Klaška (KDU-ČSL): Návrh státního rozpočtu je prorůstový, Kalousek nerespektuje ekonomické cykly

21.10.2014 22:06

Na včerejší tiskové konferenci a před tím na jednání rozpočtového výboru dne 8. 9. 2014 kritizoval poslanec Kalousek návrh státního rozpočtu, jako nejhorší za posledních pět let.

Klaška (KDU-ČSL): Návrh státního rozpočtu je prorůstový, Kalousek nerespektuje ekonomické cykly
Foto: Redakce
Popisek: starosta Šlapanic Jaroslav Klaška, KDU-ČSL

Namítal, že není úsporný, že není šetrný, že je navrženo málo peněz na investice a také že stagnují finanční prostředky na vědu, výzkum a inovace. Své vyjádření k tomu dalo včera ministerstvo financí.

Musíme konstatovat, že bývalý ministr financí Kalousek svou fiskální politikou nerespektovat aktuální fázi ekonomického cyklu. Prováděl restriktivní fiskální politiku (tedy škrtal) ve jménu snižování státního dluhu, i když byla země v recesi. V podstatě procyklickým opatřením uvrhnul zemi do druhé fáze recese v době, kdy okolní země již prokazatelně rostly v HDP, zejm. Německo, které je naším největším obchodním partnerem i tahounem. Díky tomu byla nezaměstnanost na úrovni cca 7-8 % o rok déle. (Pro informaci: 4% roční nezaměstnanost činí cca 240 tis. Nezaměstnaných; každému stát průměrně vyplatí 120 tis. Kč ročně, což je celkem 28,8 mld. Kč).

„Skvělý“ byl rok 2009

Nečasová vláda krizi v počátcích bagatelizovala a tvrdila, že ČR se její dopady vyhnou, protože máme samostatnou měnu (a zodpovědnou vládu). Důsledkem této první fáze byl rozpočet roku 2009, který ukázal naprosto chybný odhad vývoje situace ze strany zejména M. Kalouska. Pokud tedy dnes tvrdí, že letošní rozpočet je nejhorší za posledních pět let, dobře ví, proč uvádí právě pět let a nikoli třeba šest. To by totiž připomenul právě rok 2009, kdy byl rozpočet schválen s deficitem 38,1 mld Kč (v průběhu roku byl navýšen na 52,2 mld.), zatímco skutečným výsledkem za r. 2009 byl schodek 192,4 mld. Kč. V historii samostatné ČR se takový omyl nikomu jinému nepovedl a mezi „špičkové“ výkony se řadí i na úrovni EU.

Ne všechny výdaje jsou prorůstové

Obecně je sporné rozdělovat výdaje na ty, které se „prorůstově“ investují a na ty, které se „projí“. Investice sama o sobě nemusí být nijak zvlášť prorůstová – velmi záleží na její smysluplnosti, návratnosti, úspornosti provedení atd. Pokud stál tunel Blanka o 10 mld. korun víc, než se předpokládalo, došlo sice statisticky ke zvýšení investic, málokdo to však bude považovat za prorůstový efekt pro ekonomiku. Pokud se při stavbě dálnice udělají tři zbytečné výjezdy a tunel místo mírného stoupání, také jde sotva o rozumný výdaj – ačkoli opět platí, že účetně vzato jde o investici.

Pokud jde o hodnocení celkové výše investic, je navíc nutné brát v úvahu dvě důležité okolnosti. První je skutečná schopnost schválené investice vyčerpat, která souvisí s jejich připraveností a kvalitou řízení investujících institucí. Pokud tyto předpoklady nejsou naplněny, mohou být investice schváleny vyšší, ale skutečné čerpání je pak výrazně pod schválenou částkou, jako tomu bylo v minulých letech (zde viz reakce MF). Druhou významnou okolností je fakt, že investice nejsou financovány výhradně ze státního rozpočtu, ale do značné míry také z jednotlivých fondů (zejména Státního fondu dopravní infrastruktury) a z fondů EU. Pro srovnání návrhu rozpočtu a investic v předchozích letech je proto nutné porovnávat skutečné čerpání v minulosti ze všech těchto zdrojů s obdobnými předpokládanými zdroji pro rok příští. V tomto srovnání se rozpočet nijak investičně podhodnocený nejeví, ale také tady rozhodne skutečná schopnost prostředky efektivně čerpat.

Stejně tak zjednodušující je tvrdit o nějakém výdaji, že se projí pouze proto, že nejde o investici. Zvýšení platů státních zaměstnanců, důchodů a dávek znamená možnost zvýšení spotřeby domácností a tím pozitivní efekt pro celou ekonomiku, která je – navzdory vysokému podílu exportu – do velké míry závislá na domácí poptávce. Je nesporně nutné, aby tento nárůst byl adekvátní možnostem rozpočtu, ale to v případě tohoto návrhu rozpočtu porušeno není. Schodek se dramaticky nezvyšuje a zároveň dochází k výše zmíněné kompenzaci škrtů (případně nízkého nárůstu) z let minulých.

KDU-ČSL: Návrh rozpočtu podporuje hospodářský růst a podporuje zaměstannost

Návrh rozpočtu je prorůstový, protože svojí základní strukturou podporuje hospodářský růst a jeho stabilizaci v současné fázi ekonomického cyklu křehkého oživení ekonomiky s mnoha riziky a tím podporuje i zaměstnanost. V tom je jeho největší přínos. Návrh rozpočtu také přiměřeně reaguje na procyklické škrty minulých politických vlád, které způsobily či přispěly k návratu ekonomické recese v letech 2011 až 2013. KDU-ČSL není pro nadměrné zadlužování, ale v současné situaci, či fázi ekonomického cyklu souhlasíme s parametry rozpočtu.

Návrh rozpočtu podporuje prorůstové faktory, což jsou:

- Investice: Důležité je, že reálně lze proinvestovat pouze tolik peněz, kolik je připraveno veřejných investic, zejm. do infrastruktury. To je však otázka na minulé vlády, kolik připravily investic v letech 2010 až 2013, popř. dříve. Do investic jsou zapojeny národní zdroje na rok 2015 (cca 75 mld. Kč), nároky z r. 2014 (cca 10 až 20 mld. Kč) a dotace z EU až 54 mld. Kč. Včetně dotací zemědělcům (cca 34 mld. Kč) je to až 88 mld. Kč. Celkem se jedná až o 140 mld. Kč bez zemědělských dotací. Bylo by skvělé, kdyby se podařilo je všechny účelně a hospodárně proinvestovat, což se zcela jistě v ekonomice projeví. Účelnost a hospodárnost jsou další důležité hodnoty (parametry) vynaložených peněz.

- Věda výzkum a inovace: Důležité podle našeho názoru je nutnost vzít v úvahu efektivitu vynakládaných prostředků. Jestliže investujeme do vědy, výzkumu a inovací cca 27 mld. Kč a v patentové ochraně dlouhodobě získáváme pouze 1,7 mld. Kč, je třeba se zaměřit také na efektivitu vynakládaných prostředků. Je třeba podpořit úspěšné obory, ve kterých jsme nadprůměrní a důkladně se podívat na obory ostatní, pochopit jejich význam a potenciál.

- Spotřeba domácností: je standardní a důležitou makroekonomickou složkou každé země. U nás vytváří cca 50 % HDP. Nelze ji šmahem odsoudit jako projídání. To by byla populistická fabulace. Tato vláda a tento návrh SR obrací atmosféru nedůvěry a skepse v další hospodářský vývoj do atmosféry konce ekonomické recese a povzbuzení spotřeby domácností a jejich soukromých investic. Vrací také důvěru v budoucí ekonomický vývoj. Je třeba také uvést, že se lidem vrací část nadměrné finanční restrikce, protože oni nesli na svých bedrech tíhu ekonomické recese.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: kdu.cz

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maříková (SPD): V4  je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

23:07 Maříková (SPD): V4 je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k Visegradské čtyřce.