Hejtmanka Vildumetzová: Bude-li zde garance, že kraje postupují podle zákona, není důvod stávkovat

17.02.2017 9:40

Kraje řeší zvýšení mezd řidičů autobusů, jednat budou i s vládou.

Hejtmanka Vildumetzová: Bude-li zde garance, že kraje postupují podle zákona, není důvod stávkovat
Foto: archiv hejtmanky
Popisek: Historicky první hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová (ANO)

Hejtmanky a hejtmani se intenzivně zabývají situací kolem zvýšení mezd řidičů veřejné autobusové dopravy. S aktuálním děním tento týden mimo jiné seznámili prezidenta Miloše Zemana. A bude to i jedno z témat jednání s vládou, které se má uskutečnit v pondělí 20. února 2017 ve Strakově akademii.

Pro řešení současné situace se zvýšením mezd řidičů autobusů jsou třeba tři hlavní věci:

  1. Zanalyzovat uzavřené smlouvy s dopravci, navrhnout a uzavřít dodatky. Zde už pomáhá Ministerstvo pro místní rozvoj, v jehož gesci je zákon o zadávání veřejných zakázek.
  2. Zajistit financování. O finančních prostředcích, které souvisejí s dopravou, bude Asociace krajů ČR rovněž 20. února jednat s vládou. Kraje se přitom nezříkají povinnosti zajistit dopravní obslužnost, peníze jsou třeba i na opravu krajských komunikací. Viz dříve vydaná tisková zpráva zde.
  3. Zajistit, aby peníze šly skutečně na zvýšení mezd řidičů.  I zde je, stejně jako v případě smluv, naprosto nezbytné zapojení státu. Kraje totiž nemají oprávnění vstupovat do vztahů zaměstnavatel – zaměstnanec. Smlouvy jsou uzavřené s dopravci, nikoliv s řidiči. Kraje tedy nemohou kontrolovat, zda dopravci svým zaměstnancům mzdy skutečně zvýší. Podle Ministerstva práce a sociálních věcí by se na danou věc měly letos zaměřit kontroly Státního úřadu inspekce práce, který spadá právě pod MPSV.

„Zájmem a povinností krajů je postupovat podle zákona. Je tedy logické, že kraje požadují garantovat, že vládní nařízení o zvýšení mezd řidičů autobusů realizují správně. Proto se analyzují smlouvy, uzavírají dodatky a měl by také vzniknout i vzor smluv uzavíraných na základě nových tendrů na dopravce,“ říká předsedkyně Rady Asociace krajů ČR a hejtmanka Karlovarského kraje Jana Vildumetzová a dodává: „Pokud budou uzavřeny dodatky smluv s dopravci v únoru, tedy bude garance, že kraje postupují podle zákona, není důvod stávkovat. Bude totiž existovat smluvní závazek, podle kterého bude možné peníze navíc dopravcům vyplatit.“

Podle vedení Asociace krajů ČR by si odbory měly ohlídat, že peníze navíc od krajů dopravci poukáží skutečně řidičům. Že se tedy řidičům autobusů skutečně zvýší mzdy tak, jak to vládní nařízení ukládá. Ve většině krajů přitom už k dohodě s dopravci došlo, zvýšení mezd řidičů spolu s dodatky smluv budou projednávat na nejbližším zastupitelstvu, některé kraje již všechno mají schválené. Od dopravců chtějí kraje doložit – na lednových výplatách – o kolik zvýšili mzdy řidičů. Aby bylo možné na základě reálných čísel potřebnou částku na zvýšení mezd řidičů, která nebyla dříve smluvně ošetřena, doplatit.

Návrhy dodatků stávajících smluv jsme už poslali všem dopravcům, kteří zajišťují Dopravu Ústeckého kraje. Celkem jde o 15 smluv s navýšením v dodatcích ve výši 85,5 milionů korun,“ říká místopředseda Rady Asociace krajů ČR a hejtman Ústeckého kraje Oldřich Bubeníček a dodává: „Kraj se zabývá i možnostmi odvrácení stávky, kterou vyhlásila část odborových organizací. Pokud nebyly splněny dopravci podmínky vládního usnesení a nebyly řidičům, kterých se nařízení týkalo, vyplaceny vyšší mzdy, musí se zaměstnanci obrátit právě na svého zaměstnavatele.“ Vedení Ústeckého kraje také poslalo otevřený dopis řidičům autobusů, který najdete zde.

Kraje sice dobře hospodaří, pokud však peníze, které mají k dispozici, poukáží například právě na zvýšení mezd řidičů autobusů, logicky budou chybět jinde. Třeba na teď po zimě velmi aktuální opravu krajských komunikací.    

Tématem tak je i například dříve slíbené navýšení mezd pracovníků ve zdravotnických zařízeních, která kraje zřizují. Zde by mělo jít o desetiprocentní nárůst. Stanovuje to memorandum uzavřené někdejším vedením Asociace krajů ČR s bývalým ministrem zdravotnictví, které se bohužel neplní. Na jednání s vládou je třeba jasně říct, jaký je záměr do budoucna. Zda, jak a kdy se finance na tyto mzdy projeví v úhradové vyhlášce.

Dá se čekat, že se na pondělním jednání s vládou proberou také sociální služby, dotace, cestovní ruch apod. Prioritou Asociace krajů ČR, která má za cíl prosazovat zájmy krajů, a tedy všech občanů, kteří v nich žijí, přitom je, aby se tato organizace stala oficiálním připomínkovým místem k legislativě, posílila svou vzdělávací roli a hejtmani táhli za jeden provaz nezávisle na politické příslušnosti.

O Asociaci krajů:

Asociace krajů České republiky je otevřenou zájmovou nestranickou a nevládní organizací, která byla založena na základě zákonů České republiky. Členy Asociace krajů jsou všechny regiony České republiky, včetně hlavního města Prahy, která je ze zákona současně obcí i regionem. Asociace je názorovou platformou, která si klade za prvořadý cíl hájit a prosazovat společné zájmy krajů. Základním a společným zájmem krajů je péče o všestranný rozvoj území a o potřeby občanů v něm žijících. Více na www.asociacekraju.cz.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

23:08 Davis (Zelení): Evidentně potřebujeme novou generaci političek a politiků

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k stavu životního prostředí v České republice