Ferjenčík (Piráti): Konec daňových výjimek pro leteckou dopravu

15.07.2019 19:58

Komentář na facebookovém profilu k daňovým výjimkám na letecký benzín.

Ferjenčík (Piráti): Konec daňových výjimek pro leteckou dopravu
Foto: Hans Štembera
Popisek: Mikuláš Ferjenčík

Pustil se do nás Kalousek a další, kvůli tomu, že jsme si dovolili upozornit na to, že zatímco z benzínu pro auta se daně platí, z benzínu pro letadla ne. Zkusím shrnout svůj postoj k této věci.

Hlavní daňová priorita Pirátů je snížit zdanění práce. Dnes i ti nejchudší odvádějí ze svého výdělku minimálně 35 % a střední třída cca 40 - 45 %. To je obrovské číslo a s výjimkou věcí zatížených spotřební daní v našem daňovém systému nemá obdoby. Vysoká daň z práce má spoustu negativních dopadů: pro chudé je těžké se prací dostat společensky výše, střední třída si nemůže dovolit zaměstnávat lidi na pomoc v domácnosti, prodražuje to dětské skupiny nebo školky, je nesmírně těžké z příjmu něco ušetřit...

Já bych si přál daňový systém, ve kterém lidem z práce zůstane daleko větší podíl, na věci nezbytné k životu budou nízké daně (základní potraviny, bydlení, léky) v dalších oblastech budou daně přiměřené (DPH rozhodně do 25 % i při razantním snížení zdanění práce) a zruší se co nejvíc daňových výjimek a dotace pro oligarchy.

Neexistující zdanění leteckého benzínu je jedna z těch výjimek, co mi nedává smysl. Třeba na trase Praha - Berlín si vlaky, autobusy a letadla přímo konkurují a nevidím důvod, aby autobusové firmy platily výrazně vyšší daně než ty letecké. Proti letecké dopravě jako takové nic nemáme, ale vnímáme problém s emisemi a myslíme si, že danění negativních externalit je správná cesta, jak k němu přistupovat, když je to navíc současně srovnání hřiště, přijde nám naprosto logické daňové výjimky v této oblasti zrušit.

Mikuláš Ferjenčík

  • Piráti
  • Právě jsem se vrátil z Parlamentu.

Současně si uvědomujeme technické komplikace (letadla mohou létat jinam levněji natankovat), takže případné zdanění se musí udělat tak, aby nevedlo jen ke zbytečným letům pro palivo (dá se to vymyslet).

Z daňových výnosů tohoto opatření bych snížil daně z práce, ať se lidi sami rozhodnou, jestli poletí na dovolenou, nebo si třeba budou šetřit na byt a část prostředků bych investoval do rozvoje železnice, která by na spoustě tras moha letadla nahradit. Namátkou zmiňovaná Praha - Berlín, ale chybí nám rychlé spoje i do Mnichova, Vídně, Bratislavy, ale i třeba z Ostravy do Krakova (tam je to především na Polácích, ale tohle opatření musí být celoevropské, jinak moc velký smysl nedává).

Tolik za mě.

P.S. Hrozí, že v roce 2050 bude letecká doprava tvořit až čtvrtinu všech emisí CO2 na planetě, v kontextu hrozby sucha a migrace způsobené změnou klimatu bychom nad tím neměli zavírat oči.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

Párování.

Probíhá párování koalice a opozice? Pokud ano, nejsou potom "obstrukce" jen divadlem pro voliče a opozice to koalici hodně usnadňuje?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Rakušan: Vvytvořilo se konkurenční prostředí, definitiva vede k jisté zatuchlosti

21:03 Ministr Rakušan: Vvytvořilo se konkurenční prostředí, definitiva vede k jisté zatuchlosti

Projev na 103. schůzi Poslanecké sněmovny 24. května 2024 k zákonu o státní službě