transportních vozidel. Tento krok podnikla jako první země EU.

Plně podporuji snahu mnoha organizací, které chtějí uzákonit maximální délku trvání převozu hospodářských zvířat na osm hodin. Pro je i Evropský parlament, který o věci několikrát hlasoval. Buďto chtěl prosadit osmihodinovou maximální délku anebo maximální možnou vzdálenost přepravy, a to na 500 kilometrů.

I když tyto kamiony směřují buďto na jatka nebo na další výkrm zvířat, dopřejme jim důstojnost. Dopřejme jim to, o čem sami tak často mluvíme. Díky Schengenskému prostoru a dalším finančním zvýhodněním EU se bude se zvířaty obchodovat na velké vzdálenosti ještě více. Proč nejsou zvířata odvezena na jatka nebo dokrmována v lokalitě, ze které pochází? Opět díky penězům, protože jsou převážena stovky kilometrů tam, kde je to levnější. Za naši „konzumní společnost“ trpí němé tváře. Jedině změna legislativy umožní říct STOP transportům smrti.

reklama

autor: Úsvit přímé demokracie

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Bartoš: Vůle v České republice mít vlastnické bydlení je zakořeněná

23:07 Ministr Bartoš: Vůle v České republice mít vlastnické bydlení je zakořeněná

Projev na 23. schůzi Senátu ČR 17. dubna 2024 k návrhu zákona, kterým se mění zákon č. 211/2000 Sb.,…