V klíčových bodech je nutné zachovat kontinuitu, což platí zejména v oblasti dopravy a dopravní infrastruktury, ale změny nutné nepochybně jsou. „Zcela určitě nastal čas se intenzivněji věnovat problémovým oblastem v západní části regionu. Jde zejména o oblast Bruntálska, Osoblažska, Opavska, Krnovska, Rýmařovska a Vítkovska,“ říká Martin Dostál z hnutí STAN, který se dlouhodobě věnuje především problematice dopravy.
Ve spolupráci se státem a Evropskou unií je podle něj nutné směřovat finanční prostředky do rozvoje těchto oblastí. Peníze musí prioritně jít do oblasti infrastruktury a do vytváření podmínek pro podnikatele při vzniku nových pracovních míst. Stejný názor má i bruntálský radní Jan Meca (STAN). „Kraj se příliš soustředí na velké aglomerace, nevěnuje dostatečnou pozornost okrajovým regionům, jejich dopravní dostupnosti a vzdálenosti ke kvalitní zdravotnické péči. Kraj se také málo angažuje v těchto regionech při získávání investorů. Nové rozvojové plochy v Ostravě a v dalších velkých městech náš region nespasí,“ domnívá se Jan Meca.
Klíčová může být také spolupráce se sousedními polskými regiony – Opolským a Slezským vojvodstvím. „U těchto oblastí je také nutná užší spolupráce s Olomouckým krajem. Bezpodmínečně nutná je koordinace jednotlivých aktivit mezi oběma kraji ve všech oblastech společného zájmu,“ pokračuje Martin Dostál.
Z krajského rozpočtu se podle zástupců hnutí STAN musí zvýšit podpora malým a středním obcím, a to na nejrůznější oblasti jejich rozvoje. „V rámci Asociace krajů je potřebné také vyvolat debatu o větší decentralizaci zejména finančního rozhodování, která je dnes zcela nesmyslně soustředěna na ministerstvech. Tato decentralizace, spojená i s přesunem peněz na krajskou úroveň, by umožnila efektivnější a operativnější rozvoj regionů, než je tomu dnes. Je bohužel skutečností, že i přes vznik krajské samosprávy je Česká republika i nadále výrazně centralizována. Máme obrovskou příležitost to změnit,“ dodává Martin Dostál.
autor: PV