Minařík (Úsvit): Ukrajinské SU25 může i do 10 km, čili…

02.09.2014 11:00

Na základě dostupných informací i na základě vznikajících a množících se konspiračních teorií se chci ještě jednou podívat na zánik malajsijského boeingu nad Ukrajinou.

Minařík (Úsvit): Ukrajinské SU25 může i do 10 km, čili…
Foto: red
Popisek: Úsvit přímé demokracie Tomia Okamury

Jakožto bývalý pilot a posléze velitele českého letectva a i z hlediska  toho, že jsem několik let létal na často diskutovaném letounu SU 25, který se měl stát možná jedním z aktérů zničení tohoto dopravního letounu, a tím i smrti téměř 300 osob.

Ale začněme od začátku, to je od odklonění malajsijského letounu od stanovené trasy. Piloti letounu museli tento pokyn dostat od toho, kdo v té chvíli řídil jeho let a to je jednoznačně stanoviště řízení letového provozu nad zemí, kde se v té chvíli pohybovali a to nad Ukrajinou. Před letem piloti naprogramovali celý let do palubního počítače a prakticky za letu se mohli zabývat „pouze“ kontrolou autopilota nebo na pokyn ze země změnit letovou trasu nebo výšku letu. Po pokynu ke změně kurzu ji provedli a potvrdili tomu, kdo jim to nařídil. Veškerá korespondence mezi stanovišti řízení letu a letounem je nahrávána na zemi i na palubě letounu. Na palubě letounu je jedním ze záznamů nacházejících se v tzv. černých skříňkách. Podobně jsou nahrávány i vzájemné rozhovory osádky v kabině a zaznamenány tamtéž. Jaká je situace nyní. Černé skříňky jsou ve Velké Británii na vyhodnocení a vyšetřování provádějí čtyři země Ukrajina, Holansko, Austrálie a Belgie a podle posledních informací budou výsledky zveřejněny pouze po souhlasu všech těchto zemí. Záznamy z pozemního stanoviště řízení letů byly ihned zabaveny ukrajinskými orgány (což je v pořádku), ale jejich další pohyb je neznámý. V zásadě oba záznamy by měly porovnány a měly by být součástí vyšetřovacích spisů a přesně dá se říci po vteřinách, by měl být sestaven znovu celý let, od pohybů letounu, pokynů se země, odpovědí a reakcí pilotů i mnoha jiných parametrů s důrazem na blízkost kritické situace.

Další diskutovanou otázkou je druhý letoun, který se přiblížil k malajskému dopravnímu letounu a mohl jej ohrozit svým zbraňovým systémem. Nejčastěji se hovoří o bitevním letounu SU 25. Je to s podivem, protože Ukrajina má ve výzbroji i letouny mimo jiné i stíhací letouny MIG 29 či víceúčelové SU 27. Ale vraťme se k letounu SU 25. Při sledování tisku v minulých dnech jsem se setkal s názory, že tento letoun nemohl akt sestřelu provést, protože má dostup pouze 7 km a nemá střelecký radiolokátor. Obě tato tvrzení jsou pravdivá ale….dostup letounu je opravdu 7 km, ale ne z hlediska omezení motorů, trupu či různých agregátů. Dostup letounu je omezen z hlediska nemožnosti hermetizace kabiny pilota (nebyla technicky provedena, letoun byl určen k působení v malých a přízemních výškách). Z hlediska mých praktických zkušeností, protože jsem na těchto výškách s ním létal a dodržoval toto omezení a jsem přesvědčen, že vystoupání do výšek kolem 10 km by nebyl problém. Letoun měl dostatečný přebytek tahu pro další stoupání (dva motory z letounů MIG 21 bez forsážních komor). Nyní otázka výzbroje. Rakety R 60, které dvě letoun mohl nést na konci křídel, mají infračervené navádění. To znamená, že nemusí být součástí výzbroje letounu střelecký radiolokátor. V praxi je raketa namířena do přibližné polohy cíle, sama si jej nalezne a i sama dá pilotovi signál, že může být odpálena. V případě nemanévrujícího dvoumotorového letounu, kterým boeing byl, není snadnější cíl. Často se hovoří i o použití kanonové výzbroje. SU 25 je vybaven dvouhlavňovým 30mm kanonem s možností kombinovat různé druhy kanonových granátů do pásů pro střelbu (protipancéřové, trhavé, zápalné apod.). Při použití kanonu je však potřeba přiblížit se s letounem k cíli na vzdálenost několika set metrů. Z tohoto někdy zjednodušeného popisu je zřejmé, že letoun SU 25 mohl svou výzbrojí zničit malajsijský dopravní letoun. Zda byl vyslán a přímo se podílel na zničení dopravního letounu nebo byl vyslán, aby ho „dorazil“, nebo  se účastnil nějaké jiné hry, se  v souladu s tím, jak se vyvíjí vyšetřování patrně nikdy nedozvíme.

Několik slov k systému, který se s největší pravděpodobností přímo podílel na zničení dopravního letounu. Nebudu zde rozebírat technicko-taktické parametry systému BUK. Chci pouze poukázat na to, že systém se skládá z několika vozidel různého určení a v neintegrované protivzdušné obraně což v oblasti bojů je, bývá doplněn přehledovým radiolokátorem a radiolokačním výškoměrem. Všechny tyto systémy spolu spolupracují a jejich obsluha musí být vycvičená, propojená a schopná cílené spolupráce. Nelze říci a pochybuji o tom, že proruští povstalci by byli schopni v krátké době takovou činnost úspěšně provést. Určitá „výhoda“pro sestřelení byla, že dopravní letoun se pohyboval stálou rychlostí na jedné výšce, nemanévroval a měl velký radiolokační odraz.

Co říci závěrem. Střetává se zde několik podivných věcí na to, abychom mohli hovořit, že se nejedná o připravenou akci. V tomto případě si musíme uvědomit, kdo měl z výsledků, smrti téměř 300 lidí největší užitek.

Genmjr. vv. Ing. Ladislav Minařík, kandidát Hnutí Úsvit do Senátu za Královehradecký kraj

Přidejte si PL do svých oblíbených zdrojů na Google Zprávy. Děkujeme.

reklama

autor: Úsvit přímé demokracie

Mgr. Jaroslav Bžoch byl položen dotaz

migrační pakt

Nepřijde vám divné, že se o migračním paktu hlasovalo těsně před volbami? A bude tedy ještě po volbách něco změnit nebo je to už hotová věc? Taky by mě zajímalo, nakolik se nás týká, protože Rakušan tvrdí, že tu máme uprchlíky z Ukrajiny, takže nebudeme muset přijímat další ani se nebudeme muset vyp...

Odpověď na tento dotaz zajímá celkem čtenářů:


Tato diskuse je již dostupná pouze pro předplatitele.

Další články z rubriky

Ministr Válek: Jak zajistit a poskytnout dětem dietní stravu

15:14 Ministr Válek: Jak zajistit a poskytnout dětem dietní stravu

Informace na svém veřejném facebookovém profilu k nové metodice poskytování dietní stravy v rámci šk…