Kalousek: Za tzv. škrtacího rozpočtu věda a výzkum prioritou byla. Teď je Popelkou

07.12.2016 19:46

Projev na 53. schůzi Poslanecké sněmovny dne 7. 12. 2016

Kalousek: Za tzv. škrtacího rozpočtu věda a výzkum prioritou byla. Teď je Popelkou
Foto: Hans Štembera
Popisek: Předseda TOP 09 Miroslav Kalousek

Děkuji za slovo. Nezpochybňuji, pane místopředsedo vlády čísla, která jste tu prezentoval. Dokonce ani nezpochybňuji vaši upřímnou snahu získat na vědu a výzkum maximum prostředků. Ale nemusíme mluvit jenom o konkrétních číslech. Mluvme skutečně o prioritách. V dobách dluhové krize státu, kdy bylo skutečně nezbytné šetřit, ať už se to komu líbilo nebo nelíbilo. Jediná kapitola, kde se absolutně nekrátilo naopak kde se mírně posilovalo, byla kapitola věda a výzkumu. A přesto, že tam prostředků nebyl dostatek, byla to jednoznačná priorita, protože na tu jsme nesahali, tam naopak jsme trvali na růst.

V okamžiku ekonomicky dobrých časů, o kterých jste se nezasloužili, ale o to se nechci přít, v okamžiku ekonomicky dobrých časů, kdy si navíc ještě dovolujete vysoce deficitní rozpočet, kdy roste opravdu všechno, tak nelze mluvit o vědě a výzkumu, jako o prioritě, když roste o pouhých 500 miliónů, zatímco o desítky miliard rostou úplně jiné položky, které opravdu neslouží budoucí konkurenceschopnosti státu. Ať už jsou to platy pro tisíce nových úředníků a desetitisíce nových státních zaměstnanců. Ať už jsou to deseti miliardová navýšení sociálních dávek a nebo ona nejrychleji rostoucí položka neinvestiční, opakuji neinvestiční dotace podnikatelským skupinám. To jsou priority. Ne věda a výzkum. Za toho tzv. škrtacího rozpočtu, věda a výzkum priorita byla. Teď je Popelkou, protože priority dáváte jinam. A to neokecáte jakoukoliv tabulkou, jejíž konkrétní čísla nezpochybňuji.

Dámy a pánové, já vás nechci dlouho zdržovat podrobným zdůvodňováním, proč TOP 09 nemůže návrh tohoto rozpočtu podpořit. To jsem konečně učinil z tohoto místa při prvním čtení, když Sněmovna již schvalovala bilanci a saldo. Učinil jsem tak na videokonferenci, takže si dovolím odkázat s podrobným zdůvodněním a rozebráním struktury rozpočtu, jak fiskální, tak strukturálního salda na stenozáznam z prvního čtení, popř. na své internetové stránky.

Přesto mi dovolte několik stručných slov, abych připomněl, proč z našeho pohledu tento rozpočet není možné podpořit.

Kdyby sem dnes přišel nestranný rozpočtář z druhé části zeměkoule, který by byl zcela nepoučen o politických poměrech v České republice a zběžně by pohlédl na průběžné saldo roku 2016 a saldo na rok 2017, které se chystáte schválit, určitě by ho napadlo, že vláda České republiky v příštím roce očekává nějakou významnou enviromentální katastrofu, válečný konflikt, popřípadě selhání bankovního systému. Těžko hledat jiné racionální důvody, kterými by se dal zdůvodnit pohled na panem ministrem a panem prezidentem tolik vychvalovaný přebytek listopadu 2016 a pohled na plánovaný deficit roku 2017, byť vláda - a my s ní souhlasíme - předpokládá i v příštím roce hospodářský růst a vyšší příjmy než v roce letošní.

