Čunek (KDU-ČSL): Starosta se tak brání kontrolám, až mu nezbývá čas na práci pro obec

26.05.2016 15:10

Projev na 24. schůzi Senátu 26. května 2016 k Návrhu ústavního zákona, kterým se mění ústavní zákon č. 1/1993 Sb., Ústava České republiky:

Čunek (KDU-ČSL): Starosta se tak brání kontrolám, až mu nezbývá čas na práci pro obec
Foto: Repro Foto: ČT
Popisek: Senátor Jiří Čunek v pořadu Michaely Jílkové Máte slovo

To, co tady bylo řečeno předřečníkem nebo mnohými jinými předřečníky, o významu NKÚ, o tom, jak máme postupovat, ano, i mě, ale včera jsem to nekomentoval, zaujala ta věc, že by obce v případě toho, když se jedná o něco nespravedlivého v jakékoliv kontrole, že se mají obracet na soudy. Uvědomujeme si, že díky tomu právnímu stavu v ČR a možná morálnímu stavu ČR, zcela jistě také díky tomu, jak nevěří občané ČR naší justici, tak my máme skoro o dvě třetiny soudců víc než jiné státy s podobným počtem občanů, jako máme my. Dá se to doložit, když se podíváte, kolik soudců je jinde, nebo úředníků.

To znamená, proč to říkám, myslím si, že my bychom měli budovat systém, který bude takový, že nebude zavdávat příčinu tomu, aby se každý cítil nespravedlivě postižen a zastupitelstva vyhazovala nejenom své prostředky finanční, ale také to musí někdo napsat, někdo to musí udělat, někdo se o to musí starat. V případě menších obcí pak nezbude, než že se ten starosta brání kontrolám, které mohou být vedeny pouze neodborností. Nezbude mu čas na práci, skutečnou práci pro obec.

To je důvod, ano, jsou tady důvody, proč NKÚ má mít rozšířenou působnost. Já jsem také pro to. Co se týká obcí, tak tam určitě Praha je i pro mě velkým motivem. To, co se děje v Praze dlouhodobě, dokonce i dnes, tak mě přesvědčuje o tom, že tady může být způsobena náprava pouze tím, že Praha dostane o 15 miliard korun méně. Všichni volení zástupci tam budou muset začít pracovat a konečně. A nejenom přerozdělovávat peníze. My všichni musíme bojovat na těch obcích o každou korunu, protože je jich málo. Tady to je zaprvé nepřehledné a za druhé těch peněz tolik, že to způsobuje problémy, které zavdávají příčinu v tom, jaká ještě jiná kontrola může možná donutit zvolené pražské zástupce, aby se chovali jako řádní hospodáři.

Vláda a její slib. Vystoupení pana kolegy Dienstbiera mě zaujalo. Musím říct, že jsem mu v mnoha věcech rozuměl a souhlasil. A to tedy po dlouhé době jsem mu rozuměl. Souhlasil jsem s ním. Až na to, že, řekněme si, kdo nám tady může dát slib, kterému by se dalo věřit. A teď prosím abstrahuji od toho, že se jedná o jakéhokoli člověka z vlády. Kdybych tomu konkrétnímu člověku, a je to kdokoli, stoprocentně věřil, tak on ten slib nemá možnost dát, protože on je jenom jedním hlasem z té vlády. Je tam koalice. A víte, jak to chodí. To znamená, proč máme, a tady navazuji na to, kolik těch soudců je, co bychom tady měli dělat, my bychom měli, když už tedy saháme do Ústavy, budovat systém, který už bude kompletní. Ano, my tady máme doprovodný zákon, ještě jeden zákon, tedy zákonnou úpravu, možná podobnou té, kterou jsme měli tady včera, kterou, myslím, předkládal pan ministr Mládek, která by upravila všechny ostatní pozice kontrol a ten celý systém. Když je tady budeme mít a budeme je schvalovat, tak pak je to také na nás. Ale teď musíme pouze věřit, že se o to někdo postará, že se nepohádají. Ale nejenom ve vládě, ale taky v té Poslanecké sněmovně. A jak to k nám přijde.

Pan poslanec se chápavě usmál, ano, já jsem tam také proseděl dost času. Takže možná ano, to je ta komora, kde se dá věřit tomu až ve chvíli, kdy už odejde ten tisk, tedy většinou, z dolní komory sem k nám. A to tady není. Takže já jsem přesvědčen, že tím pádem to je velmi těžké, abychom schvalovali něco.

Druhá věc je, když jsem ty materiály studoval, jak tam byla udělána RIA. Jaký bude nárůst? Ale pozor, finančních prostředků veřejné správy. Ale to nejsou jenom prostředky nárůstu podřízených tady zde přítomného pana předsedy Kaly. To není jenom o těch kancelářích a o těch úřednících. To je taky o těch kancelářích a úřednících na těch našich městech, neziskových organizacích a všude, které budou kontrolovány.

Že je teď úmysl, že to bude 10 kontrol třeba, nebo 20, z 6000, možná takový nějaký precedenční charakter by to mít mohlo. Ale chybí mi to tam významně.

