Eybert (ODS): Stát chce na jedné straně chránit zemědělský půdní fond, ale na druhé straně...

17.06.2015 15:11

Projev na 9. schůzi Senátu dne 17. 6. 2015 k návrhu zákona o pozemních komunikacích.

Eybert (ODS): Stát chce na jedné straně chránit zemědělský půdní fond, ale na druhé straně...
Foto: senat.cz
Popisek: starosta Chýnova Pavel Eybert (ODS)

Já si dovolím otevřít ještě jeden problém v zákoně o pozemních komunikacích, který tady právě probíráme.

Podle znění zákona § 36 odst. 2, 3 a 4 nelze v tělese komunikace ukládat podélně žádné sítě technické infrastruktury, a to ani v místních komunikacích, které jsou vlastnicky většinou měst a obcí, právě tak, jako celá řada sítí technické infrastruktury, např. kanalizace, vodovody, kabely veřejného osvětlení, rozhlasu apod.

Co to pro nás jako pro města a obce znamená? Je to o tom, že musíme vykoupit o polovinu pozemků na komunikace a vedení technické infrastruktury více, než kdybychom mohli umísťovat sítě technické infrastruktury do komunikací, a to včetně chodníků, které jsou komunikací 4. třídy.

Pan ministr dobře ví, co to je za problém a náklady vykupovat pozemky pod komunikace.

Stát chce na jedné straně chránit zemědělský půdní fond, a tak výrazně zvýšil částky za vynětí ze zemědělského půdního fondu. Na druhé straně nás nutí zabírat další půdu pro ukládání sítí technické infrastruktury tím, že nám zakazuje jejich umístění do komunikací. Náklady na přípravu nových území pro výstavbu bytového fondu a rodinných domků tak opět významně zdražujeme.

Ono nejde myslet jenom na velká města, kde ceny za metr čtvereční pozemku na parcelu pro výstavbu bytů nebo rodinných domků se pohybují v atraktivních územích nad 5 000 Kč za metr čtvereční. Měli bychom také myslet na ostatní části republiky, kde realizovatelná cena za jeden metr čtvereční se pohybuje někde mezi 500 – 600 Kč při zainvestovaném území. Nebo si opravdu přejeme vysídlení menších sídel a koncentraci obyvatel jen do velkých měst, tedy těch největších.

Dovolím si seznámit vás se stanoviskem Odboru dopravy města s rozšířenou působností k této problematice při řešení území v nové zástavbě.

Cituji: Veškeré inženýrské sítě budou umístěny mimo pozemní komunikace. Pozemní komunikace nejsou určeny k vedení inženýrských sítí. Pro vedení kanalizace vodovodního řadu, plynovodního potrubí, kabelů nízkého napětí, veřejného osvětlení a veřejného rozhlasu potřebujeme podle norem odstupu zhruba pruh 4 metry široký. Znamená to, že mezi rodinnými domky potřebujete pruh minimálně široký více jak 12 metrů, abyste tam mohli zřídit vozovku, chodník a sítě technické infrastruktury.

Přijde mi to jako zbytečné plýtvání půdou, pozemky, ale také finančními prostředky měst, obcí a v konečném důsledku těch, kteří si chtějí postavit nebo koupit své bydlení.

Jelikož se mi tato situace nelíbí, tak pokud projde novela zákona do podrobné rozpravy, dovolím si podat pozměňovací návrh, kterým by alespoň v místních komunikacích bylo umožněno podélně vést vedení technické infrastruktury v komunikacích, to znamená i v chodnících i ve vozovce. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

23:07 Mračková Vildumetzová (ANO): 42 milionů na vládní propagaci. Zrušte to

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 19. dubna 2024 k migračnímu paktu a 42 milionům na informač…