Ptá se někdo na názor starostů menších obcí a měst, když připravuje novelizaci klíčové legislativy, která může mít zásadní dopad na samosprávy? Pokud by starostové mohli přímo mluvit do přípravy zákonů, mnohé z nich by vypadaly úplně jinak. Například Josef Magera, starosta Velkých Albrechtic, si nebere žádné servítky, když hovoří na téma současné podoby zákona o veřejných zakázkách.
„Příliš složitý, nezaručuje kvalitní výběr zhotovitele ani hospodárné nakládání s finančními zdroji, zejména u dotovaných zakázek, které bývají předražené,“ shrnuje několika slovy své hodnocení stěžejního zákona. Nejsou podle něj výjimkou případy, kdy subjekt, jenž se soutěže vůbec nezúčastnil, si podá stížnost a celou zakázku tak zmaří nebo alespoň odsune termín její realizace a tím poškodí zadavatele.
Zadavatel je postaven do role, kdy může naprosto za všechno, když je na něj uvalena odpovědnost za kvalitu zadávací dokumentace. To vede k nutnosti najímat si na zadávací řízení poradenské firmy,“ pokračuje Josef Magera.
Zadávací dokumentace zpracované odbornou firmou bývají podle něj někdy nedostatečné nebo obsahují chyby. „Ale vymoci náhradu škody z projektanta je dost nereálná záležitost. Uchazeč o zakázku, i když prokazuje odbornost a kvalifikaci, nemusí na nedostatky upozornit a pak vznikají třenice při realizaci zakázky, s následky v podobě víceprací,“ uvádí dále starosta Velkých Albrechtic.
Důležitou podmínkou úspěšné realizace zakázky tak zůstává technický dozor. „Když nemáte solidní technický dozor – a na odbornost osoby vykonávající technický dozor zákon žádné požadavky nestanoví – jste v koncích,“ konstatuje Josef Magera a dodává: „No a ty neustálé změny, to snad nikde jinde nemají, ale to je obecný problém celé naší legislativy.“
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV