Hejtman Zimola: Obnovená vlečka v Mydlovarech pomůže odlehčit od nákladních vozů

15.12.2014 8:28

Zhruba o třetinu méně nákladních vozů, které v rámci rekultivace zavážejí odkaliště uranových rud v areálu MAPE Mydlovary na Českobudějovicku, bude jezdit po jihočeských silnicích.

Hejtman Zimola: Obnovená vlečka v Mydlovarech pomůže odlehčit od nákladních vozů
Foto: Hans Štembera
Popisek: Jiří Zimola

A to díky obnovení železniční vlečky, která tu začala část přepravy materiálu po komunikacích suplovat. Slavnostního zahájení jejího provozu se v sobotu 13. prosince 2014 zúčastnili ministr průmyslu a obchodu Jan Mládek, jihočeský hejtman Jiří Zimola, ředitel státního podniku DIAMO, který sanační práce v areálu MAPE koordinuje, Tomáš Rychtařík a starostové okolních obcí.

V tentýž den sem zároveň dorazil i první vlak s 1 275 tunami sanační zeminy z Karlových Varů. Pravidelně sem pak bude z této oblasti jezdit třikrát týdně zatím do května 2015.

Zprovoznění vlečky vyšlo na 380 tisíc

Obnovením vlečky Ministr Mládek splnil svůj slib, který dal v Mydlovarech letos v srpnu hejtmanovi i uvedeným starostům.  „Osobně jsem se zabýval problémy, které lidi v této lokalitě nejvíce trápí. A podle starostů i místních občanů tím jednoznačně je zatížení okolních obcí zvýšeným provozem nákladních vozidel. Proto jsme se ve spolupráci s Jihočeským krajem, státním podnikem DIAMO a dalšími institucemi zasadili o zprovoznění vlečky, která pomůže této situaci ulehčit,“ uvedl Mládek s tím, že obnovení vlečky si vyžádalo náklady okolo 380 tisíc korun, které uhradil státní podnik DIAMO.

Jedna železniční souprava nahradí přes 30 nákladních aut

S potěšením přijal obnovení železniční vlečky hejtman Zimola, zejména kvůli tomu, že jedna železniční souprava nahradí přes 30 nákladních vozidel. „Jsem nesmírně rád, že se dnešním dnem podařilo uvést do praxe to, na čem jsme se v létě dohodli, za což patří největší dík panu ministru Mládkovi. Pozitivně se to samozřejmě odrazí na výrazném snížení zátěže krajských komunikací II. a III. tříd, ale i na kvalitě života místních obyvatel,“ řekl.

Zároveň Zimola dodal, že se provoz vlečky může promítnout do budování obchvatů, které se kvůli zavážení odkališť plánují. Konkrétně obchvatu Dívčic. „Samozřejmě na to potřebujeme nějaký čas, abychom mohli nově vzniklou situaci vyhodnotit,“ naznačil.

Za starosty poté poděkoval ministru Mládkovi i starosta obce Olešník Jaroslav Pavlica. „Vítáme to všichni, snížení počtu vozidel se zavážkou o třetinu je výrazným krokem ke zlepšení současné situace,“ sdělil.

Rekultivace odkališť potrvá do roku 2024

Sanace odkališť má skončit v roce 2024. V současné době jsou kompletně zrekultivovány dvě a pět jich ještě zbývá dokončit. Práce si zatím vyžádaly náklady 1,4 miliardy korun, přičemž celá částka potřebná k jejich sanaci má činit zhruba 2,7 miliardy. Na uvedené investici se podílí stát společně s evropskými fondy. Sanace se týká plochy o rozloze 280 hektarů, přičemž se jedná o největší starou ekologickou zátěž na jihu Čech.

Historie kalojemů v Mydlovarech

*Mezi léty 1962 a 1991 se v chemické úpravně v Mydlovarech zpracovalo téměř 17 milionů tun uranových rud a vyrobilo 28 525 tun uranového koncentrátu.

*O zátěži, které byla tato oblast v minulosti vystavena, svědčí například i to, že se ročně při chemické úpravě uranových rud spotřebovalo mimo jiné 50 tisíc tun kyseliny sýrové, 5 tisíc tun sody, 2 tisíce tun čpavku, 25 tisíc tun vápna či 10 tisíc tun manganové rudy.

*Cílem probíhajících rekultivačních prací je omezit negativní vliv odkališť na životní prostředí, snížit a postupně pak zcela eliminovat náklady na jejich provoz.

*Po dokončení prací by měla být odkaliště začleněna do okolní přírody a zpřístupněna veřejnosti. Zajímavostí je, že lokalita odkališť je místem výskytu mnoha zvláště chráněných a vzácných druhů ptáků (jedná se např. o tenkozubce opačného, pisilu čáponohou, vodouše rudonohého, slavíka modráčka a další).

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Kraj-jihocesky.cz

migrační pakt

Dobrý den, prý budete ve sněmovně jednat o migračním paktu. Znamená to, že jde ještě zvrátit jeho schválení nebo nějak zasáhnout do jeho znění? A můžete to udělat vy poslanci nebo to je záležitost jen Bruselu, kde podle toho, co jsem slyšela, ale pakt už prošel. Tak jak to s ním vlastně je? A ještě ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Niedermayer (TOP 09): Můj "ECON" finiš za posílením evropské ekonomiky

7:17 Niedermayer (TOP 09): Můj "ECON" finiš za posílením evropské ekonomiky

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k nové ekonomické legislativě Evropské unie