MF: Pokladní plnění státního rozpočtu za leden 2015

02.02.2015 16:20

K 31.1.2015 dosáhly celkové příjmy státního rozpočtu 111,0 mld. Kč, celkové výdaje 82,4 mld. Kč a přebytek hospodaření 28,6 mld. Kč (v lednu 2014 vykázán přebytek 45,0 mld. Kč).

MF: Pokladní plnění státního rozpočtu za leden 2015
Foto: Hans Štembera
Popisek: Andrej Babiš

Meziroční pokles přebytku je dán zejména nižším inkasem spotřební daně z tabákových výrobků. V lednu 2014 bylo inkaso této daně podstatně vyšší díky předzásobení se tabákovými nálepkami koncem roku 2013. Předpokládáme, že v letošním roce se toto inkaso rozdělí rovnoměrně do celého roku 2015, a to díky zákonné regulaci předzásobení se tabákovými nálepkami.

Meziroční pokles celkových příjmů o 18,0 mld. Kč nejvíce ovlivnily daňové příjmy (pokles o 16,8 mld. Kč), z nichž největší snížení vykázalo inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (o 12,3 mld. Kč) a inkaso DPH (o 3,6 mld. Kč).

Inkaso DPH ve výši 28,4 mld. Kč meziročně kleslo o 3,6 mld. Kč, tj. o 11,3 %. Rozpočet počítá s poklesem proti skutečnosti 2014 o 0,4 %. Inkaso daně v roce 2015 by mělo být ovlivněno především zavedením druhé snížené sazby DPH ve výši 10 %, která bude aplikována na léky, knihy a nenahraditelnou dětskou stravu (odhad dopadu na úrovni státního rozpočtu je -2,4 mld. Kč).

Inkaso spotřebních daní (vč. tzv. energetických daní a odvodu z elektřiny ze slunečního záření) dosáhlo 11,9 mld. Kč, což je o 12,8 mld. Kč méně než v lednu 2014. Na pokles mělo velký vliv inkaso spotřební daně z tabákových výrobků, které dosáhlo 4,6 mld. Kč, což je meziročně o 12,3 mld. Kč méně. Výrazně se zde projevila vysoká skutečnost roku 2014 související s předzásobením tabákovými výrobky z důvodu zvýšení sazeb z tabákových výrobků od 1.1.2014. Lze očekávat, že tento vliv bude v průběhu roku klesat. Rozpočet této daně dokonce počítá s růstem proti skutečnosti 2014 o 5,1 %, který je dán zejména zvýšením sazeb k 1.12.2014. Inkaso spotřební daně z minerálních olejů zatím dosáhlo 5,9 mld. Kč, tj. o 0,2 mld. Kč méně než v roce 2014. V roce 2015 se plně promítne znovuzavedení vracení daně z minerálních olejů osobám užívajícím tyto oleje pro zemědělskou prvovýrobu (tzv. zelená nafta). Rozpočet této daně počítá s poklesem proti skutečnosti 2014 o 1,1 %.

U daně z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti, která při meziročním růstu o 0,3 mld. Kč, tj. o 3,4 %, zatím dosáhla 8,8 mld. Kč, rozpočet očekává růst o 5,4 % proti skutečnosti roku 2014. Odhad růstu celkového výnosu u DPFO ze závislé činnosti na rok 2015 vycházel především z makroekonomických odhadů průměrných mezd a míry růstu nezaměstnanosti. V tomto roce by se do inkasa této daně mělo negativně promítnout zvýšení slevy na druhé a třetí dítě a také možnost uplatnění základní slevy u pracujících důchodců.

Dosavadní nízké inkaso daně z příjmů fyzických osob z přiznání souvisí s platebním kalendářem, kdy většina příjmů z této daně plyne do státního rozpočtu na konci každého čtvrtletí. Inkaso této daně v roce 2015 ovlivní úprava zastropování výdajových paušálů (60 % a 80 %), naopak negativně může působit obnovená možnost uplatnění základní slevy pracujícím důchodcům (zpětné vyplacení za rok 2014, případně i za rok 2013, na základě daňových přiznání podaných v roce 2015, případně i na konci roku 2014). To je zřejmě i hlavní důvod, proč je inkaso této daně zatím záporné (-0,2 mld. Kč).

U inkasa daně z příjmů fyzických osob vybírané srážkou s dosavadním inkasem ve výši 1,3 mld. Kč a meziročním poklesem o 0,4 mld. Kč se ve srovnání s minulým rokem neočekávají žádné výrazné změny.

Dosavadní nízké inkaso daní z příjmů právnických osob (0,7 mld. Kč) souvisí s platebním kalendářem, kdy zálohy daně platí větší plátci až v polovině 3. měsíce příslušného čtvrtletí. V rozpočtu na rok 2015 je obsažena úprava zdanění investičních fondů (odhad dopadu ve výši +0,1 mld. Kč). Zohledněn je také dopad zákona o dětských skupinách na úrovni -0,1 mld. Kč. Rozpočet na rok 2015 neobsahuje předpoklad, že by došlo k účinnosti legislativy, která povolí některým subjektům nižší zálohy na daň z příjmů právnických osob. Rizikem pro výši inkasa DPPO v letech 2015 až 2017 je zavedení národních rezolučních fondů. 

