K čemu je Ústřední krizový štáb v době Covidu?
- Ústřední krizový štáb (ÚKŠ) je legislativou předpokládaný orgán státu(vlády), který řeší fungování celého systému krizového řízení a postupů jak zvládat konkrétní krize
- Stát do krizového systému včetně ÚKŠ nainvestoval čas a prostředky mimo jiné např. v reakci na povodně. Proto by tento systém měl v krizové situaci jakou je nyní COVID, použít
- Rozdíl mezi ÚKŠ a současnou nově zřízenou Radou pro řízení rizik, kterou prosadil a vede premiér:
- ÚKŠ zasedá takřka non-stop a jedná operativně a v ÚKŠ jsou odborníci na krizové řízení a pověření zástupci z ministerstev (většinou náměstci) a bezpečnostních složek
- Radu pro zdravotní rizika svolává nárazově premiér, zasedla zatím 4x od 28.7.!!! a jsou v ní zastoupena jen některá ministerstva a nemusí tak docházet k včasnému předávání informací
- V rámci ÚKŠ funguje celá řada pracovních skupin - např.: pro epidemiologická rizika (v případě epidemie je součástí ÚKŠ Ústřední epidemiologická komise), pro zásobování, pro zajištění ochranných pomůcek, přípravu ekonomických opatření, řešení problematiky cizinců cestujících do ČR, atd..
- Zabezpečuje operativní koordinaci, sledování a vyhodnocování stavu realizace opatření přijímaných vládou, ministerstvy a jinými správními úřady a orgány.
- Prostřednictvím sekretariátu ÚKŠ komunikuje s kraji a samosprávami
- ÚKŠ může být svolán i bez nutnosti vyhlášení nouzového stavu s cílem připravit se a zvládat krizové situace. O aktivaci ÚKŠ rozhoduje předseda vlády, návrh může podat člen vlády.
ÚKŠ není politický orgán:
- ÚKŠ není politický orgán (zasedá na úrovni náměstků a šéfů dalších státních institucí). Zástupci opozice (politici) se ÚKŠ účastnili jen z rozhodnutí premiéra a za normálního stavu by součástí tohoto pracovního orgánu nebyli.
- Připravuje návrhy řešení a jeho předseda je předkládá na schůzi BRS nebo přímo na schůzi vlády.
ÚKŠ funguje a je prověřený - v krizi se má postupovat podle osvědčených postupů:
- Ministerstvo vnitra, se pravidelně připravuje a procvičuje řízení ÚKŠ, má celý aparát, vybavení, prostory a vyškolený personál na krizové řízení. Proto je logické, že řízením tohoto orgánu je pověřen ministr vnitra v případě vnitřní krize - vždy tomu tak bylo.
- Není to jen úkolování policie nebo hasičů, ale efektivní propojování a koordinace všech institucí státu, krajů a samospráv včetně. Současná epidemie není jen o řešení zdravotních rizik, ale také o zajištění ochranných pomůcek, komunikaci se samosprávami, dohledu na dodržování ochranných opatření a další… proto za celou situace nemůže být odpovědné jen malé ministerstvo zdravotnictví.
- Na jaře se jasně ukázalo, že jako pracovní a koordinační orgán skvěle fungoval ÚKŠ pod vedením MV, na rozdíl od samotné BRS, ÚKŠ řízeném zdravotnictvím, nebo Radou vlády pro zdravotní rizika.
JUDr. Michal Hašek
Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.
autor: PV