Mihola (KDU-ČSL): Omezení se netýkají pouze sedmnácti členů vlády

14.09.2016 13:20

Projev na 49. schůzi Poslanecké sněmovny 14. září 2016 k návrhu zákona o střetu zájmů

Mihola (KDU-ČSL): Omezení se netýkají pouze sedmnácti členů vlády
Foto: KDU-ČSL
Popisek: Jiří Mihola

Vážený pane předsedající, vážené kolegyně, vážení kolegové,

nejdříve bych se chtěl vyjádřit k proslovu nyní nepřítomného pana předsedy klubu hnutí ANO Faltýnka, protože tam zmínil také KDU-ČSL. Musím zcela zásadně odmítnout tezi o tom, že bychom si snad nepřáli úspěšné lidi v politice. To je samozřejmě nesmysl a řekl bych, že je to až urážlivé. Doufám, že i pan předseda si uvědomuje, že těmi úspěšnými lidmi nejsou pouze majitelé obchodních korporací při vší úctě. Protože rád zdůrazňuji takovou zásadu - sine ira et studio - bez zášti a náklonosti, padni, komu padni, tak bych se naopak přiklonil k té jeho tezi, která tady také zazněla. Samozřejmě i mně vadí, že se tato věc neřešila dávno. Myslím, že už třeba před čtvrt stoletím jsme mohli mít tady v této záležitosti jasno, tak jako je tomu v jiných civilizovaných zemích. Nechci tady dopřávat prostoru a komentáře pánům Řebíčkům a Bártům. Ostatně ty strany, které dnes už buďto jsou na smetišti dějin, anebo se musejí velmi pracně snažit o to, aby se dostávaly k dřívějším procentuálním ziskům, o tom vědí své.

Není také pravda, že lex Babiš - odmítali jsme tady toto rčení, nebo tuto tezi vždycky. Ta omezení se netýkají pouze 17 členů vlády. Konzultoval jsem to s odborníky na tuto záležitost. Týkají se také šéfů ústředních orgánů státní správy. Jak jste mohli zaznamenat, tak i v diskusích o tomto návrhu zákona, my jsme se velmi vehementně snažili, aby se to nezúžilo pouze na vládu, ale třeba také na hejtmany. Ale opravdu to není tak jednoduché. Už minimálně z toho lehce pochopitelného důvodu, že hejtman nerozhoduje samostatně, ale opřen o kolektivní orgán rady a posléze zastupitelstva.

Jednoduše řečeno nejsme také proti tomu, aby někdo z vlády podnikal, ale zásadně nám vadí to, aby tady byla možnost, aby se tento člen vlády ucházel o veřejné zakázky a žádal o dotace pro své firmy. A to není nějaké podjímání dopředu, pouze všichni dobře víme, že v České republice, a nejen zde, abychom neplísnili sami sebe, co je možné zneužít, se zpravidla bohužel zneužívá dříve nebo později.

A teď ještě krátce komentář k postoji KDU-ČSL k návrhu zákona jako celku a k pozměňovacím návrhům. Je to vládní návrh. Jak celek jsme připraveni podpořit, ale jde nám především také o podporu těch citlivých pozměňovacích a diskutovaných pozměňovacích návrhů. Za klub KDU-ČSL bych chtěl říct, že podpoříme pozměňovací návrhy kolegy Plíška, aby stát nemohl poskytnout dotaci nebo veřejnou pobídku obchodní společnosti, ve které má člen vlády větší podíl jak 25 %. Dále podpoříme část pozměňovacího návrhu kolegy Chvojky, kde by nově nesměli členové vlády vlastnit televizi, rozhlas nebo periodický tisk.

Pro náš postoj nalézáme oporu i v zahraničí, kde mají se střetem zájmů s bohatými lidmi v politice dlouhodobé zkušenosti. Já se většinou hlásím k Německu a Rakousku - sousedním zemím, ale s dovolením použiji teď i takové srovnání se Spojenými státy. Vede mě k tomu, že sám pan ministr financí se velmi často hlásil a i v jednom ze svých blogů hlásí k trojnásobnému starostovi New Yorku Bloombergovi, který jinak jako miliardář ovládající jednu z největších mediálních agentur byl také znám. Babiš se jím zaštiťuje například v blogu z konce letošního února. Když cituji doslova, tak je tam je řečeno mimo jiné: "Starostou New Yorku byl třikrát Michael Bloomberg, shodou okolností nejbohatší Newyorčan se jměním 38 mld. dolarů, přičemž město New York má stejně obyvatel jako bývalé Československo. Také Bloomberg měl potenciálně velký konflikt zájmů, ale všeobecně se uznává, že to byl velice úspěšný starosta, který pro své město hodně udělal. Newyorčané by ho neměnili."

Tolik citace. Ale pro srovnání, když se k němu pan ministr financí hlásí, co musel ten jmenovaný starosta New Yorku udělat, aby se stal starostou po vyhraných volbách. Musel rozkrýt celý svůj majetek, dobrovolně ho zveřejnil. Musel prodat část svého majetku s konfliktem zájmů, omezit nakládání s částí svého majetku, zveřejnit sto největších zákazníků firmy Bloomberg L. P. jako jeho mediální společnosti. Dále byl pod neustálou kontrolou dozorčích orgánů a musel splnit přísné podmínky práva o konfliktu zájmu státu New York, takže aby to tady bylo uceleně. Je tady nějaké dovolávání se, ale když se dovoláme, tak musíme úplně se vším všudy.

Ještě jednou konstatuji, že KDU-ČSL tedy vládní návrh podpoří i s diskutovanými pozměňovacími návrhy.

Děkuji za pozornost.

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: PV

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Šlachta (Přísaha): Pozor, přehled korupčních kauz!

10:21 Šlachta (Přísaha): Pozor, přehled korupčních kauz!

Shrnutí korupčních kauz vrcholných politiků, publikovaný na svém veřejném facebookovém profilu