U inkasa majetkových daní, které zatím dosáhly 0,7 mld. Kč, se v roce 2015 nepočítá s žádnými legislativními změnami, které by měly mít zásadní dopad na inkaso daně.

U příjmů z pojistného na sociální zabezpečení, které zatím při meziročním růstu o 3,5 % dosáhly 32,2 mld. Kč, rozpočet počítá s růstem o 4,6 % proti skutečnosti 2014. Rozpočet vycházel z aktualizace schváleného výhledu na rok 2015 s využitím predikce makroekonomických ukazatelů z července 2014, zejména předpokládaného zvýšení dynamiky růstu objemu mezd a platů pro roky 2014 (2,8 %) a 2015 (3,8 %). Aktualizace se dále týkala snížení dopadu důchodového spoření na státní rozpočet podle výsledků jeho fungování a počtu účastníků v roce 2013 a 2014.

Na nedaňových a kapitálových příjmech a přijatých transferech ve výši 26,6 mld. Kč (meziroční pokles o 2,3 mld. Kč) se nejvíce podílely příjmy z EU. Ty dosáhly 22,8 mld. Kč a byly tak proti stejnému období roku 2014 nižší o 0,9 mld. Kč. Na meziročním poklesu těchto příjmů se podílely i příjmy z kreditních úroků operací řízení státního dluhu a likvidity státní pokladny realizované v kapitole Státní dluh (meziroční pokles o 1,8 mld. Kč).

Výdaje státního rozpočtu

Celkové výdaje v objemu 82,4 mld. Kč čerpané ke konci ledna 2015 byly o 1,5 mld. Kč, tj. o 1,8 %, pod úrovní stejného období minulého roku. Rozpočet po změnách počítá s růstem o 0,6 % proti skutečnosti 2014.

Největší objem prostředků v rámci běžných výdajů je každoročně vynakládán na sociální dávky. Ve schváleném rozpočtu byly zapracovány ve výši 512,6 mld. Kč, což představuje 42,1 % všech rozpočtovaných výdajů a o 3,4 % více než skutečnost dosažená v roce 2014 (z toho meziroční rozpočtovaný růst důchodů činí 2,2 %). Proti rozpočtu 2014 je plánován růst o 1,2 %. K 31.1.2015 bylo na sociálních dávkách vyčerpáno 36,6 mld. Kč při meziročním růstu o 1,0 mld. Kč.

Neinvestiční transfery veřejným rozpočtům územní úrovně dosáhly 17,5 mld. Kč. Na jejich výši se podílely zejména převody prostředků na přímé náklady škol zřizovaných obcemi a kraji ve výši 16,5 mld. Kč. Šlo o zálohu regionálnímu školství na první dva měsíce roku ve výši 15,5 mld. Kč (v lednu 2014 to bylo 13,1 mld. Kč) a čtvrtletní zálohu soukromému školství ve výši 1,1 mld. Kč (v lednu 2014 to bylo 1,0 mld. Kč).

Pojistné na veřejné zdravotní pojištění (platba státu za tzv. státní pojištěnce) ve výši 5,1 mld. Kč znamenalo meziroční pokles o 4,5 mld. Kč. Ten je dán vysokou loňskou skutečností ovlivněnou předsunutou platbou pojistného ve výši 4,8 mld. Kč, která byla zúčtována až v listopadu a prosinci roku 2014. V nárůstu rozpočtu 2015 proti skutečnosti 2014 o 3,9 % se plně projevuje navýšení těchto plateb na 845 Kč/měsíc platné od 1. července 2014.

Kapitálové výdaje zatím dosáhly 3,5 mld. Kč, což je o 2,4 mld. Kč více než ve stejném období minulého roku.

Saldo státního rozpočtu

Hospodaření státního rozpočtu skončilo na konci ledna 2015 přebytkem ve výši 28,6 mld. Kč, což je proti stejnému období roku 2014 výsledek horší o 16,5 mld. Kč. Na tomto výsledku se negativně projevily zejména skutečnosti na straně příjmů - meziročně nižší inkaso spotřební daně z tabákových výrobků (o 12,2 mld. Kč – důvody popsány výše) a nižší inkaso DPH (o 3,6 mld. Kč).

Ing. Radek Ležatka

Vedoucí oddělení Vnějších vztahů a komunikace

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo financí

PhDr. Olga Richterová byl položen dotaz

Porodnost

Dobrý den, píšete, co chcete dělat pro zvýšení porodnosti, ale nezapomínáte, že jste už více jak dva roky ve vládě? Co jste zatím pro rodiny udělali? Vždyť i to navýšení rodičovské je nedostatečné a navíc diskriminující. A co je vlastně podle vás hlavní příčinou klesající porodnosti? Koukám, že neod...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Maříková (SPD): V4  je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

23:07 Maříková (SPD): V4 je mimořádně důležitý nástroj, který nám dává velkou sílu

Projev na 98. schůzi Poslanecké sněmovny 18. dubna 2024 k Visegradské čtyřce.