Jihočeský kraj: Investice do autobusů na zemní plyn šetří peníze na dopravní obslužnost

22. 10. 2013 6:43

Jihočeský kraj kvituje s povděkem, že linkoví autobusoví dopravci v rámci obnovy svého vozového parku investují peníze do nákupu vozidel s pohonem na zemní plyn – CNG.

Jihočeský kraj: Investice do autobusů na zemní plyn šetří peníze na dopravní obslužnost
Foto: kraj-jihocesky.cz
Popisek: Hejtman Jihočeského kraje Jiří Zimola

„Společně s nasazením malokapacitních autobusů a spojů na zavolání tak dopravci pomáhají kraji výrazně šetřit peníze, kterými každoročně dotujeme základní dopravní obslužnost na jihu Čech,“ zdůraznil krajský radní pro dopravu Antonín Krák.

Jak dále Krák uvedl, úspory ve spotřebě pohonných hmot se při srovnání pohonu na CNG a naftu pohybují mezi dvěma až třemi korunami na ujetý kilometr. „Například všech zhruba 200 vozů společnosti ČSAD Autobusy České Budějovice najelo v roce 2012 více než sedm milionů kilometrů, což představuje více než třetinu ze všech linkových dopravců, kteří tuto službu v kraji zajišťují. Pokud by polovina z nich jezdila na zemní plyn, dalo by se zjednodušeně říct, že by maximální roční  provozní úspora na palivu činila až 10,5 milionu korun,“ vypočítal Krák.

Právě dopravce ČSAD Autobusy ČB má totiž nasazení většího počtu vozů s pohonem na CNG  v plánu. „Výhledově počítáme s tím, že by autobusy na zemní plyn měly představovat polovinu našeho vozového parku,“ potvrdil generální ředitel této společnosti Vladimír Homola s tím, že už do konce letošního roku má být na jejich linkách nasazeno 15 takovýchto autobusů.

Výše uvedený počet ujetých kilometrů vozů společnosti ČSAD Autobusy ČB odpovídá dotaci, kterou na jejich provoz získala. „Celkově dotoval kraj v roce 2012 autobusovou linkovou dopravu částkou 397 milionů korun. Z toho nejvíce – 133 milionů, získala tato společnost,“ upřesnil Krák.

Výhodou je, že krajské dotace mohou dopravci využít rovněž k nákupům autobusů na zemní plyn a tím pádem, vzhledem k rostoucím cenám nafty, daleko efektivněji hospodařit. „Bez rozumného a konstruktivního přístupu kraje by nikdy veřejná linková doprava na jihu Čech nemohla být v takové kondici, ve které momentálně je. A troufám si říct, že co se týče komfortu, který cestujícím nabízí, se podobá našim německým i rakouským partnerům,“ doplnil Homola.

V potaz je samozřejmě nutné vzít, že pořizovací cena autobusů na zemní plyn je vyšší, než u těch naftových. „Podle velikosti a typu je cenové navýšení od 250 tisíc až do milionu korun. Zkušenosti z provozu ale dokazují, že se takováto investice ve finále vyplatí,“  míní Homola.     

Průkopníkem v oblasti zavádění autobusů na CNG v kraji je táborská společnost COMETT PLUS, která si první autobus na zemní plyn pořídila již v roce 2006. „Kromě vlastní úspory paliva pak využití CNG značně pomáhá snižovat emise škodlivých zplodin a tím přispívá ke zlepšení životního prostředí, zejména ve městech a obcích,“ uzavřel Krák.

Jste politik? Zveřejněte bez redakčních úprav vše, co chcete. Zaregistrujte se ZDE.
Jste čtenář a chcete komunikovat se svými zastupiteli? Zaregistrujte se ZDE.

autor: Kraj-jihocesky.cz

Bety.cz - magazín nejen pro mámy - horoskopy, recepty, diskuse, soutěže

reklama
Tento článek je již staršího data a diskuse k němu byla uzavřena. Děkujeme za pochopení.

Další články z rubriky

Sládek (SPR-RSČ): Budou Babiš a Faltýnek vydáni k trestnímu stíhání?

22:22 Sládek (SPR-RSČ): Budou Babiš a Faltýnek vydáni k trestnímu stíhání?

Na konci minulého funkčního období poslanecká sněmovna většinou hlasů vydala vedoucí pracovníky Agro…