Hanák (ČSSD): Musíme zajistit kvalitní železniční dopravu i poté, co skončí smlouva mezi Českými drahami a Jihomoravským krajem

09.12.2016 5:31

Ty nejstarší železniční „veterány“ by měly na kolejích jižní Moravy vystřídat nové vlaky. Takový je alespoň plán Jihomoravského kraje, který chce s ukončením stávajících smluv s Českými drahami v roce 2019 výrazně snížit stáří vozového parku na regionální železnici. Krajští radní proto na svém dnešním zasedání (8. 12. 2016) rozhodli o zahájení tendru na dodávku desítek nových elektrických jednotek včetně plného servisu na dalších 30 let.

Hanák (ČSSD): Musíme zajistit kvalitní železniční dopravu i poté, co skončí smlouva mezi Českými drahami a Jihomoravským krajem
Foto: Jihomoravský kraj
Popisek: Jihomoravský kraj

„Postupujeme tak, abychom zajistili kvalitu regionální železniční dopravy i po roce 2019, kdy končí smlouva mezi stávajícím dopravcem – Českými drahami – a Jihomoravským krajem. V této souvislosti je nutné se zabývat i kvalitou vozového parku. Jeho stáří dosahuje na jižní Moravě v současnosti až 45 let,“ komentoval důvody pro spuštění tendru náměstek hejtmana Jihomoravského kraje pro dopravu Roman Hanák.

Kraj by měl podle radních nakoupit 25 elektrických jednotek s místy k sezení pro 310 cestujících. Každá z dalších 6 posilových jednotek, které jsou také součástí tendru, by potom měla mít kapacitu pro 140 sedících cestujících. Vlaky bude kraj následně pronajímat dopravci. „Náklady na pořízení nových železničních jednotek odhadujeme na 5,5 miliardy korun bez DPH. Chceme přitom maximálně využít dotace z Operačního programu Doprava II, abychom minimalizovali dopad na rozpočet Jihomoravského kraje,“ vysvětlil Hanák a dodal, že nové vlaky by měly vyjet zejména na linky S2 a S3.

Počet objednávaných jednotek může navíc ještě vzrůst. „Do budoucna očekáváme zprovoznění připravovaných infrastrukturních projektů, jako je například Boskovická spojka a elektrifikace tratí Brno – Třebíč, Hrušovany u Brna – Židlochovice nebo Šakvice – Hustopeče. Proto jsme ve veřejné zakázce ponechali právo pořídit od dodavatele dalších 6 základních a 5 posilových jednotek, které by na nich zajišťovaly dopravu ,“ doplnil náměstek.

Kromě samotné dodávky vlaků by se měl vítěz veřejné zakázky dalších 30 let starat také o jejich perfektní technický stav. „Takový servis ‚all-inclusive‘ zahrnuje vše od potřebných oprav přes údržbu až po čištění,“ shrnul Hanák s tím, že náklady na tuto péči odhaduje kraj na 5,8 miliardy korun, tedy na 193 milionů ročně. „V případě dodávky i servisu je hlavním hodnotícím kritériem pro výběr vítěze cena. Všechny požadavky, které budou muset vlaky i servis splňovat, se totiž promítnou přímo do technických podmínek tendru,“ sdělil Hanák.

O záměru kraje pořídit nové železniční elektrické jednotky hlasovalo Zastupitelstvo Jihomoravského kraje již v únoru letošního roku. Zastupitelé tehdy odsouhlasili pořízení nových vlaků až do ceny 7,1 miliardy korun, za podmínky využití dotací z Operačního programu Doprava II. 

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…