MO: Chystá se výměna letadel mezi VHÚ a Muzeem lotnictwa polskiego

19.08.2014 10:25

Sbírky Leteckého muzea Kbely rozšíří v dohledné době pozoruhodný exponát: polský cvičný letoun PZL TS-11 Iskra. Vojenský historický ústav Praha toto letadlo získá výměnou, která se uskuteční mezi českou stranou a Muzeem lotnictwa polskiego v Krakově. Do Polska poputuje z Česka letoun L-29 Delfín.

MO: Chystá se výměna letadel mezi VHÚ a Muzeem lotnictwa polskiego
Foto: Daniela Čunková
Popisek: Ministr obrany Martin Stropnický

Exponát PZL TS-11 Iskra pocházející z Muzea lotnictwa polskiego významným způsobem obohatí živě se rozvíjející sbírku proudových letounů poválečné produkce, kterou v současnosti najdeme v Leteckém muzeu Kbely. Ačkoli jde o stroj východní produkce, ze státu bývalé Varšavské smlouvy, tedy relativně dostupný, ve sbírkách VHÚ zatím chyběl. Nyní bude tato mezera zaplněna. Polská strana naopak získá československou proudovou ikonu v podobě cvičného letounu L-29 Delfín.

Dohoda o výměně obou strojů byla před nedávnem podepsána na půdě polského muzea, v současnosti se připravuje převoz polského stroje do Česka a českého do Polska. Muzeum lotnictwa polskiego v Krakově je stěžejní leteckou institucí v Polsku, představuje svým návštěvníkům více než stovku motorových a proudových letadel a další desítky vrtulníků a kluzáků (více na www.muzeumlotnictwa.pl)

„Jsme velmi rádi, že spolupráce mezi Vojenským historickým ústavem Praha a krakovským Muzeem lotnictwa polskiego už nabyla konkrétní podoby a že dojde k výměně letadel mezi oběma institucemi,“ říká ředitel Vojenského historického ústavu plukovník Aleš Knížek. „Oba letouny byly ve svých zemích důležitými milníky v historii domácí letecké produkce, navíc jde o stroje téže kategorie, spojené i společnou historií.“

Letadla PZL TS-11 Iskra a Aero L-29 Delfín byla vyvíjena ve stejné době, koncem 50. let, a v roce 1961 se oba stroje utkaly v „soutěži“ o standardní cvičný proudový letoun států Varšavské smlouvy (porovnával se i sovětský letoun Jak-30). L-29 Delfín tehdy zvítězil a posléze se stal ve své kategorii jedním z nejúspěšnějších poválečných letadel celého východního bloku, podařilo se ho vyvážet i do zahraničí. Delfín se vyráběl od roku 1963 do roku 1974, celkem bylo vyrobeno 3 500 kusů letadla.

Letoun PZl TS-11 Iskra se i přes tento dílčí neúspěch ale také dostal v roce 1963 do výroby, o rok později ho do svých složek zařadila polská armáda. Vývoj letounu pokračoval a vznikla bitevní a také průzkumná varianta. Během let 1963-1987 bylo vyrobeno celkem 424 letadel Iskra všech modifikací. V roce 1975 bylo 50 strojů dodáno do Indie, v 90. letech následovala další dodávka 26 kusů; v Indii dosloužil letoun až v roce 2004.


Cvičný proudový letoun PZL TS-11 Iskra – technická data

  • Posádka: 2 (žák, instruktor)
  • Délka: 11,15 m
  • Rozpětí: 10,06 m
  • Výška: 3,5 m
  • Nosná plocha: 17,5 m2
  • Hmotnost (prázdný): 2 560 kg
  • Hmotnost (naložen): 3 724 kg
  • Maximální vzletová hmotnost: 3 840 kg
  • Pohonná jednotka: 1 × proudový motor WSK SO-3W o tahu 10,8 kN

Výkony

  • Maximální rychlost: 720 km/h
  • Dolet: 1 460 km
  • Dostup: 11 000 m
  • Stoupavost: 14,8 m/s

Výzbroj

  • 1x 23 mm kanón NR-23
  • 400 kg různých zbraní na 4 vnějších pylonech Mars-4

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Ministerstvo obrany

Radek Rozvoral byl položen dotaz

koalice

K čemu je, když uspějete ve volbách, když stejně nejste schopni se s nikým domluvit na koalici? Myslím teď hlavně ve sněmovně. Proč si z ANO děláte za každou cenu nepřítele, když by to mohl být potencionálně váš jediný koaliční partner, s kterým byste získali většinu ve sněmovně?

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Blažek: Snížení rizika zpronevěry peněz z advokátní úschovy

10:04 Ministr Blažek: Snížení rizika zpronevěry peněz z advokátní úschovy

Ministerstvo spravedlnosti aktuálně diskutuje opatření ke snížení rizika zpronevěry peněz z advokátn…