Je to zákon o střetu zájmů, který členům vlády zakazuje podnikání a členství ve statutárních a dozorčích orgánech podnikající právnické osoby. Moravec nebyl schopen proti Rychetského výroku upozornit na pravý stav věcí. Uvedl jen ústavní úpravu z Ústavní listiny první Československé republiky, že žádný člen vlády nesměl být členem představenstva nebo dozorčí rady, ani zástupcem akciových společností a společností s ručením omezeným, pokud tyto společnosti se zabývaly činností výdělkovou. Redaktor, který o platné úpravě mlčel, zřejmě chtěl zdůraznit, jak to za první Československé republiky bylo upraveno a nyní taková úprava chybí. Ovšem obsah úpravy z období první Československé republiky a naší je totožný. Dříve to stanovila ústava a dnes na základě ústavního zmocnění zákon o střetu zájmů.
Podstatou je angažmá ministra financí Andreje Babiše. Obě právní úpravy, současná i původní československá, mu působení ve vládě umožňují. Obě mu totiž zakazují být členem představenstva a dozorčí rady Agrofertu. V těchto orgánech Babiš není. Jako ministr zůstal „pouhým“ jediným akcionářem. Jako akcionář Agrofert skrze manažery ovládá. Jeho ministerský plat jej nezajímá a část bohatství získá například tím, že stát nařídí v pohonných hmotách do aut povinné podíly z biopaliv. Zákaz účasti v orgánech obchodních společností členům vlády je k ničemu, pokud takovou společnost vlastní.
Demokracie je soutěž o veřejné funkce. Aby se neomezila na bohaté, byly zavedeny platy veřejných funkcionářů. Pro dnešní i minulé Babiše plat ministra či poslance nic neznamená. Ovšem nemajetní se mohou věnovat politice jen, pokud za ni dostanou plat. Útoky na poslanecké platy jsou útoky na možnost účasti v politice i jiných než bohatých. Do demokratické soutěže patří účast chudých i bohatých. Není možné zakazovat bohatým účast v politice, pokud stát má zůstat demokratický. Nutit je k formálnímu převodu akcií na spřízněné osoby k ničemu nepovede. Navíc proč převádět jen akcie, proč ne jiný majetek – např. zemědělské statky?
Považuji působení Agrofertu a jeho politické divizi ANO ve vládě za zhoubné. Tragické je, že mu podíl na vládní moci umožnilo Sobotkovo vedení sociální demokracie. Andrej Babiš má však právo být poslancem a ministrem i jako bohatý člověk. Rozhodující je názor voličů, zda jim to vadí. Právní regulace v demokratickém státě nemůže nahradit rozhodnutí voličů o tom, kdo má zasednout v parlamentu a vládnout.
Ukázala se i novinářská bída pražské České televize, když v Moravcově debatě, kde se značná část věnovala kritice advokacie, nebyl nikdo z advokacie. Debata nebyla vyvážená. Redaktor nebyl schopen na nepravdivý výrok Rychetského reagovat a neuvedl, že citovaná československá úprava platí i dnes. A na to platíme televizní daň.
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV