Hojda (KSČM): Co znamená převod majetku ČD, a. s., na SŽDC

15.08.2014 6:30

Poslanecká sněmovna a Senát schválily i přes odpor a nesouhlas poslaneckého klubu KSČM v roce 2002 zákon o oddělení dopravní cesty od provozovatele železniční dopravy prý proto, aby byl umožněn konkurenční boj provozovatelů železniční dopravy. Bohužel, zůstalo pouze u tohoto kroku, který byl proveden jaksi napůl a nyní je stát postaven před problém řešení převodu majetku Českých drah, a. s., (nádraží a pozemky pod kolejemi), potřebného pro užívání i ostatními provozovateli na železnici.

Hojda (KSČM): Co znamená převod majetku ČD, a. s., na SŽDC
Foto: KSČM
Popisek: Pavel Hojda

Na základě rozhodnutí vlády ČR, které převzala i vláda stávající koalice, měla být v tomto roce převedena většina nádraží v majetku ČD, a. s., a pozemky pod kolejemi, které rovněž zůstaly v majetku ČD, a. s. SŽDC, státní organizace, a ČD, a. s., dostaly za úkol provést identifikaci a znalecké ohodnocení převáděného majetku tak, aby bylo možné ještě v letošním roce většinu majetku převést na Správu železničních dopravních cest (SŽDC). To současně představuje převod cca 450 pracovníků od ČD, a. s., na SŽDC. Proč to takto obsáhleji uvádím?

Ministerstvo dopravy doposud nerozhodlo o způsobu převodu, dokonce ani neoslovilo Evropskou komisi, aby získala stanovisko k případné nedovolené podpoře (logicky nemůže jít o nedovolenou podporu, pokud je převáděn majetek od akciové společnosti, byť v majetku státu). Z uvedeného plyne, že ČD, a. s., jsou poškozovány nejen tím, že nadále musí zaměstnávat a platit zaměstnance, se kterými již v plánu na druhé pololetí 2014 nepočítala, ale navíc musí provozovat nádraží, která ale slouží všem dopravcům na železniční dopravní cestě a zejména cestujícím jiných dopravců než ČD.

Je nasnadě i další hrozba finančních ztrát ČD, a. s., protože znalecké posudky za odhad převáděného majetku mají pouze určitou platnost a neustále se převod majetku oddaluje, respektive není dosud rozhodnuto o tom, kdy, jak a za jakých podmínek bude převeden, bude nutné znalecké posudky provést opakovaně a opět uhradit. V neposlední řadě hrozí, že zejména nádraží na periferiích budou neustále chátrat a bude se oddalovat řešení rekonstrukce a oprav nádraží, které jsou ostudou státu, ale i měst, ve kterých doslova straší svým vzhledem a technickým stavem. Jako odstrašující případ je možné uvést horní nádraží v Karlových Varech – světoznámých lázních.

Rozhoupá se konečně ministerstvo dopravy a rozhodne tak, aby převod byl dokončen urychleně a aby se zabránilo dalším ztrátám a chátrání majetku, který by měl sloužit všem dopravcům na železnici za stejných podmínek, ale hlavně měl by být udržován v náležitém stavu použitelném pro přepravce a přívětivém pro cestující na železnici?

Ing. Pavel Hojda, kandidát ve volbách do Senátu PČR za KSČM, volební obvod č. 3 - Cheb

reklama

autor: KSČM

Ing. Patrik Nacher byl položen dotaz

vedení

Pane Nachere, jste hodně výrazná osobnost a jako jeden z mála z ANO máte podle mě i schopnost se domluvit i s ostatními stranami. Proč tento váš potenciál nevyužijete a nekandidujete do vedení? Nebo to není podle vás možné, když je tam Babiš a jeho nejvěrnější? Podle mě je škoda, že vedení ANO není ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Majerová (Trikolora): Ukrajinští uprchlíci budou moci žádat o dlouhodobý pobyt v ČR. Ne!

23:07 Majerová (Trikolora): Ukrajinští uprchlíci budou moci žádat o dlouhodobý pobyt v ČR. Ne!

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k dlouhodobému pobytu ukrajinských uprchlíků v ČR.