Kalousek: Vysoká škola SNB má tu nejhorší možnou pověst

10.09.2014 12:30

Projev na 14. schůzi Poslanecké sněmovny dne 10. 9. 2014.

Kalousek: Vysoká škola SNB má tu nejhorší možnou pověst
Foto: Hans Štembera
Popisek: Miroslav Kalousek

Děkuji za slovo, pane předsedo. Vážené dámy, vážení pánové, dobré ráno.

Dovolte mi, abych vás pokud možno stručně seznámil se stanoviskem poslaneckého klubu TOP 09 a pokusil se vás přesvědčit, zda byste nezvážili alespoň některé pozměňující návrhy, které zazněly ve druhém čtení.

Za prvé chci potvrdit, že byla dodržena politická dohoda, kterou považujeme za mimořádně důležitou a prospěšnou vzhledem k dalšímu vývoji ve státní správě, která snad přinese stabilitu a pravidla, která tam do této doby nebyla úplně jasná, pokud nějaká byla.

Za druhé bych se rád vyjádřil k pozměňujícímu návrhu pana Radima Fialy, který navrhuje vypustit tzv. politické náměstky. Jen upozorňuji, že tento termín zákon nezná, ale vžilo se to a říkejme tomu tak. Neexistenci politických náměstků jsme požadovali i my. Byl to dokonce náš písemný požadavek a při jednáních, která jsme vedli s vládní koalicí, nám nakonec po několika jednáních nezbylo v zájmu společné dohody, než akceptovat poměrně pevné stanovisko koalice stran pánů Babiše, Bělobrádka a Sobotky, kteří prostě trvali na zachování politických náměstků. Myslím, že je potřeba naprosto jasně vědět - tady bylo jasné stanovisko stran Babiše, Bělobrádka a Sobotky, kteří si tento zákon neuměli představit bez politických náměstků.

A protože každá politická dohoda vyžaduje nějaký kompromis, došlo ke kompromisu a my jsme v tomto bodě ustoupili. A jsme připraveni spolu s vládní koalicí tuto dohodu dodržet, předpokládáme však, že bude vládní koalice ve svém názoru jednotná. Pokud by vládní koalice ve svém názoru nebyla jednotná, pak bychom to chápali jaksi jako nedodržení dohody a vrátíme se rádi ke svému původnímu názoru a rádi podpoříme návrh pana poslance Fialy, protože si to myslíme také. Ale respektujeme tady dohodu a slib, který jsme dali stranám pánů Babiše, Bělobrádka a Sobotky.

Dále si vás dovoluji požádat, abyste se zamysleli nad pozměňujícími návrhy, a sice E1 a E2 pana poslance Daniela Korteho. Dvacet pět let po listopadu 1989 - toto výročí oslavíme letos - se rozhodně nedomníváme, že by znamenalo jakýkoliv problém pro státní správu, kdyby přestala být uznávána jako odpovídající vzdělání Vysoká škola SNB jako uznané vysokoškolské vzdělání. Fakulta Vysoké školy SNB má tu nejhorší možnou pověst jako líheň budoucích příslušníků represivního komunistického režimu. Jestliže 25 let po listopadu 1989 uznáme, že to je odpovídající vzdělání pro státní správu demokratického státu, myslím si, že se v mnohém vysmějeme odkazu té listopadové revoluce, jejíž 25. výročí budeme slavit.

Druhý pozměňující návrh pana poslance Korteho je pragmatičtější a možná pro někoho i lépe pochopitelný. Ale tady znovu prosím, abyste zvážili význam zrušení výsluh příslušníků bezpečnostních sborů po dobu služebního poměru. Uvědomme si, prosím, že výsluha pro služebníka bezpečnostních sborů nemá žádný jiný význam než vyrovnání handicapu při startování druhé kariéry, na kterou už ten příslušník není fyzicky vybaven. Je to celkem logické. Hasič, voják z povolání, příslušník jednotky URNA, který pro výkon svého povolání musí být také fyzicky vybaven, někdy mezi 40. a 50. rokem své povolání, kterému se do té doby věnoval třeba dvacet, pětadvacet let, musí opustit a začíná někde od nuly, zatímco jeho vrstevníci si plynule budovali postavení a kariéru ve svém civilním životě, a on je logicky v handicapu. Ta výsluha má ten handicap vyrovnat. Jestliže ale při tom povolání, které vykonával v bezpečnostních sborech získal dotyčný takovou kvalifikaci, že zvítězí ve výběrovém řízení a stane se úředníkem státní správy, bude vykonávat kvalifikovanou práci stejnou jako jeho kolegové a jeho příjmy od státu budou v tu chvíli o 25, 30 tisíc, 20 tisíc vyšší než jeho kolegy, který vykonává stejnou práci, je to mimořádně demotivující na příslušném pracovišti a popírá to ten původní význam výsluhy, která má vyrovnávat handicap.

Moc vás prosím, není jediný důvod, aby bývalý příslušník bezpečnostních sborů, který získal takovou kvalifikaci, že může vykonávat službu ve státní správě podle tohoto zákona, který budeme schvalovat, pobíral ještě výsluhu na vyrovnání handicapu, kterou podle smyslu zákona, ze kterého výsluha plyne, má brát. Bude brát dva příjmy od státu za stejnou práci. Nemá to žádný smysl.

Rovněž tak vás velmi prosím o zamyšlení nad pozměňovacími návrhy, které předložil pan poslanec Plíšek, které se týkají rotací jak státních tajemníků, tak rotace náměstků pro řízení sekce, ředitelů odborů a vedoucích oddělení v příslušných činnostech, které jsou v onom pozměňovacím návrhu vyjmenovány. To není nic, co bychom si vymysleli, nebo co by pana poslance Plíška napadlo. To je osvědčený model z řady služebních zákonů zemí Evropské unie a zejména je to osvědčený model ve službě úředníků Evropské komise. Evropská komise pro své úředníky používá systém povinné rotace a deklaruje to jako jeden z nejúčinnějších protikorupčních nástrojů, protože povinná rotace po čtyřech nebo pěti letech je samozřejmě velmi účinný, přirozený a obecný systémový nástroj proti tomu, aby se vytvářely klientelistické vazby na některých neuralgických místech úřadů státní správy. Prosím poslance vládní koalice, aby uvážili, zda v okamžiku, kdy verbálně bojují proti korupci ze všech sil - na skutečné činy zatím čekáme, ale verbální boj se vede velmi houževnatě - zda by nechtěli tento verbální boj podpořit také opravdovým činem a podpořit tento protikorupční nástroj, který sama Evropská komise jako protikorupční nástroj velmi doporučuje a sama ho používá.

Konečně dovolte, abych se přimluvil jménem klubu TOP 09 za pozměňovací návrhy paní poslankyně Věry Kovářové, a sice rozšíření výluky z působnosti zákona na předsedu SÚJB. Předseda SÚJB je v úplně jiné pozici než běžný státní úředník a myslím, že běžela dlouhá diskuse. Renomé českého SÚJB je takové, že bychom se velmi báli ohrozit ho touto regulaci a čekali systémem pokus-omyl, zda to bude nebo nebude mít dopad na kvalitu. Nechme kvalitu SÚJB v současné výjimečně vysoké a mezinárodně uznávané pozici a nedělejme experimenty s její regulací, která zejména pro předsedu SÚJB je velmi nevhodná úplně stejně jako pro předsedu statistického úřadu.

A konečně pozměňovací návrh paní poslankyně Kovářové, týkající se situace, kdy v případě, že dojde k nárůstu tarifů a nebudou k dispozici mzdové prostředky, což je situace, která se může odehrát, že dojde ke snížení již přiznaného osobního příplatku. To je mechanismus, který předpokládá, že ustoupíme odborům a zvýšíme tarify a protože nemáme peníze, tak sebereme osobní příplatky a půjdeme cestou nikoli podpory výjimečných výkonů, ale půjdeme cestou nivelizace, demotivujícího rovnostářství. Stranou dokonce ponechávám, že existují judikáty Ústavního soudu, které odebrání již přiznaného osobního příplatku pokládají za protiústavní, ale to není ten hlavní argument. Hlavní argument je, že chceme přece výkon a efektivitu ve státní správě a řešit situaci nedostatku finančních prostředků tím, že těm méně výkonným přidáme a těm výkonnějším sebereme, je cesta zpátky, nikoli kupředu.

Proto vás velmi prosím, abyste zvážili všechny tyto pozměňovací návrhy, nicméně odpovědně za nás všechny prohlašuji, že bez ohledu na to, jak dopadne hlasování o těchto i dalších pozměňovacích návrzích, které byly nad rámec dohody, při dodržení politické dohody jsme připraveni aktivně tento návrh zákona podpořit. Děkuji za pozornost. (Potlesk v pravé části sálu.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PSP ČR

Mgr. Lucie Potůčková byl položen dotaz

Jak je to s tou výjimkou?

I kdybysme pro teď měli výjimku z migračního paktu. Na jak dlouho by platila? Jak dlouho předpokládáte, že tu budou uprchlíci z Ukrajiny? Co když se z nich po čase stanou občané ČR? A proč bysme měli mít výjimku zrovna my, když uprchlíci (ne třeba z Ukrajiny) jsou i v jiných státech, ale třeba Ukraj...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

15:14 Jurečka (KDU-ČSL): Plán, jak pomoci naplnit peněženky pracujících rodin

Komentář na svém veřejném facebookovém profilu k prorodinné politice KDU-ČSL