Kubíková (R2014): Nekompetentnost končícího vedení Prahy

17.09.2014 8:49

Politické vedení hlavního města Prahy termínem i obsahem posledního jednání zastupitelstva, které se uskutečnilo ve čtvrtek 11. 9., potvrdilo svoji nekompetentnost řídit toto město hned z několika důvodů.

Kubíková (R2014): Nekompetentnost končícího vedení Prahy
Foto: RESTART 2014
Popisek: RESTART 2014

Anketa

Pro komunální volby v Praze se formují nová hnutí. O jakém jste doposud slyšeli?

7%
hlasovalo: 2309 lidí
Ačkoliv na stole ležela řada nedořešených problémů, zvolil primátor Hudeček a jeho kolegové pohodový prázdninový režim s tříměsíčním intervalem mezi posledními zasedáními zastupitelstva, a to i přesto, že se jednalo o zasedání poslední. Nic nebránilo například termínu koncem srpna a následnému zářijovému, kdy mohlo mít jednání důstojný závěrečný charakter, namísto exhibice hlouposti, populismu a účelových prohlášení.

Samotný obsah, kdy byla ponechána řada zásadních rozhodnutí až na konec „vládního“ období, je ukázkou pokleslé politické morálky a etiky. To se prostě nedělá. Kdysi platívalo, že co se nestihne do června (při podzimních komunálních volbách, samozřejmě), už se k projednání do Zastupitelstva hlavního města Prahy nedostane. Zaseknout budoucí politické vedení města řadou tvrdých opatření, například ve finanční oblasti, je škodolibost, stejně tak jako nedokončená a vleklá jednání a nedořešené soudní spory a jednání, ať se jedná o tunel Blanka, Opencard, či nájem Škodova paláce. V rámci těchto kauz „létají“ vzduchem stamiliony. Noví nástupci vedení Prahy budou mít poměrně zúžený manévrovací prostor.  Jak už jsem napsala – po nás potopa! Asi také proto s tak rozjasněnou tváří vrací TOPka Prahu.

Pražské zastupitelstvo po dlouhé diskuzi schválilo Aktualizaci zásad územního rozvoje, které se týkají hlavních směrů řešení územní problematiky, tedy i trasy vnějšího tzv. Pražského, silničního okruhu města, paralelní dráhy na ruzyňském letišti a koridoru vysokorychlostní dráhy železnice. Aktualizace zásad územního rozvoje je krok povinný ze zákona a pro územní plánování vysoce důležitý. Bez jejich schválení nelze zpracovat nový územní plán, neboť ten musí být v souladu s těmito zásadami jako nadřazenou územně plánovací dokumentací. Problém je v trestuhodné liknavosti pana primátora Hudečka, protože práce na aktualizaci byly zahájeny v roce 2011. Kvůli pomalému postupu bez pevně stanoveného harmonogramu a s absencí osobní angažovanosti pana primátora potkal tento dokument několik novelizací zákonných předloh, musel být dopracován. Nicméně poslední verze, již projednaná s připomínkami, opět „odpočívala“ stranou politického zájmu, úředníky byla zpracovávána více než rok! Přitom pan primátor hlásal mohutné práce na svém pomníku - takzvaném „metropolitním plánu“, který stavěl, lapidárně řečeno, bez základů.

Pražský okruh je spíše politickým než odborným problémem. Přes deset let dohodnutá stopa i se Středočeským krajem, a ve čtvrtek v zásadách územního rozvoje schválená, je pro řešení dopravy v Praze zásadní. Vzdálenější umístění by jistě vykazovalo dopravní ruch. Při objezdu Prahy by nikoho nemotivovalo vzdálené kroužení a doprava by se tlačila radiálami na okruh městský, což je absolutně nepřípustné.  Systém kodifikovaný v územním plánu, který byl schválený 9. 9. 1999 s účinností od 1. 1. 2000, měl smysl. Byl dopravními zátěžemi ověřen, předcházela mu mnohaletá diskuze, zpracování a posuzování variant. Možná z pohledu dneška je pouhým kompromisem mezi špatnými řešeními, ale tak už to u demokracie je. A je-li rozestavěna jedna část systému, není úplně v pořádku zásadně měnit myšlenku. Samozřejmě, že je to rovněž ukázka toho, jak zájem celku musí být nadřazen partikulárním zájmům. Škoda, že se výstavba okruhu u Ruzyně – stavby 518, 519 nerealizovaly již na začátku 3. tisíciletí – po roce 2000. Od té doby došlo i k rozšíření nedoporučené a nekoncepční výstavby, kvůli níž se obyvatelé nyní ozývají.

Obdobná situace je s paralelní dráhou letiště. K tomu, aby Praha neztratila pozici atraktivního evropského centra, musí být lehce dostupná a dlouhodobě se se zkapacitněním letiště počítalo. Nemyslím, že je doba na hrdinství a že si naše ekonomika může dovolit přijít o pracovní příležitosti a finanční přínosy spojené s rozšiřováním letecké dopravy a doprovodných služeb. Samozřejmě, že obcím, které jsou částečně postiženy blízkým rozvojem, přísluší nějaká forma kompenzace. (Pokud se ovšem jedná skutečně o postižení oblasti, není-li náhodou předpokládaný rozvoj spíše zhodnocením území.) Ale to jsou již konkrétní případy, které je určitě třeba řešit projektově, finančně, stavebně a motivačně v předstihu.

Z titulu vysoké potřebnosti Pražského okruhu pro celé fungování dopravy v Praze je třeba si dobře pamatovat slova premiéra Sobotky a trvat na jejich uskutečnění. Premiér se totiž vyslovil pro dostavbu tohoto okruhu, konkrétně i pro stavbu 511 mezi D1 a Běchovicemi. Doprava v Praze nebude bez funkčních okruhů uspokojivě dořešena.

Ing. Světlana Kubíková,
kandidátka hnutí Restart 2014 na primátorku hl. m. Prahy

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: RESTART 2014

Ing. Klára Dostálová byl položen dotaz

osobnosti ANO

Dobrý den, paní Dostálová, překvapil mě průzkum, podle kterého vás řada lidí nezná. Je pravdou, že já se o politiku dost zajímám a díky PL vás i znám. Ale napadá mě jedna věc, není chybou, že za ANO vystupují stále ti stejní? Babiš-Schillerová-Havlíček, občas vy nebo pan Nacher? Není potřeba, aby ge...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Prokšanová (KSČM): Ukrajina do EU? Nemyslím si...

6:04 Prokšanová (KSČM): Ukrajina do EU? Nemyslím si...

Měla by se země zmítaná vojenským konfliktem, potlačující politickou opozici, cenzurující média a to…