Kalousek: Vláda nehodlá dělat nic, co by přineslo nějaké konkrétní výsledky

10.12.2014 17:00

Projev na 23. schůzi Poslanecké sněmovny dne 10. 12. 2014

Kalousek: Vláda nehodlá dělat nic, co by přineslo nějaké konkrétní výsledky
Foto: Zuzana Koulová
Popisek: Miroslav Kalousek

Děkuji za slovo, pane předsedající.

Vážené dámy, vážení pánové, dovolte jenom stručný komentář k střednědobým výdajovým rámcům, tedy k predikci, jak vláda předpokládá příjmy a výdaje veřejných rozpočtů a jejich segmentů, kterými jsou především státní rozpočet a mimorozpočtové fondy.

Nejprve se budu chvilku věnovat příjmové straně bilance. Kdybych akceptoval - zdůrazňuji, že bych nikdy neakceptoval, ale kdybych akceptoval předpokládanou daňovou legislativu pro léta 2015, 2016 a 2017, tak bych souhlasil s oněmi navrženými příjmy. Vycházejí z aktuální predikce, vycházejí z předpokladu mírného hospodářského růstu a z výběru daní. Nepřijde-li, a doufejme, že nepřijde, žádný exogenní šok, je skutečně možné s takovýmito příjmy počítat. Proto bych, kdybych akceptoval tu legislativu, předložil na místě pana ministra v zásadě stejná čísla. Předložil bych je proto, že bych nikdy nechtěl obtěžovat živnostníky každoměsíčním a nikoliv pouze kvartálním hlášením DPH, že bych nepřemýšlel o něčem tak nákladném, obtěžujícím a nevýnosném, jako bude elektronická evidence tržeb, a neblouznil bych o tom, že přesvědčím celou Evropu, aby si zrušila svůj panevropský systém DPH, kde v okamžiku, kdy by každý si směl rozhodnout o tom, jakou komoditu dá nebo nedá do reverse charge, tak se ten systém rozpadá.

Pan ministr je přesvědčen, že díky tomu, že zvýší administrativní náklady u živnostníků, že zvýší administrativní náklady na správu daně a že poměrně velmi silně zatíží výdaje státního rozpočtu nejenom investicí elektronické -

Zatíží elektronickou evidenci tržeb, nejen investiční výdaje státního rozpočtu, ale především každoroční provozní výdaje na podporu tohoto systému budou takové datové stránky dvě. Obávám se, že mnohem nákladnější, a jsem přesvědčen, že tyto kroky, o kterých tu mluví při každé příležitosti, když hovoříme o veřejných rozpočtech, zvýší výběr daní v následujících letech, zejména v letech 2016 - 2017. Kdysi říkal, že o sto miliard ročně, dnes slibuje už jen šedesát miliard ročně díky těmto opatřením, ale pořád jsou to významné částky. Říká to s velkým přesvědčením, jako kdyby si opravdu přál, aby mu to veřejnost věřila.

Možná, že mu to určitá část veřejnosti věří, problém je - počkám, pan Richard Dolejš křičí, moc křičíte, prostřednictvím pana předsedajícího - možná, že mu to určitá část veřejnosti věří. Problém je, že tomu nevěří pan ministr sám. Kdyby tomu věřil, tak určitá část těchto příjmů, které nám tady neustále slibuje, že z té šikany, kterou zavede vůči živnostníkům, budeme mít vyšší daňové příjmy, že daně budeme vybírat, tak aspoň určitá část by byla zakomponována v příjmové bilanci pro roky 2016 - 2017. Ať hledáte, jak hledáte, není tam ani koruna, jsou tam pouze vyšší příjmy předpokládaného vzrůstu ekonomiky a standardně propočítané daňové příjmy, jako v minulém i předminulém roce. Žádný vyšší dynamický vývoj výběru daní plynoucí z opatření, které tady pan ministr často cituje a slibuje z nich vyšší výběr daní, žádný takový tam v bilanci není. Jinými slovy: ministr financí nevěří skutečnému efektu svých opatření. Kdyby věřil, jsou tam zakomponovány. Protože tam zakomponovány nejsou, ministr jim nevěří. To samozřejmě dobře dělá, já jim také nevěřím, ale proč by jim potom měla věřit veřejnost?

Na výdajové straně je pohled ještě smutnější. Mohli jsme slyšet před dvaceti minutami pana ministra na tiskové konferenci, že věří, jak se to bude zlepšovat. Nebude se to zlepšovat. Dále porostou provozní výdaje, dál porostou mzdové objemy, dál bude výdajová strana vypadat tak, že byť možná vláda na konci roku 2017 vykáže mírné zlepšení proti mimořádně špatnému rozpočtu, který jste schválili před chvílí, stále budeme ještě strukturálním saldem vysoko přes 1 %, tedy absolutně mimo kritéria fiskálního kompaktu, ke kterému se vláda hlásí. Říká - chceme být proevropští, chceme přistoupit k fiskálnímu kompaktu, ale ve svých číslech dokazujeme, že se skutečným obsahem fiskálního kompaktu nechceme mít opravdu nic společného.

Když čísla přeložíme do toho, co vláda hodlá dělat, asi nejspravedlivější hodnocení je, že nehodlá dělat nic, nebo rozhodně nehodlá dělat nic, co by přineslo nějaké konkrétní výsledky. Všechna slova, která tady pan ministr pronáší o zvyšování daní, nenajdeme ve skutečných číslech, která tady budete schvalovat. Jinými slovy - pan ministr jim nevěří a nemyslí si, že z toho něco bude. Možná vám teď říká: třeba ale budeme překvapeni a bude to lepší, než vám teď navrhuji. Pokud ale on sám tomu nevěří a nevěří tomu do té míry, že to tam není ochoten zakomponovat a není ochoten tyto příjmy předpokládat, tak proč chce, aby tomu věřila Poslanecká sněmovna a tím méně proč chce, aby tomu věřila veřejnost? U výdajů je to totéž. Vláda nebude mít odvahu k žádnému systémovému strukturálnímu kroku do výdajů, neudělá nic, co by hrozilo nepopulárním krokem, všechny kroky, které bude dělat, bude dělat pro svůj okamžitý líbivý politický efekt, bohužel na úkor budoucnosti. To je střednědobý výhled, který nelze podpořit. (Potlesk.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Mračková Vildumetzová (ANO): Ministr Rakušan a jeho lži o migračním paktu

11:04 Mračková Vildumetzová (ANO): Ministr Rakušan a jeho lži o migračním paktu

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k migračnímu paktu.