Humplík (ODS): Veřejný prostor pro cyklisty za 162.000.000.000 korun?

13. 6. 2014 21:56

Nátlaková cyklistická skupina AutoMat vymyslela, jak z Prahy vystrnadit další auta. Do roku 2025 by prý jejich počet mohl klesnout až o 8 %. Stačilo by údajně jen lépe promyslet veřejnou dopravu, dostavět trasu metra D a protáhnout do centra železnici. A samozřejmě taky dostavět další cyklostezky, to hlavně.

Humplík (ODS): Veřejný prostor pro cyklisty za 162.000.000.000 korun?
Foto: Archiv FH
Popisek: Předseda pražské ODS Filip Humplík

Anketa

Pro komunální volby v Praze se formují nová hnutí. O jakém jste doposud slyšeli?

7%
hlasovalo: 2299 lidí
Sám hodně jezdím na kole, a to i po Praze. Naše firma sídlí v centru Prahy. Pro cyklisty jsme zřídili “kolárnu” i sprchy. A přestože je u nás věkový průměr kolem třiceti, pravidelně jezdí na kole do práce jen jeden člověk z celé stovky zaměstnanců. A právě proto si uvědomuji, jak je ten dopravní prostředek velmi výběrový.

Cyklistika je fajn o víkendu pro rekreaci těla a duše. Když v sobotu skočíte na kolo, "vyjezdíte" ze sebe všechny týdenní stresy a večer báječně usnete.

Nicméně Praha je díky svému reliefu pro masové použití kol nevhodná. Ke každodennímu posunování po městě se kolo hodí pro mladé dynamické lidi s lehce alternativním přístupem k životu a s nekonvenčním zaměstnáním. Ráno vám rozproudí krev, ale v práci pak musíte mít k dispozici sprchu a čisté oblečení.

Lidský pot je totiž prostě cítit. Umíte si představit, jak v dnešním vedru na kole supí úředník v saku nebo řemeslník s brašnou nástrojů? A umíte si na něm představit matku, vezoucí v prosincovém dešti děti do školky nebo důchodce na cestě k lékaři?

Navíc není pravdou, že Pražáci preferují auta. Praha je dokonce v porovnání s ostatními městy evropským unikátem. Poměr automobilové a veřejné hromadné dopravy je 51 : 49, což je vysoké číslo. Ve většině evropských měst hromadnou dopravu využívá jen 35 % populace.

Městské cyklostezky jsou přitom často až absurdně předražené. Tříkilometrová trasa podél Rokytky ve Vysočanech stála 140 milionů – 47 milionů za kilometr.

A pouhých dvě stě metrů cyklostezky na rozhraní Sedlce a Podbaby přišlo na 18 milionů korun – 90 milionů za kilometr. Praha tedy cyklisty dotuje tak štědře, jako žádnou jinou zájmovou skupinu. Nezávidím, jen konstatuji. Pro cyklisty je v Praze určitě třeba něco udělat, ale ne za tyhle peníze.

V návrhu AutoMatu nechybí ani fráze "poskytnout veřejný prostor lidem". Co si pod tou smysluprázdnou formulací máme představit? Veřejný prostor přece patří lidem už dnes. Lidé po Praze chodí pěšky, jezdí tramvají a metrem, posunují se na kolech, přemísťují se auty. Jak to komu vyhovuje, v tom přece spočívá svoboda. Nebo snad motoristé nejsou lidé a veřejný prostor jim nepatří? Lidé jsou jen cyklisté?

Nejděsivější je ale cena. Takzvaná "Vize 25" by podle představ AutoMatu měla stát 162 miliard korun. Zapsáno matematicky to vypadá takhle: 162.000.000.000. A primátor Hudeček se tím vážně zabývá. V době, kdy lidé na Spořilově nemohou dýchat kvůli jeho blokaci dokončení Blanky.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: ODS

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Votava (ČSSD): Zákonem o spotřebitelském úvěru plníme další z bodů svého programu

22:20 Votava (ČSSD): Zákonem o spotřebitelském úvěru plníme další z bodů svého programu

Václav Votava k podpisu prezidenta novely zákona o spotřebitelském úvěru