Kalousek: Bude-li vláda šetřit, bude mít naši podporu pro všechny rozpočty

13.06.2014 14:18

Řeč na 10. schůzi PS PČR dne 13. 6. 2014 k návrhu státního závěrečného účtu České republiky za rok 2013.

Kalousek: Bude-li vláda šetřit, bude mít naši podporu pro všechny rozpočty
Foto: Hans Štembera
Popisek: Miroslav Kalousek

pane ministře, dovolte, abych vám poděkoval za poměrně obsáhlou odpověď, která skutečně objasnila mnohé. Já sice mohu souhlasit pouze s tím, co jste říkal u problematiky nároků, že tomu nerozumíte. Tam s vámi plně souhlasím. Jinak si troufnu říct, drtivá většina ostatních vět byla zcela nerelevantních. Dovolím si uvést jenom dva příklady, které se týkaly přímo útoků na mě.

Ta novela RUD, na kterou jsem docela hrdý a kterou uvítali všichni starostové na českém i moravském venkově, která výrazně zlepšila život lidí na venkově, ta se týkala výlučně obecných rozpočtů. Ta se vůbec netýkala krajských rozpočtů. Pan ministr Babiš říkal - ta novela RUD, ten deal, co Kalousek udělal se starosty, a pak hovořil o financování krajů. Vám doporučím, abyste panu ministrovi nevěřili. Panu ministrovi doporučím, aby se nechal vysvětlit, co to je RUD, čeho se týká, jakými mechanismy jsou financovány obce a jakými mechanismy jsou financovány kraje. Jsou to dva úplně jiné případy.

Druhý příklad se týká oné prognózy. Samozřejmě prognózovali jsme pro období politické změny a bylo zřejmé, že bude mít svůj legitimní mandát vláda, která šetření neměla v programu. Takže bylo legitimní také do prognózy na léta 2014 a 2015 napsat velice optimistickou, byť nešetřící prognózu, že alespoň snad ta rozhazovačná vláda to udrží pod 3 procenty. Ale zvyšování strukturálního deficitu jsme logicky museli předpokládat.

Vláda, která však uchopila svůj mandát zcela legitimně, říkala - my budeme šetřit. Což byla velká naděje pro nás, kteří vyrovnané rozpočty máme jako velkou makroekonomickou prioritu, ale prostě, kolegové, nedává logiku, říct - "vy jste nešetřili, vy jste nehospodařili, ale snižovali jste strukturální deficit". To prostě i oficiální materiály Ministerstva financí musejí přiznat. "A my budeme šetřit, a my budeme hospodařit - a zvyšujeme strukturální deficity." Buď jedno nebo druhé. Není možné obojí. To potom je stejný nesmysl, jako ten RUD, který jsme slyšeli. To prostě nedává logiku. A já apeluji na vaši inteligenci, abyste souhlasili alespoň s tímto rozporem. Jestliže my jsme nešetřili, a přesto jsme snižovali strukturální deficity, tak jak vy můžete říkat, že budete šetřit, když ty strukturální deficity budete zvyšovat. To je, promiňte, totéž, jako kdyby vám vaše manželka řekla: "Ušetřila jsem, neboť jsem koupila levnější houbičky na nádobí, jo, a Pepo, tady jsem si koupila ještě tenhle krásnej kožich, když tak hezky šetřím." Tento primitivní příklad mi připomíná vaši rétoriku.

A teď zcela vážně. Situaci pokládáme za vážnou, neboť se domníváme, že velké společenské i politické náklady, které byly vynaloženy na stabilizaci veřejných rozpočtů, by neměly být vyhozeny z okna. A vrátím se k tomu, co řekl pan poslanec Pilný, a já s tím souhlasím, že země potřebuje nějakou svoji vizi, nějakou svoji strategii. A my si myslíme, že potřebuje alespoň nějakou svoji dlouhodobou nebo alespoň střednědobou fiskální strategii.

Jsme v situaci, kdy budeme v této Poslanecké sněmovně projednávat nejenom zákony státních rozpočtů, ale budeme projednávat i fiskál kompakt, ke kterému se vláda přihlásila na úrovni Evropské unie. Budeme projednávat i finanční ústavu, kterou teď vláda projednává a ministr financí ji předložil.

Využívám této příležitosti, protože zatím jsme to říkali pouze ve veřejných zdrojích, já jsem sice nabídl panu předsedovi vlády jednání, ale zatím žádná nabídka k jednání nezazněla, využívám tedy příležitosti předsedy vlády, ministra financí, a využívám toho, že zasedá Poslanecká sněmovna, abych jménem klubu TOP 09 a Starostové zcela oficiálně vládě předložil vstřícnou opoziční nabídku. A myslím si, že to je vstřícnost, která nemá v historii moderního parlamentarismu od opoziční strany precedent. Dobrá, respektujeme, že politické dohody na rok 2015 o rozpočtu jsou v takové situaci a v takové fázi, že zvýšíte strukturální deficit oproti strukturálnímu deficitu Fischerovy vlády. Pokládáme to sice za nesmírně chybné, rozmařilé a nehospodárné, ale prostě musíme to asi vzít jako fakt. Pojďme se zkusit dohodnout, že od roku 2016 tento strukturální deficit, který plánujete na 1,8 - to znamená téměř na dvojnásobek maximální výše, kterou připouští fiskál kompakt, budete snižovat tím minimálním tempem, které doporučuje OECD i Evropská komise, to je 0,5 procenta ročně. Tedy střednědobá strategie - 1,8 - 1,3 - 0,8 - 0, 3.

Vláda je v takovém případě v mimořádně komfortní situaci. Zatímco minulé vlády musely konsolidovat s tím, že nemohly počítat s přírůstkem HDP, vláda je v situaci, kdy může počítat s dvouprocentním přírůstkem HDP. Jedno procento je zhruba 12 mld. příjmů do státního rozpočtu, tzn. to je 24 až 25 mld. meziročního přírůstku, což je víc než ono půl procenta. Takže vláda při tomto minimálně požadovaném tempu nemusí vůbec šetřit, nemusí vůbec snižovat výdaje. Může výdaje pouze zafixovat a to půl procento hravě získá meziročním přírůstkem HDP, protože těch 25 mld. tam bude mít z roku na roku z přírůstku ekonomiky.

Já bych si samozřejmě přál rychlejší tempo, ale respektuji, že to bude to nejpomalejší možné, tzn. půl procenta ročně. Za předpokladu, že by vláda byla ochotná jít tímto minimálním způsobem šetření, tzn. šetřila by třikrát pomaleji než my, ale stále by šetřila, za tohoto předpokladu garantuji hlasy všech poslanců TOP 09 pro podporu fiskálního kompaktu, pro podporu finanční ústavy a pro podporu všech návrhů státních rozpočtů, které budou odpovídat této finanční strategii. Jakkoli návrhy státních rozpočtů nebudou odpovídat našim prioritám, bude tam třeba více na mzdy nebo více na sociální dávky, než nám by se líbilo, méně na vědu a výzkum, než nám by se líbilo, jakkoli nebudou odpovídat těmto prioritám, budou-li odpovídat této strategii a tomuto minimálnímu šetřícímu tempu, můžete se spolehnout na podporu všech našich hlasů, nejenom u těch dokumentů, které vyžadují ústavní většinu, ale také u návrhů státních rozpočtů.

Jsem dvacet let v politice a nezazněla dosud takhle vstřícná nabídka od opoziční strany v zájmu nějaké společné finanční strategie ve prospěch České republiky s tolerancí k tomu, že dokážete šetřit pouze třikrát pomaleji, než jsme šetřili my.

Prosím vládu... Nebo prosím, prosit nemusím... Nabízím vládě jednání na toto téma, nabízím vládě písemnou dohodu. To, s čím nemůžete počítat, je podpora zvyšování strukturálních deficitů. To potom nemůžete říkat, že šetříte - buď jedno, nebo druhé. (Potlesk z řad TOP 09 a Starostové.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Blažek: Snížení rizika zpronevěry peněz z advokátní úschovy

10:04 Ministr Blažek: Snížení rizika zpronevěry peněz z advokátní úschovy

Ministerstvo spravedlnosti aktuálně diskutuje opatření ke snížení rizika zpronevěry peněz z advokátn…