A co taková kontrola má za význam? To víme všichni. Kontrola NKÚ v případě volených zástupců, nebo nemusí to být jenom volení zástupci, mohou to být jmenovaní, tak je vždycky určitým politickým apelem, protože se řekne, ano, oni udělali to a to. Já nechci zabíhat do těch otevřených nebo současně probíraných věcí, ale uvědomil jsem si to teď, když jsem před několika dny, možná před 2, 3, otevřel internet a tam jsem viděl, že 300 tisíc vyhodil CzechTourism na oslavu odchodu svého předsedy. Já jsem tam byl pozván jako bývalý jeho nadřízený, dostal jsem pozvánku na vánoční besídku, která se dělala každý rok a dělá se na ministerstvech každý rok. Každý dělá různým způsobem, já bych řekl, až někdy příliš velkorysým. To my si na obcích nedovolíme. Ale je možné, aby vláda do toho zasáhla, byť je to záležitost jednotlivých ministrů, a řekla: Určitě se lidé mají jednou za rok potkat i na státních úřadech, může to být podpořeno z nějakých zdrojů. Ale bude to ohraničeno něčím. Pokud to tak není, tak pak si dělá každý, co chce, podle svého uvážení. Pak se to možná může kritizovat. Když se totéž stane na obcích, tak ten starosta, když ta kontrola náhodou vyjde před nějakým rozhodujícím dnem, např. před volbami, tak určitě mu to nepřispěje. Ale pak se může ukázat, že to bylo třeba i trochu jinak, že to byla vůle zastupitelstva. Já se tomu nebráním. Ale ať je tady systém, který říká: Dobře, NKÚ bude dělat toto. Ale něco jiného nebudou dělat další orgány.

Co se týká konstrukce státu, určitě, já naopak bych je pochválil za tu iniciativu, že vůbec vznikla. Druhá věc je, jak chtějí dosáhnout svého. Jestli si náhodou pamatujete, před nějakým časem, je to asi měsíc, jsem já a zcela jistě i všichni, dostával maily „Zachraňte Šumavu“. Ty maily zcela jistě generoval nějaký systém. Teď dostávám také maily, jak mám dneska hlasovat. Mě to zcela zahltilo moji schránku a vůbec jsem nemohl se dostat k tomu, abych si otevřel jiné tisky a důležité věci.

Když se takhle postupuje, tak pak asi chápete, jak jsme naladěni pro vnímání těch, kteří tohle zařizují.

Pak je tady ještě jedna věc, která mě zaujala. Pan ministr, tedy z této funkce tady vystupoval Dienstbier, řekl, a s tím já naprosto souhlasím, je to i v tiscích, NKÚ má kontrolovat zákonnost. Má-li kontrolovat ale zákonnost, tak proč vyřadit obce pod 10 tisíc obyvatel, protože to potom postrádá smysl. Mám-li kontrolovat zákonnost, tak ta všude musí platit. Tam, nebo jinde. To je věc, kterou bychom měli a mohli upravit, mohla by být upravena právě tím zákonem, kterým se zeštíhlí kontroly. A naopak se možná zavede kontrola jiná.

Já si velmi dobře pamatuji, když závěry NKÚ chodily na vládu, tak to byl takový dost velký balík někdy to bylo tristní čtení. Já vůbec nezpochybňuji, že zrovna ty závěry NKÚ byly i dobré a byly i pravdivé, vláda to vzala na vědomí a nic se nestalo. Zkrátka, jestli to 30 milionů, 3 miliony, 300 milionů, zkrátka co. Stalo se, stalo, jedeme dál. Žádné poučení. Nebo žádná reakce. Že by jenom ta veřejná, že bychom to měli nechat jenom na jakékoli rekonstrukce a jenom na občanech, ne, to musí být systém. Systém musí donutit příslušného ministra, aby se choval podle toho, s péčí řádného hospodáře. A když ta vůle ve vládě není a premiér to nemůže udělat, protože by se mu rozpadla koalice, pak závěry NKÚ jsou opravdu velmi, jak to říct teď slušně, zkrátka jsou k ničemu.

Já na závěr chci říct, ano, udělejme to, stejně jako kolega Vícha, který byl označen, nebo nedostal tu cenu, on ji neobdržel, byť ji dostal... (Smích.) Já jsem, na mém úřadě na základě korespondenčního anonymního papíru, že beru 10 procent z každé zakázky, strávila policie 3 měsíce, 60 policistů. Já to mám také za sebou. Já se kontrol nebojím, ten úřad byl samozřejmě paralyzován, ale to nevadí, přežili jsme to všechno. Valaši přežijí hodně a Vsetín taky. Samozřejmě bych to nikomu nepřál, ale myslím si, že tomu se dá zabránit také tím, aby vláda předložila systém, my ho tady schválili a pak si myslím, že není problém, abychom schválili tuto novelu Ústavy ČR.

V tuto chvíli samozřejmě pro ni nemohu hlasovat.

Jiří Čunek

  • KDU-ČSL
  • ANO křesťanským hodnotám
  • senátor

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Dufek (KDU-ČSL): Musíme u migračního paktu vymyslet taktiku, ne na sebe pokřikovat

19:02 Dufek (KDU-ČSL): Musíme u migračního paktu vymyslet taktiku, ne na sebe pokřikovat

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu.