„Veřejná správa se řídí hlavně správním řádem. Hned v jeho úvodu je napsáno, že jde o službu veřejnosti. Úředníci by k občanům měli být vstřícní, ohleduplní a měli by vám pomoci uplatňovat vaše práva. Tato ustanovení většina úředníků v životě neviděla, anebo na ně rychle zapomněla,“ povzdechla si Lompejová, podle které se někteří úředníci chovají k lidem arogantně a nevstřícně.
Jako velký problém vnímá i skutečnost, že proti chování státních úředníků se nelze účinně bránit. Posuzování stížností je totiž hodně problematické. „Vyšší orgány státní správy rozhodují pouze na základě výpovědí a stanovisek úředníků. Pokud jsou akceptována fakta od úředníků, pak by měli dostat prostor i občané. Tyto praktiky přitom přejímá i veřejný ochránce práv,“ kroutí hlavou Lompejová, která si názor utvořila na základě vlastních zkušeností i poznatků dalších lidí.
Samospráva je na tom stejně
Obdobná situace panuje v samosprávě. Například napajedelské úředníky k lepším výkonům netlačí ani systém odměňování. „Odměny jdou plošně nezávisle na tom, jak který úředník pracoval. Odměny by se měly vyplácet na základě konkrétních výsledků, které úředník měl. Ideální by byla nějaká zpětná vazba od občana, který s úředníkem přichází do styku. Nicméně by mohl nastat ten problém, že by si úředníci mohli dělat naschvály a svou neochotu či nečinnost svádět na jiné, například nadřízené úředníky. Proto by se ještě měli mezi sebou úředníci hodnotit navzájem. Tím by se dal získat ucelenější přehled, jak kdo pracuje,“ myslí si napajedelská zastupitelka.

Tento článek je uzamčen
Článek mohou odemknout uživatelé s odpovídajícím placeným předplatným, nebo přihlášení uživatelé za Prémiové body PLPřidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV