Jurečka (KDU-ČSL): Vodní kanál D-O-L, nenastal čas odpískat tento historický projekt?

02.02.2011 7:18

Vodní dílo Dunaj-Odra-Labe (D-O-L), toto propojení tří moří, se na výsluní pozornosti českých politiků a společnosti dostává v určitých periodách již doslova několik staletí.

Jurečka (KDU-ČSL): Vodní kanál D-O-L, nenastal čas odpískat tento historický projekt?

Jen pro připomenutí, jedná se o projekt propojení Odry, Labe a Dunaje pro lodní dopravu. V historii se již několikrát opakoval scénář, kdy se s tímto projektem začalo, ale velký evropský konflikt nebo hospodářská krize projekt nakonec zastavila. A jaký je současný stav?

Už v roce 1971 byly vyhlášeny stavební uzávěry kolem plánované trasy. Naposledy v roce 2009 vláda schválila uchování této územní rezervy pro kanál.  Svým usnesením také zavázala ministerstvo dopravy do konce roku 2010 předložit analýzu účelnosti tohoto projektu. Jako již po několikáté, se to nepodařilo. Ve středu 19. ledna 2011 Nečasova vláda schválila materiál, který odložil rozhodnutí o účelnosti a potřebnosti této stavby do konce roku 2013. Tedy ještě minimálně tři roky bude pokračovat blokace území dotčeného vedením tohoto vodního díla. Stavební uzávěry už přitom roky komplikují život obcím na plánované trase (např. Hustopečím nad Bečvou, Miloticím nad Bečvou či Skaličkám na Přerovsku, a mnoha dalším).

Projekt propojení tří řek má samozřejmě své zastánce i odpůrce. Přínosům této stavby většina lidí rozumí. Ale má to jeden háček, o kterém zastánci stavby téměř nemluví. Objem nutných finančních prostředků na jeho stavbu. Jedná se řádově o stovky miliard korun (zastánci mluví přibližně o 300 - 400 miliardách, odpůrci až o bilionu korun). Ano. V době snížení schopnosti mnoha států splácet své dluhy. V době, kdy země eurozóny s obtížemi vytvářejí záchranný fond pro státy, které příliš rozmařile utrácely veřejné prostředky. V době, kdy se naše země připravuje na důchodovou a zdravotní reformu s náklady v řádu stovek miliard korun, se zde reálně uvažuje o možnosti zahájit v budoucnu stavbu, jejíž náklady budou dosahovat téměř poloviny našeho současného státního rozpočtu. Zastánci často operují s myšlenkou, že většinu potřebných peněz by dodala EU. Vzhledem k tomu, že v novém finančním rámci po roce 2013 budeme mít omezenější možnosti čerpat peníze z fondů EU, považuji toto tvrzení za nehorázné.  I kdyby se podařilo, že EU by financovala větší část projektu (o čemž velmi pochybuji vzhledem k ekologickým dopadům stavby), nebylo by pro českou společnost a ekonomiku lepší investovat obtížně získané peníze z EU do jiných projektů? Např. do vědy a výzkumu? Do rozvoje malého a středního podnikání?

Vzhledem k výše uvedenému je nutné se ptát, zda nenastal čas najít odvahu a definitivně ukončit tento megalomanský projekt. Jako člověk, který vždy hájí princip rozumného hospodaření s veřejnými prostředky, vidím budoucnost našeho regionu spíše v lehké turistické lodní dopravě, nežli v budování velké přepravní vodní cesty. Zatím na rozhodnutí máme čas do roku 2013.

Marian Jurečka
Místopředseda KDU-ČSL

Více:
Jurečka (KDU-ČSL): Proč jsem podepsal SOS zdravotnictví

##MINIPAS 3398##

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kdu.cz

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

21:03 Rozvoral (SPD): Migrační pakt EU, který odsouhlasil ministr vnitra Rakušan, zásadně odmítáme

Ve čtvrtek 18. dubna byla v Poslanecké sněmovně zahájena mimořádná schůze, svolaná na žádost opozice…