Dobešová (ANO): Dozrál čas na změny v systému financování soukromých škol

21.08.2014 4:30

Jednou z mnoha novinek, která v naší zemi vznikla po roce 1989, byly soukromé školy. Nejdříve základní a střední, později i vysoké. Aby se mohly rozvíjet, což bylo tehdy uznáno jako žádoucí, musel je stát všemožně podpořit.

Dobešová (ANO): Dozrál čas na změny v systému financování soukromých škol
Foto: Hans Štembera
Popisek: Ivana Dobešová(ANO)

S cílem zajistit pro ně státní finanční podporu vznikl v roce 1999 zákon č. 306/99 Sb. o poskytování dotací soukromým školám, předškolním a školským zařízením. Soukromé školy jsou tak financovány podle litery tohoto zákona a mají nárok na finanční příspěvek ze státního rozpočtu na platy učitelů, jejich odvody, na učební pomůcky a také na provoz. Jsou tedy finančně zajištěny stejně jako školy veřejné a státní. A protože rodiče, kteří dávají své děti studovat na soukromé školy, jsou srozuměni s tím, že zde musí také platit školné, mají tyto školy mnohdy lepší finanční podmínky než školy veřejné.

Normativy – tedy finanční prostředky na studijní obory – jsou u veřejných škol stanovovány krajskými úřady, proto se tyto normativy kraj od kraje liší. Naproti tomu normativy škol soukromých jsou nejen u stejných oborů vzdělávání jiné, ale navíc nemohou být nikým přerozdělovány. Jsme tak svědky paradoxu: V některých krajích jsou státní či veřejné školy financovány státem nižším finančním příspěvkem než školy soukromé. Ještě specifičtější je praxe u škol církevních, kde tyto dostávají od státu peníze navíc také pro oblast investic, takže jsou po stránce finanční vlastně zcela státní (sic!).

Vzhledem k výše popsanému, není divu, že soukromých škol u nás v poslední době stále přibývá. Vznikají soukromé školy všech typů a mnohdy hlavně tam, kde kraje provedly optimalizaci některých „svých“ škol, tedy ukončily jejich činnost, opustily budovy, propustily pedagogy a ti si v těchto prostorech obratem založili soukromou školu. Počet škol se tedy tímto krokem de facto nezměnil.

Myslím, že s poklesem žáků a studentů, ke kterému dochází v aktuálních ročnících, se na pořad dne dostala otázka přehodnocení efektu rozdělování veřejných prostředků na vzdělávání. Jsem si samozřejmě vědoma, jak silný odpor majitelů soukromých škol vyvolají pouhé úvahy o možných změnách současného stavu. Zároveň jsem si ale jistá, že tito podnikatelé ve školství jistě dostanou dost prostoru zdůvodnit, proč by stát měl hradit jejich podnikatelské záměry.

I já si umím představit finanční podporu státu pro studijní obory, jejichž výuka je státem vzhledem ke společenské potřebě vlastně objednána. Tento přístup by měl být ale skutečně selektivní. Státní rozpočet není nafukovací.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: ANO

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Hejtman Kuba: Letiště se nám v loňském roce podařilo rozhýbat a rozlétat

8:19 Hejtman Kuba: Letiště se nám v loňském roce podařilo rozhýbat a rozlétat

Cestovní kancelář Čedok přidává na zimní sezonu první destinaci z Českých Budějovic. Z jihočeského l…