Kalous (ANO): Evropská komise navrhuje nárůst na administrativu o 23 procent

13.09.2018 14:03

Projev na 19. schůzi Poslanecké sněmovny 13. září 2018 k finančnímu rámci EU na období 2021 - 2027

Kalous (ANO): Evropská komise navrhuje nárůst na administrativu o 23 procent
Foto: archiv AK
Popisek: Adam Kalous (ANO)

Členové vlády, dámy a pánové,

Evropská komise představila na začátku května tohoto roku balíček návrhů k víceletému finančnímu rámci Evropské unie na období 2021 až 2027, kdy tento návrh víceletého finančního rámce je úzce zaměřen na politické priority evropské sedmadvacítky a návrh rozpočtu by měl být přizpůsoben novým výzvám, jako jsou dopady brexitu, výzvy ohrožující vnitřní i vnější bezpečnost členských států.

Nové a reformované programy se řídí těmito zásadami. Je to větší důraz na evropskou přidanou hodnotu, jednodušší a transparentnější rozpočet, méně byrokracie pro příjemce, flexibilnější a akceschopnější rozpočet a účinný rozpočet.

Komise chce rovněž zajistit, že provádění programu bude účinné, efektivní a posílí vazbu mezi financováním Evropské unie a dodržováním zásad právního státu.

Na období let 2021 až 2027 komise navrhuje rozpočet v celkové výši 1 bilión 279 miliard eur v závazcích a 1 bilión 246 miliard eur v platbách. Rozpočet se snaží reagovat na unijní priority, které jsou strukturovány do sedmi okruhů, kolem nichž jsou sestaveny jednotlivé dotační programy.

Prvním okruhem je jednotný trh, inovace a digitální ekonomika, kdy nový program pro výzkum Horizont Evropa naváže na současný program Horizont 2020. Ten bude zaměřen na globální výzkum a inovace, dále na současný evropský fond pro strategické investice EFSI naváže program Invest EU. Pro investice do infrastruktury v oblasti transevropských sítí, dopravních, digitálních a energetických, by měl být zřízen zformovaný nástroj pro propojení Evropy, známý jako CEF. Nově by měl vzniknout také program pro digitální Evropu.

Druhým okruhem je okruh Soudržnost a hodnoty. V tomto okruhu je zahrnuto financování kohezní politiky, tedy jedné z klíčových priorit České republiky, a to zejména z pohledu zajištění dostatečně velké finanční obálky pro naše regiony, kdy hlavním kritériem pro rozdělení prostředků zůstane i nadále relativní hrubý domácí produkt na obyvatele v jednotlivých regionech.

Třetím okruhem jsou Přírodní zdroje a životní prostředí. Tento okruh zahrnuje společnou zemědělskou politiku, která bude rozdělena do dvou okruhů, do dvou pilířů, a to přímých plateb pro zemědělce a rozvoje venkova.

Dále tento okruh obsahuje Evropský námořní a rybářský fond, a také program Life na ochranu životního prostředí a klimatu.

Čtvrtým okruhem je migrace a správa hranic, kdy cílem je komplexní přístup k řízení migrace a efektivní ochrana vnějších hranic. Nový integrovaný fond na řízení hranic je navržen v objemu 9,3 mld. eur, což je trojnásobný nárůst oproti končícímu programovému období, a poskytne financování v oblasti řízení hranic, víz a celních kontrol, a zároveň zajistí vytváření společné azylové a migrační politiky a efektivní navracení do místa původu.

Evropská komise dále navrhuje posílení evropské a pobřežní stráže Frontex, která má být tvořena stálým sborem přibližně 10 tisíc příslušníků.

Pátým okruhem je bezpečnost a obrana, kdy nástroje v této kapitole reagují na výzvy, ohrožující vnější i vnitřní bezpečnost členských států. Tento fond vnitřní bezpečnosti je posílený na dvojnásobek oproti předchozímu období.

Dále komise navrhuje posílení rozpočtu agentury Europol a oblast rozvoje obranných kapacit díky evropskému obrannému fondu.

Pro rychlou reakci na neočekávané události komise navrhuje navýšení zdrojů v mechanismu civilní obrany a rozšířenou rezervu při mimořádných událostech.

Šestým okruhem je sousedství a svět, kdy v rámci tohoto okruhu navrhuje komise zásadní restrukturalizaci nástrojů v sousedních a rozvojových zemích. Samostatně stojící bude nástroj pro předvstupní a humanitární pomoc.

Posledním sedmým okruhem je Evropská veřejná správa.

Jak jsem již uvedl v úvodu, jedná se pouze o návrh víceletého finančního rámce, tzn. že projednávání v orgánech EU bude pokračovat v ideálním případě do poloviny příštího roku. Pokud však nebude nalezena dohoda v tomto termínu, tak se Evropská rada vrátí až k diskusi na konci příštího roku, tzn., až po volbách do Evropského parlamentu a po ustanovení nové komise.

Víceletý finanční rámec 2021 - 2027 byl projednán výborem pro evropské záležitosti, kdy výbor vzal na vědomí rámcovou pozici vlády ze dne 19. června 2018. Zároveň výbor pro evropské záležitosti svým usnesením odmítá navrhované zavádění nových vlastních zdrojů Evropské unie, kdy považujeme hrubý národní důchod za nejvhodnější kritérium pro stanovení výše odvodů členských států do společného unijního rozpočtu, neboť domníváme se, že hrubý národní důchod nejlépe vystihuje ekonomickou vyspělost jednotlivých zemí a představuje tak spravedlivý klíč.

Současně se domníváme, že financování projektů EU by mělo zůstat v co nejvyšší míře na rozhodnutí členských států, kdy jakýkoli krok směrem k autonomním vlastním zdrojům, jakýmsi evropským daním do budoucna k určitému způsobu vlastního financování tak nepovažujeme za vhodné.

Pokud se bavíme o nových navrhovaných zdrojích, které komise navrhuje, tak se jedná o podíl z výnosů z obchodů s emisními povolenkami, dále příspěvek z množství nerecyklovaných plastových obalů, kdy Evropská komise navrhuje 0,8 eur za kg, a posledním navrhovaným zdrojem je 3% sazba, uplatňovaná na nový společný konsolidovaný základ daně z příjmů právnických osob. Nad to dále výbor pro evropské záležitosti přijal usnesení, aby dodatečné možnosti financování EU byly hledány v rámci stávajícího nastavení úspor v provozu a optimalizace rozpočtů institucí EU.

Nyní Evropská komise navrhuje na nové programové období vyčlenit na administrativu EU, tedy chod Evropské komise, chod Evropského parlamentu a dalších institucí prostředky ve výši 85,3 mld. eur, kdy v tomto končícím programovém období prostředky činily 69,6 mld. eur, tzn. Evropská komise tak navrhuje nominální nárůst na administrativu o 23 %.

Děkuji za pozornost.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Ing. Libor Turek, Ph.D. byl položen dotaz

Srovnání

Dobrý den, pane poslanče, nejsem si jistý, zda se od vás dočkám upřímné odpovědi, ale prosím o ni. Fiala tvrdí, jak jsme super, že hrajeme první ligu, a že se srovnáváme s těmi nejlepšími. Má podle vás pravdu nebo, což si myslím já, z nás dělá premiér blázny? V čem přesně se můžeme srovnávat s těmi ...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Rozvoral (SPD): V těchto dnech si připomínáme ukončení druhé světové války v Evropě

21:03 Rozvoral (SPD): V těchto dnech si připomínáme ukončení druhé světové války v Evropě

Každoročně si začátkem května připomínáme osvobození Československa od německého nacismu v roce 1945…