Neexistuje žádný racionální důvod odpovědné rozpočtové politiky takovýmto dramatickým způsobem navýšit celkovou úroveň výdajů, dokonce tak, že vláda - a měla pro to podporu svých vládních poslanců - předpokládané výdajové limity zvýšila na příští rok o 30 miliard korun a tak si skutečně zajistila ty výdaje, které se jí chystáte schválit, aniž bychom opravdu tušili proč, protože tam žádný racionální důvod odpovědné politiky není. Slyšíme od vlády, že ty důvody jsou investice, bezpečnost, vzdělání, věda a výzkum. Ale když se pak podíváme na ta čísla, no tak nejsou, protože prioritami jsou ty položky v rozpočtu, které rostou nejrychleji, a ty objemy, které opravdu vyplní ten rozpočtový deficit. Když se podíváme, proč ta vláda potřebuje deficitní financování, tak ty nejrychleji nejmasivněji rostoucí položky nejsou věda a výzkum, nejsou to investice, jsou to především objem platů na neuvěřitelných 30 tisíc nových státních zaměstnanců, z nichž tisíce jsou úředníci. Jsou to sociální dávky a jsou to neinvestiční dotace vybraným podnikatelským skupinám, kdy tedy všichni obyvatelé v České republice, dokonce i ti, kteří dnes zavírají své restaurace a chystají se zavřít své krámy kvůli již neúnosné represi a regulaci, tak my všichni přispějeme těm vybraným podnikatelským skupinám, kterým bude lépe. Ano, to jsou nejrychleji rostoucí položky, to jsou skutečné priority vašeho rozpočtu. Na to potřebujete ten deficit.

Pan ministr financí řekl, že rozpočet na příští rok je z mnoha hledisek průlomový. Ano, z mého pohledu skutečně průlomový je. Je průlomový ze dvou hledisek. Ještě nikdy se nestalo od roku 1990, kdy nějaká vláda zcela otevřeně a jednoznačně navyšuje počty svých zaměstnanců tak razantně a rychle jako vaše vláda. Všechny vlády se snažily v minulosti alespoň říkat, když už to neudělaly, že se snaží o úspornou státní správu a úsporný stát v oblasti mezd, které jsou z rozpočtu. Vy jste dokázali tu armádu rozšířit o 30 tisíc a logicky se musí občan zeptat, co se tedy zlepšilo.

Jestliže jste přijali do zaměstnání 30 tisíc nových státních zaměstnanců, tedy na konci roku 2017 to číslo bude překročeno, opravdu když jsou to tisíce úředníků, tak se zlepšila úroveň státní správy? Opravdu občan cítí, že je obsluhován ochotněji, rychleji, efektivněji, anebo je jenom více šikanován.

Říkáte, že bylo potřeba přijmout tisíce učitelů. Dobrá, bylo to vaše rozhodnutí a vaše rozpočtová priorita. Opravdu je to vyváženo zvýšením kvality vzdělání v České republice? A takhle můžeme pokračovat. Není to náhodou tím, že za stejnou kvalitu veřejných služeb najednou budeme platit ročně o 20 miliard víc, aniž bychom dostali jako občané navíc tu kvalitu? Tak v tom je to průlomové.

Ten druhý průlom je, že po třech docela dobrých časech, kdy vláda po prudkém zhoršení strukturálního salda v roce 2014 přece jenom přikročila k jeho postupnému zlepšování v letech 2015 a 2016. Tam nalezneme pozitivní vývoj. Strukturální saldo v roce 2015 bylo lepší, než bylo v roce 2014 a v roce 2016 bude lepší, než bylo v roce 2015. Přestože příští rok očekáváme hospodářský růst, dochází k prudkému zhoršení strukturálního salda, aniž bychom očekávali enviromentální katastrofu, válečný konflikt, systémové selhání bankovního sektoru a aniž byste skutečně ty prostředky věnovali na ty investice. Ne, vy je opravdu věnujete jenom na okamžitou spotřebu, která žádným způsobem neposlouží budoucí konkurenceschopnosti České republiky.

Je to rozpočet s neoprávněně a nestydatě vysokými výdaji vůči veřejnosti a vůči vysokým poplatníkům a je to rozpočet, který vás skutečnými a doložitelnými čísly usvědčuje z nepravdy, když pojmenováváte jeho priority. Ta čísla říkají něco jiného, než říkáte vy, když ho obhajujete. A to jsou zásadní důvody, proč nelze tento rozpočet podpořit, jakkoliv chápeme, že země nějaký rozpočet potřebuje.

Děkuji za pozornost. (Potlesk z lavic napravo.)

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

migrační pakt

Paní poslankyně mám tento dotaz. Je vůbec možné, aby ministr vnitra Rakušan schválil migrační pakt v Bruselu, aniž by to předtím projednala poslanecká sněmovna. Vy poslanci, které jsme si my občané zvolili, aby vedli a spravovali tuto zem, ku prospěchu nás občanů, kteří si vás platíme, přece nejde o...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Peksa (Piráti): Namísto pomoci zemědělce čeká zmatek a nejistota

19:05 Peksa (Piráti): Namísto pomoci zemědělce čeká zmatek a nejistota

Evropským parlamentem prošla opožděná reakce na zemědělské protesty. Návrhy byly ale šité horkou jeh…